Annons:
Etikettallmänt
Läst 1436 ggr
EmmaiNorr
2014-10-29 07:35

Hur bra "tål" marsvin knott och mygg?

Jag hoppar in här på er sida och ber om lite råd. 

Sambon och jag har börjat fundera lite på att införskaffa marsvin. På sommaren brukar vi fara iväg till vår stuga en dryg vecka och vill då förstås ha dem med oss. Vi tänkte innebur om natten och ordentlig betesbur med hus under dagen. Dock ligger stugan i Västerbottens lågfjäll så det börjar krypa fram mygg redan runt kl:16 vissa dagar och envetna småknott efter middagstid.

Har ni några erfarenheter hur marsvin reagerar på dessa flygfän?
Vi skulle ju gärna ha de ute så länge det bara går, men samtidigt vill vi ju att de ska trivas. Vissa djur blir ju väldigt berörda av mygg/knott medan andra inte bryr sig.

Annons:
Ljungåsen
2014-10-29 15:08
#1

Jag bor också där det finns knott, men de brukar inte komma fram förrän tidig kväll, och då tar jag in marsvinen. Om det är så att inte jag vill vara ute tänker jag att det vill nog inte marsvinen heller.

Däremot så tänkte jag på det du skrev om att ha marsvinen ute i betesbur hela dagen. Det fungerar, om marsvinen blivit ordentligt invanda på gräs, någonting som tar ett antal veckor i alla fall.  Om de däremot i vanliga fall bor inomhus kan man inte direkt sätta dem utomhus hela dagarna. Det blir en för häftig ändring av matvanorna för att magen ska må bra.

EmmaiNorr
2014-10-29 15:54
#2

Okej, men lite mer som oss då än t.ex. en hund med ordentlig päls. Då får de nog bli över dagen som de får gå och beta och mysa med oss i stugan om natten.

Bra att du sa det! Misstänkte att de behöver invänjning likt andra betesdjur, då jag har varit  hästägare så är jag van vid den proceduren. 😃 De får bli att gå och plocka grönt åt de små liven veckorna innan så bakterierna i magen hinner med.

JonnaCecilia
2014-10-29 16:18
#3

Tänker att det säkert beror på vilken sorts marsvin det är också. Skinny skulle ju säkert lida medan de med tjockare päls typ teddy kanske inte skulle bry sig? Bor som tur är i relativt knottfria trakter själv så har inte 100% koll! :)

EmmaiNorr
2014-10-29 16:35
#4

Det är just pälsade marsvin som är av intresse, men jag tror ändå att på öronen och runt ögonen kan marsvin ganska lätt bli angripna och tycka att  det är obekvämt med stickande insekter.

Binajis
2014-10-30 09:21
#5

Jag har mina ute dygnet runt på sommaren och har aldrig upplevt att de bryr sig speciellt mycket om mygg, och då bor jag i Västernorrlands skogar där det finns relativt gott om dom små odjuren. Jag förstår tankesättet att om vi människor inte trivs gör inte djuren det heller, men tänker man närmare på det håller det inte. Marsvinen skulle glatt käka halvrutten vitkål liksom hundar ivrigt vältrar sig i snö och slask… men i våra ögon är det otänkbart. Djur är djur, icke att förglömma :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Ljungåsen
2014-10-30 09:39
#6

#5 Jag kan ärligt säga att jag inte har ägnat någon större tanke åt hur utsatta marsvin egentligen är för mygg och knott, däremot så har det känts naturligt att ta in dem på kvällen🙂. Jag har bara två stycken.

Om marsvinen i normalfall är "inomhusmarsvin" så skulle i alla fall inte jag våga ge dem tillgång till gräs dygnet runt under en sommarvecka.

Annons:
Binajis
2014-10-30 11:47
#7

#6 Precis, det skulle du kanske ha gjort om det varit något problem :) Man har ju hela våren på sig att vänja in marsvinen på gräs. Är marsvinen dessutom vana vid varierande kost sen innan med flertalet olika grönsaker i veckan så blir övergången inte alls speciellt dramatisk :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

EmmaiNorr
2014-10-30 12:17
#8

**Binajis
**Tack för mer info! Vi får nog hålla kolla helt enkelt samt bedöma om det rör sig räv i närområdet eller inte nästa sommar när vi bestämmer hur de ska spendera sina nätter. 

Det låter ju lovande i alla fall.

Upp till toppen
Annons: