Annons:
Etiketteravelungar
Läst 1152 ggr
mallsan
2014-11-28 17:40

Är hon dräktig?

Hej! Tog emot en omplaceringshona av min klasskompis. Honan (Coco) hade då gått med sin bror hela sitt liv (observera, de var köpta som honor) och fått en kull ungar.

För några veckor sen dog hanen (Chanel) och då fick jag frågan om jag ville ta Coco. Har redan två tjejer hemma så det gick bra.

Klasskompisen kom hit och lämnade Coco och då ska hon att det var väldigt liten risk för dräktighet. Men nu, när min lillebror (9 år) åkte buss så åkte klasskompisens lillasyster med (10 år) och frågade då min bror om Coco fått sina ungar än.

Fick höra detta nyss och blev direkt misstänksam. Trodde aldrig att hon skulle kunna vara dräktig nu, stackaren är väldigt smal fortfarande och vägde inte ens 650 g när hon kom hit (är snart 2 år).

Började då fundera lite på det där med ungar. Kände på hennes mage (som känns ganska rund jämfört med resten av marsvinet) och den är ganska hård. Dessutom är hon ganska slö och vilar en hel del. Äter och dricker som hon ska.

Skulle man på något sätt kunna se att hon är dräktig (INNAN ungarna kommer i så fall 🤐 )? Har aldrig fått dräktiga honor/ungar förut :/

(Innan någon kommenterar något elakt, min klasskompis familj vill alla sin djur väl, detta berodde inte på någon form av elakhet att hon skulle gå med en hane utan av ovetade. Inget ovanligt tyvärr)

Tacksam för svar! ❤️

Annons:
idipidi
2014-11-28 17:47
#1

Hur länge sedan var det hon gick med hane?

mallsan
2014-11-28 17:48
#2

#1 Två eller tre veckor sen borde det vara…hon kom hit förra veckan och hanen dog ganska nyligen innan det.

Arinah
2014-11-28 17:59
#3

När fick hon sin kull? Kan du ta en bild av henne ovanifrån och lägga in. Slö och underviktig låter inte helt bra. Är du säker på att hon äter, eller låtsasäter hon? Dvs tar hö i munnen, men sväljer inte.

mallsan
2014-11-28 18:08
#4

Bild är påväg! Hon har ganska mycket fluffig päls men ska försöka ta en bra bild! Äter gör hon, älskar både grönsaker och hö. Brukar handmata henne en del och då äter hon upp allt. Hon har gått upp ungefär 40 g på en vecka, så hon var väldigt underviktig.

mallsan
2014-11-28 18:20
#5

Min dator vill inte riktigt samarbeta men bild kommer strax…. ;)

mallsan
2014-11-28 18:34
#6

Såå, här kommer bild!

Annons:
Fridaaaa
2014-11-28 18:39
#7

#6 Ingen bild tyvärr

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mallsan
2014-11-28 18:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Vänta nu…..den kom inte med. Hoppas att den går med här då.

mallsan
2014-11-28 18:49
#9

Ursäktar dålig bild, tagen med iphone. Hon fick sin kull någon gång i augusti/ tidigt i september

bohan85
2014-11-28 19:11
#10

De har alltså låtit henne fortsätta gå med hane efter att hon blev fick sin kull?!

mallsan
2014-11-28 20:06
#11

Nej, jag har inte låtit henne gå med hane efter en kull. Tog emot henne från min kompis som inte kunde ha kvar henne, och de hade låtit henne gå med hane. Jag visste att hon hade marsvin men dock inte att det var olika kön på dem.

Eulwen
2014-11-28 20:09
#12

Om hon fick fortsätta gå ihop med hanen är risken absolut rätt så jättestor och högst troligt är hon med största sannolikhet dräktig igen.

bohan85
2014-11-28 20:57
#13

#11, nejdå jag såg att du tagit över marsvinet och bara hade tjejer hemma. Det var bara så att som #12 säger att om hon gått med hane efter kullen så är risken stor…

Annons:
mallsan
2014-11-28 21:01
#14

#13 okej ;)

12# Ja…låter henne gå med tjejerna tillsvidare så får vi se vad som händer. Tack för hjälpen :D

Arinah
2014-11-28 21:12
#15

Som övriga påpekat, om hannen var kvar när ungarna föddes är hon med största säkerhet dräktig. Nyblivna mammor kan brunsta direkt efter att de fött ungarna, och bli dräktiga i direkt anslutning till det. Om du kan få det exakta födelsedatumet så räkna ca 70 dagar framåt från det,  då kommer nästa kull om hon blev parad då. (10 veckor)

Honorna brunstar omkring var 14 -16 dag (lite olika)

Du borde kunna känna ungar som rör sig, de brukar vara tydligt efter vecka 7 (av 10)

ShivasIa
2014-11-28 21:51
#16

Ingen expert på marsvinsavel!

Men om din nya hona trivs i din flock med honor, ska du inte flytta henne där ifrån. Hon bör då stanna hos de andra och föda hos dem.

Att flytta henne innan födseln kommer bara stressa henne och inte gynna någon. (kan hända att jag misstolkade ditt inlägg  #14  )

Men det är troligt att hon är havande igen, så mitt råd är att läsa på så mycket du kan om marsvinsfödslar och avel. Lycka till! 👍

Ps. Tänk på att separera bebisarna honor/hanar när de är ca 4-5 veckor. Ds 😉

mallsan
2014-11-28 22:50
#17

Tack för alla tips! Nu gäller det väl bara att läsa på och vänta in… men som sagt, tack för alla svar! 🌺

Upp till toppen
Annons: