Annons:
Etiketteravelungar
Läst 536 ggr
mallsan
2014-12-15 22:15

Tips dräktighet/ungar?

Hej på er :)

Startade en tråd för några veckor sen där jag funderade över om mitt ena marsvin var dräktigt. Fick henne från en vän eftersom deras andra marsvin dött (den som dog var en hane). Honan jag fick är 1,5 år gammal och fick en kull i september. Gick med hanen tills för ungefär en månad sen.

Med lite råd från er här på MIF kunde jag då dra slutsatsen att hon med största sannolikhet var dräktig eftersom hon gick med hane så länge och eftersom hon blivit så tjock. Om jag nu fått rätt datum så borde ungarna komma om ca 2 veckor nu. 

Har läst på en hel del nu och kan en del, vill dock vilja kunna ännu mer. 

Så alla som haft/har marsvinsungar, tipsa på om allt som är bra att veta, något att tänka på etc, alla råd är välkomna! 🌺

Annons:
Eulwen
2014-12-16 09:00
#1

Om det bara är två veckor kvar borde du kunna känna ganska tydliga sparkar i magen om du håller om henne. :) Om en vecka ser hon förmodligen ut att vara färdig att explodera.

1. Se till att hon slipper stress, inga burbyten eller kompisbyten. Så som hon ska gå när hon föder så ska hon gå nu. Undvik onödiga lyft och se till att klor m.m. hålls efter nu så du slipper krångla med det när hon är som tyngst.

2. Mat och motion. Hon behöver röra sig och äta så se till att hon får mat ofta och kolla så hon verkligen petar i sig. Extra c-vitaminer är bra att ge nu. 

3. Läs på om toxicos om du inte redan gjort det och skaffa hem det du behöver för att ev. kunna stödmata hona/ungar. Critical Care till honan, nån form av mjölkersättning till ungarna (buden går lite isär om vad som funkar bäst, fråga runt) samt pipetter att mata med.

mallsan
2014-12-16 16:59
#2

#1 Tack för tipsen! Måste läsa på mer om toxicos samt fixa Critical Care mm. :)

Upp till toppen
Annons: