Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 589 ggr
GuineaMoon
2014-12-17 15:36

Honor: En gång bitsk, alltid bitsk?

Om ett marsvin har bitit ett annat marsvin - kommer hon då att fortsätta bita sina artfränder?

Marsvinshonan som det gäller är två år och har gått i flock med andra förut. Vad jag vet har det inte varit några problem. Hon har varit "en i mängden" utan att visa särskild dominans.

Hon hade kull för tre månader sedan och var ensam med ungarna. När hon kom till mig, utan ungar,  ställde hon till allvarliga bråk med ledarhonan, som hon inte träffat förut. Hon bet ledaren, men lämnade lägre rankade marsvin utan större intresse. Hon "stirrade ut dem" och jagade dem lite.

Nu ska denna dominanta hona få en annan kompis i ett annat hem.

Passar en yngre hona? Finns det risk att hon ger sig på den yngre och biter henne? Det vill jag ju inte utsätta henne för!

Vad är era erfarenheter?

Annons:
Binajis
2014-12-17 16:04
#1

Att honan gav sig på "ledarhonan" (personligen upplever jag inte att marsvin har rangordning utan bara olika personligheter som de drar nytta av i flocken) har antagligen att göra med att deras attityder krockade. Därför tror jag inte att denna hona ger sig på ett yngre marsvin, men gör hon det behöver det inte vara av ondo. Så länge ingen av dom sitter apatisk i ett hörn, sluta äta eller på annat sätt visar att de vantrivs så går det över. :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

nightmares
2014-12-18 14:24
#2

Det händer då och då att det blir bråk här när jag stoppar in ett nytt marsvin i honflocken. Upplever det som att honorna har en väldigt strikt rangordning och att bråk uppkommer ifall den nya utmanar den högst rankade. Jag har aldrig varit med om att det inte lugnar ner sig på 1-2 dagar.

GuineaMoon
2014-12-18 14:44
#3

Hej, Jag vill förtydliga: Hon bet ett annat marsvin så att det kom blod! Rätt genom huden. Flera gånger. De slogs som i en rund boll till sist, men jag uppfattar att det var den nya som attackerade.

Däremot så lämnade hon en lugnare hona ifred, förutom att de markerade mot varandra med pip och olika missnöjesyttringar. Det beteendet var helt normalt.

Jag undrar om en hona som bitit en annan så att det kom blod är farlig för andra marsvin i framtiden:  Kommer hon att bita igen så att det kommer blod? Har hon "skaffat sig  en vana" att göra så?

JonnaCecilia
2014-12-18 15:24
#4

Nej, jag tror inte det är en "vana" utan beror på personkemin med de andra marsvinen. Se till att de har gott om plats när de lär känna varandra.

idipidi
2014-12-18 16:45
#5

Nej, det är varken ovanligt eller onormalt.

GuineaMoon
2014-12-18 16:51
#6

#5 idipidi, menar du att detta att en hona biter hål på en annan hona både är vanligt och normalt? Och att samma hona sedan kan vara "snällare" mot någon annan?

Oj!, säger jag då. De små rackarna vet verkligen vilka kamrater de vill ha! Och jag som trodde att det var vi ägare som styrde och ställde vilka djur vi har i våra flockar…

Hoppas på ett klargörande här.  🤔

Annons:
nightmares
2014-12-18 18:26
#7

#3
Det har nog passerat ett tjugotal honor i min flock (~5-9 djur på 3kvm) och bråk upplever jag som sagt som normalt vid ihopsättning av honor. Ibland märks det knappt att man stoppat ner någon ny, men ibland blir de verkligen jättearga på den nya. Ifall nykomligen är arg tillbaka så kan det bli "slagsmål" och bitande. Jag tror inte att det måste vara så att nykomligen är aggressiv i dessa fall, utan kanske snarare stressad över situationen. Det har inte blivit några allvarliga skador hos mig, men småsår händer det att de får.

Jag har som sagt aldrig varit med om att det inte går över, men även om det inte lugnade ner sig för dig så tror jag att situationen mindre stressande för henne ifall hon sätts ihop med endast ett marsvin. Sedan så krävs det ju två för att slåss, så ifall den nya honan inte slåss tillbaka så spelar det ingen roll hur dominant din hona är.

Skulle det mot förmodan inte fungera så hade jag nog låtit henne gå ensam tills vidare och kanske testat igen om något år.

idipidi
2014-12-18 20:19
#8

För det mesta blir det lite stök när  man sätter ihop nya konstellationer. Små bitsår är inte ovanligt och ibland kan det ta olyckligt så att det blir hack i öron eller hål i en läpp. Det brukar lugna sig när de stressat ner.

Upp till toppen
Annons: