Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 815 ggr
vaniljkaka
2015-01-23 00:29

Marsvin med FYRA klor bak

Skulle klippa klorna på den ena, då upptäcker jag att den har 4 klor där bak, lite på sidan som jag inte sett innan. tänkte att shit har jag missat de på dom andra svinen så dom har jättelånga klor där, men näe dom andra hade bara 3. 
Hur kommer detta sig!??!?!

Annons:
idipidi
2015-01-23 10:17
#1

Det är en liten, ärftlig missbildning. De kan sitta fast olika mycket och oftast brukar man ta bort dem när marsvinet är litet för att förhindra att de fastnar i med klon och den slits bort.

vaniljkaka
2015-01-23 11:30
#2

#1 aha, aj då. Han är från djuraffär, dåligt att de inte kollar sånt.

Katti
2015-01-23 23:24
#3

Det är INTE tillåtet att ta bort extra tår, varken själv eller hos veterinär,  och det är försumbar risk att de ska skada den extra tån.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

cinderella11_02
2015-01-24 01:03
#4

Min lilla Lucas har också 4 tår bak. Också från djuraffär.

idipidi
2015-01-24 11:43
#5

Nja, det beror helt på hur de sitter. Oftast hänger de bara i en tunn, tunn skinnflik. Jag har varit med om några gånger att sådana klor dött av och lossnat av sig själva under de första dygnen. Har även sett hur det kan se ut när marsvin fastnat med dessa. De sitter ofta rätt dumt till, på utsidan av tassen.

Alana82
2015-01-26 14:27
#6

Fast på hund tar man ibland bort tår som skadas gång på annan så att säga det inte är tillåtet är nog en sanning med modifikation

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Annons:
Katti
2015-01-26 19:40
#7

Nej, det har varit förbjudet ett tag nu, helt i linje med att man inte får ta bort svansar eller delar av "för stora" öron med hänvisning till att hunden kanske eventuellt skulle kunna skada sig någon gång i framtiden. 

http://www.skk.se/nyheter/2013/12/nya-foreskrifter-kan-leda-till-skador-pa-hundar/

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

JonnaCecilia
2015-01-26 20:01
#8

Fast #7, det var ju inte vad #6 sa. #6 sa att om hunden GÅNG PÅ GÅNG faktiskt skadar en viss kroppsdel så får man ta bort den, vilket är sant. Min svågers familjs hund har fått amputera nästan hela svansen pga att den rasen har väldigt hård oböjlig svans som hunden gång på gång har brutit när hon viftat den kraftigt in i väggen. Det är ett exempel, där hunden inte ska hålla på och lida resten av sitt liv genom att skada sig själv när vi människor kan göra något åt det. Dock får man inte kupera svans eller öron på valpar i förebyggande syfte.

Katti
2015-01-26 20:13
#9

I mitt inlägg #3 svarade jag #1, som sa att man brukar ta bort extra tår när marsvinet är litet för att det ska slippa skada sig senare i livet. Det var det jag menade inte var tillåtet. Sen var jag väl kvar lite i samma tänk när jag var snabb att svara #6 😇. 

Ja, veterinär får oeperera bort kroppsdelar om de är skadade och det bedöms som det bästa för djuret. Men det gäller ju även t ex hela ben, så att det är en extra tå gör det varken mer eller mindre tillåtet!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: