Annons:
Etikettfoder
Läst 859 ggr
Anon
1/23/15, 10:28 PM

Studie på marsvin, delta? (INTRESSEKOLL)

Hej!

Jag har precis börjat en vuxenutbildning med inriktning djurvård och har fått i uppgift att göra en så kallad preferensstudie. Det går helt enkelt ut på att man ska ta reda på vad en djurart föredrar inom olika områden såsom foder, gömställen osv. Jag funderar på att göra en studie på marsvin och var de helst dricker ifrån, flaska eller skål! Men för att göra en studie krävs det en hel del marsvin och jag kan inte direkt låna marsvin för att göra den.. Därför undrar jag om några här är sugna på att delta? 

Det enda ni behöver göra är i så fall att hålla koll på hur mycket era marsvin dricker! Ni ska ha en skål och en vattenflaska i buren och noggrant ha kollat mängden vatten ni fyller dem med och sedan ska ni kolla efter exakt lika lång tid hur mycket vatten som försvunnit från de olika kärlen. 

Detta är bara en intressekoll än så länge, måste få försöket godkänt först. Men om någon är sugen på att delta får ni gärna svara i den här tråden! Det handlar om max fem minuter per dag i runt två dagar, beroende på hur många marsvin som kan tänka sig att ställa upp. Naturligtvis får ni också reda på resultatet så fort det är klart! :)

Annons:
JonnaCecilia
1/24/15, 11:29 AM
#1

Finns ett problem med det och det är marsvins klumpighet. När mina marsvin haft skål har de gått i den, smutsat ner den och tom bajsat i den. Även fast den stått i ett hörn. Och när de gått i den har ju vattnet spillts ut, alltså blir det svårt att mäta…

Alvens
1/26/15, 7:53 AM
#2

Jag skulle vara intresserad av att vara med i din studie :-) Problem är till för att lösas så det där med att de sprätter spån i skålen går att lösa genom att lägga en ganska stor skiva under skålen, som man ser till att hålla ren :-) Sen finns en risk att djur som är van vid ett visst sett att dricka kan föredra det av vana eller tvärt om för nyfikenheten. Men tycker iaf att det vore intressant, men skulle gärna se att frågan om vad djuren är van att dricka ur är med, för att se om det skulle göra någon skillnad :-) Ett tips är att slänga ut frågan i gruppen marsvinsparadiset på fb för fler svar :-)

JonnaCecilia
1/26/15, 7:57 PM
#3

Så, ska du sätta blöja på marsvinen så de inte bajsar i skålen och kedja fast skålen så de inte kan spilla ut vattnet? De kan ju fortfarande gå i den och få med vatten i pälsen men men. Spån i skålen var liksom inget jag överhuvudtaget nämnde. Visst går det att ge marsvin vatten i en skål, men på grund av marsvins natur är det svårt att mäta hur mycket de dricker av vattnet och hur mycket de spiller ut. Dessutom smutsar de som sagt ner det och man måste byta vatten ofta. I min erfarenhet dricker marsvin så mycket de behöver, mina dricker ca 100-150 ml om dagen. Lite beroende på hur varmt det är och hur mycket vätska det är i grönsakerna de får. Sen droppar min flaska lite, vet inte exakt hur mycket. Tanken är god men tror inte försöket är så realistisk. Lycka till oavsett vad du bestämmer dig för att göra.

Alvens
1/27/15, 8:18 AM
#4

Oj, vilket trevlig bemötande :-) Alla studier har sina brister och ska tas med i beräkningen. Sen gäller det att alla testpersoner följer samma plan för att beräkningarna ska bli tillförlitliga. Visst svinn blir det mest troligt både från flaska och skål. Ställer man en skål i ett hörn på en platta minskar man risken för både bad och spån (har själv skål i en del burar så vet att det blir det, därför jag skrev det ;-) ) , en stabil skål välter inte och blir det bajs kan man plocka bort det, så slipper man blöja ;-) Studier är bra för att veta hur man kan förbättra miljön för djur.

JonnaCecilia
1/27/15, 11:14 AM
#5

Visst kan man ta bort bajset, men jag därefter hoppas jag att du byter vatten. Ja, alla studier har brister och jag förstår att denna inte är supervetenskaplig, men det kan ju vara bra att ha tänkt igenom bristerna före och sen överväga hur en vill göra. Kanske satsa på något som är lite lättare att mäta tex. Ser inte att jag varit otrevlig direkt, lycka till är ju i och för sig väldigt otrevligt sagt så ber om ursäkt för det ^^

Anon
1/27/15, 5:29 PM
#6

#3 Hmm tycker faktiskt att det var en konstig och negativ inställning till mitt försök till en studie men ahja. Jag är väl medveten om att marsvin inte är experter på skåldrickande men eventuella felkällor hade jag ju naturligtvis diskuterat med läraren innan och efter studien. En felkälla är ju då att det försvinner mer vatten än vad man tror, men om man ser ett tydligt mönster i att de t.ex. oftare ses dricka ur vattenskålen eller att de dricker mycket mycket mindre än vanligt i flaskan så kan man ju fortfarande dra en slutsats!

Dessutom så är det faktiskt inte alls så att marsvin "dricker så mycket de behöver". Eller, det behöver inte vara så. Med hästar till exempel så ser man klara skillnader i deras drickande, de dricker t.ex. mer ur tunnor än ur vattenkoppar och de dricker också mer om vattnet är ljummet än iskallt. Så nä, att marsvin dricker så mycket de behöver måste faktiskt inte alls stämma! 

En studie på marsvins drickande hade varit intressant ur flera perspektiv. Att dricka ur flaska ser ju inte ut att vara en jättenaturlig grej för dem och kanske kan man se klara skillnader som man inte sett tidigare. Om det då visar sig att marsvin dricker mycket mer ur skål är det väl jättebra om de får göra det också. 

#4 Tack så jättemycket för ditt intresse! Du kanske också kan se det intressanta och det nyttiga i den här studien verkar det som, och jag önskar att jag hade kunnat göra den men jag tror tyvärr att det blir lite för litet underlag om det bara är vi som vill delta :(

Annons:
Upp till toppen
Annons: