Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 910 ggr
KungKatt
1/24/15, 4:01 PM

Tappar hår!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

För någon dag sedan upptäckte jag att min marsvinshona, Jasmin på 3 år, har tappat pälsen och blivit helt kal som två ränder på vardera sida av ryggraden. Det tog bara någon dag för henne att bli så så jag blev helt ställd av det.

Jag har 3 marsvinshonor varav 2 går ihop, Jasmin och en till 1 åring, och dottern till Jasmin som är i samma bur fast i en egen del med galler emellan då hon får extra med mat då det varit krångligt med mat och vikt på henne (denna är kollad av vet.). Öppnar dock skiljeväggen varje dag så de även har den fysiska kontakten. 

Jag ger hö och lite grönsaker varje dag och lite skrammel med Oxbow. Jasmin är rätt rultig och extremt matglad och hyfsat kaxig mot de andra två tjejerna. Har inte sett någon Ohyra och hon kliar sig inte. Hon har inte mjäll utan det man ser på bilden är höpartiklar då hon sprang runt under höet innan jag tog upp henne.

Vad tror ni det kan vara?

Annons:
Ljungåsen
1/24/15, 4:19 PM
#1

Det första jag kom att tänka på var äggstockscystor.

KungKatt
1/24/15, 5:42 PM
#2

Attans då😕 är det det så är det väl veterinär som gäller. Jag drar mig för att gå iväg lokalt då de gärna pytsar på en massa undersökningar, åtgärder mm i onödan, inte för djurets skull utan för $$$ Har däremot försäkrat marsvinen, hoppas bara att behandling mot cystor ingår.

JonnaCecilia
1/24/15, 11:14 PM
#3

Byt veterinär! Gå till en smådjurskunnig som bryr sig mer om DJUREN än om pengar! Kan ju bli billigare att åka längre i slutändan, och bättre för djuren och dig.

Upp till toppen
Annons: