Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 1209 ggr
Kimmizz
1/24/15, 8:22 PM

Hane bo ensam?

Hejsan! Jag har två hanar som bor på en stor yta och får komma ut och springa på golvet regelbundet. Den ena hanen är 1,5 år och den andre fyller 1år i februari, den älste av dom bråkar med alla, han har bott tam med tre olika hanar men bråkar med alla. Vad ska jag göra? Får man ha ett sånt marsvin ensamt?

Annons:
Fridaaaa
1/24/15, 8:25 PM
#1

Beror på vad du menar med "bråkar". Slåss han inte med dem så är det ingen anledning att ha honom själv. Testa att kastrera och ha med hona?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kimmizz
1/24/15, 8:28 PM
#2

Han bråkar med dom så att de andra marsvinet blöder och saknar pöls på större delar av kroppen. han bråkar även med honorna så att dom blöder :(

Fridaaaa
1/24/15, 8:47 PM
#3

#2 Kollat upp honom hos veterinären för låter inte normalt

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kimmizz
1/24/15, 8:52 PM
#4

tycker inte heller då låter normalt men han har varit hos veterinär två ggr

Saffran0Spice
1/25/15, 11:23 AM
#5

Om veterinären inte hittar någonting fysiskt fel på honom så sitter det troligen mentalt, då är det svårt att göra någonting åt det.

Hade ett marsvin med samma problem - dock vid sista försöket med ihop sättning så slutade det i en avlivning för det andra marsvinet…
Vissa marsvin vill helt enkelt leva själva och ha sin egen bur, men de uppskattar oftast att ha ett annat marsvin i närheten även om de inte är tillsammans. Det märkte jag på mitt, han var mycket tryggare när han väl fick ett par kompisar i en annan bur men i samma rum =)

Binajis
1/25/15, 5:51 PM
#6

Det har också stor betydelse vad de andra hanarna har varit i för ålder?

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Annons:
Kimmizz
1/27/15, 4:26 PM
#7

De andra hanarna  har varit 1månad, 4månader och ett halvår. Är det okej att jag har honom i en egen bur som står brevid de andra marsvinens bur? eller bryter jag mot någon lag? Vet ej hur jag ska göra, det går ju inte att ha honom med ett annat marsvin om man skadar de andra marsvinet såpass mkt 😕

Binajis
1/27/15, 9:02 PM
#8

Det låter verkligen som en aggressiv hane, jag hoppas han inte gått i avel? Det är absolut okej att ha honom i en egen bur så länge han har kontakt med andra marsvin :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Kimmizz
3/1/15, 8:30 PM
#9

#8 tyvärr så har han ju det :/

dock har jag kvar alla ungarna själv och har aldrig mött trevligare marsvin. dom är supermysiga och väldigt väldigt sociala.

Binajis
3/2/15, 12:42 PM
#10

Har du veterinärkollat honom?

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Kimmizz
3/3/15, 1:28 PM
#11

som sagt så har han kollats av veterinär 2 ggr utan några funna fel. Jag har haft honom ensam i två veckor nu och han verkar stortrivas! Han är mycket aktivare och socialare än förut. De är ett helt annat marsvin nu, inte ett tjurigt, bitskt och elakt marsvin längre utan en social gosse 😃

Fridaaaa
3/3/15, 1:28 PM
#12

#11 Vet inte om du skrivit det men hur stor bur har han haft med burkompis?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kimmizz
3/3/15, 1:35 PM
#13

#11 han hade 70x120 bur, är det för litet? 😢

Annons:
JonnaCecilia
3/3/15, 3:32 PM
#14

Var han lika sur mot andra innan avel eller är det efter att han har fått lite smak på tjejer som det blev problem? Har hört att det kan hända. Bråkiga hanar kan behöva större plats, iallafall tills de blivit sams igen. Mina bodde innan i 120*60 men fick flytta till bokhyllebur (200*80) och bråkar ändå om de inte får ut och husera på vardagsrumsgolvet flera gånger i veckan! Men får de det kan de som nu, ligga och sova så sött jämte varandra, bästa vänner

Upp till toppen
Annons: