Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1582 ggr
Mill4
2015-01-26 23:24

öronskabb tips att bli av med denna pest!!

Är så trött och besviken på veterinärer just nu… så vänder mig till er! Öronskabb har vart ett en pest här hemma ett tag. Vet. ger oss en dos stronghold till katterna och självklart så återkommer det hela tiden. Dem ger oss medlet o 0 info ytterligare. Har läst på nu och tydligen ska ju öronen tvättas också och i värre fall behandlas igen efter 3-4 veckor… Nu har marsvinen fått skiten!! Ska in till vet. igen imorgon så undrar om ni som haft öronskabb på era marsvin tvättat öronen med något? Och isåfall vad.

Annons:
Mill4
2015-01-26 23:29
#1

Och såklart andra tips och huskurer… allt är välkommet just nu. Funderar på att elda ner allt djuren rört och köpa nytt… så trött är jag på denna hemska öronskabb som tycks älska vårt hem. Ne men skämt åsido. Mysfiltar osv. Bör de tvättas/slängas?? Eller är det endast direktkontakt hud hud som skabben för sig över med?

idipidi
2015-01-27 08:26
#2

Jag har aldrig på 15 år hört om öronskabb som går över på marsvin, så du får jättegärna berättta vad de har för symptom o.s.v.

Mill4
2015-01-27 09:48
#3

Veterinär påstår de går över mellan alla djuren? Dem har kliat sig lite, mer i perioder. Sen har ena marsvinen väldigt mycket svart öronvax. Det är allt. Veterinär kollade och sa att det var öronskabb och att det smittar jätte lätt mellan

Mill4
2015-01-27 09:49
#4

Så hoppas inte veterinären ljuger haga^^ Känns lite jobbigt annars efter allt…

Mill4
2015-01-27 09:49
#5

Haha*

idipidi
2015-01-27 11:55
#6

Marsvin med mörka öron har normalt svart vax och om man inte gör rent regelbundet så kan det bli mycket, som kokor.  Skabb brukar vara artspecifik, alltså enbart gå på ett visst djurslag. Marsvinsskabb går t.ex. enbart på marsvin. Be gärna din veterinär om referenser till att kattens (?) öronskabb kan gå över på marsvin.

Annons:
idipidi
2015-01-27 12:03
#7

Säger verkligen inte att veterinären ljuger, men ofta har de begränsade kunskaper om marsvin och det finns mycket myter och osanningar i omlopp. Om det kan drabba marsvin måste det vara mycket ovanligt. En snabb googling på engelska  säger att kattens öronskabb verkar  kunna gå över till andra rovdjur, så som hund. Hittar ingenting om att det kan gå på marsvin.

Mari
2015-01-27 21:13
#8

Hur gick det? Har inte hört att marsvin kan få öronskabb men vet att det kan smitta mellan hund och katt. 

Jag jobbar på katthem och där är öronskabb vanligt på katter vi får in utifrån, det gäller förutom medcinering att rengöra öronen dagligen. Vi har nå öronrengöring som är liksom "fett" så att odjuren ska dränkas, gäller att rengöra ordentligt.

Även miljön där katterna/hundarna vistas ska rengöras dagligen, så som liggplatser mm ska saneras då de tydligen kan överleva utanför värddjuret ett tag (minns inte nu hur länge) samt att du ska byta kläder efter du rengjort djuret utifall du fått något på dig.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Upp till toppen
Annons: