Annons:
Etikettskötsel
Läst 1967 ggr
anna.fogel
2/3/15, 10:45 AM

Omröstning: Bästa bottenmaterialet

Tänkte kolla vilket bottenmaterial som är bäst/populärast! Kommer garanterat glömma nåt så då får man välja "annat" och skriva. Har man olika underlag kan man välja det man använder mest. Hoppas det blir rätt nu!

Annons:
Fridaaaa
2/3/15, 11:48 AM
#1

Easyströ

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljungåsen
2/3/15, 12:24 PM
#2

Håller med. Easyströ är det jag gillar bäst.

anna.fogel
2/3/15, 12:36 PM
#3

Sa ju att jag skulle glömma nåt ☺

godisgrisen
2/3/15, 2:05 PM
#4

Kutterspån är enligt mig absolut bäst!

Alana82
2/3/15, 6:45 PM
#5

Jag kör med stall pellets till både marsvin och möss, helt underbart i mitt tycke, sedan är det riktigt drygt, tar lite plats vid förvaring och är billigt eftersom det ska tilltala hästägare :D

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Mirinda
2/3/15, 7:45 PM
#6

Vi använder en kombination av ett grovt sågspån och kutterspån. Underst har vi ett par tre cm tjockt lager av det grova sågspånet. Det suger upp och tar bort lukt väldigt bra. Ovanpå det lägger vi ett tjockt lager av kutterspån så det blir mjukt och skönt för marsvinen att gå och ligga på.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Annons:
anna.fogel
2/3/15, 8:31 PM
#7

#5 är det nån typ av träpellets eller?

skramlan
2/3/15, 8:39 PM
#8

KUTTERSPÅN

Alana82
2/3/15, 10:47 PM
#9

#7 japp, trä pellets som man blöter så de sväller och blir till mjukt fluffigt spån

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

anna.fogel
2/4/15, 9:23 PM
#10

Kutterspån er leder ju rätt mycket. Men det skulle vara kul om ännu fler svarade så det blir lite mer korrekt! Tack till er som svarat redan!

Mirre2
2/13/15, 2:46 PM
#11

Jag provade först vanligt burspån men grisarna nös ofta och det kliade i mina egna ögon så jag provade Toa lätt med hö över. Fungerar bra, dock tycker jag att det verkar sådär för dem att gå på. Även provat med handdukar/fleece men killarna kissar mycket överallt så det blir ofräscht och mycket tvätt..

Blomkrukan
2/15/15, 8:40 AM
#12

Jag har kutterspån och sedan tyg. I husen ligger även en fleece. Det är lätt att sopa bajsar varje morgon och höet blandar inte ihop sig med spånet. Väldigt smidigt! Blir en del extra tvätt men det är det värt :)

busKotten
2/15/15, 2:32 PM
#13

kutterspån

Annons:
nellysaari
2/16/15, 8:44 PM
#14

När jag ska skaffa marsvin (inom en snar framtid fhv) ska jag pröva fleece då jag bara hört underbara saker om det och det ska vara jättebra för marsvinen!

anna.fogel
2/16/15, 9:31 PM
#15

Jag har precis börjat med fleece u halva buren och toa-lätt i resten. Tycker spån har varit toppen tills nu! Nu är det plötsligt spån över HELA huset.. så det blir en testperiod med fleece, grisarna verkar tycka att det är mjukt iaf!

[smarties]
3/4/15, 6:33 PM
#16

Jag kör halva buren med fleece och halva med hampaströ.

GuineaMoon
3/5/15, 10:06 PM
#17

Easyströ! Ett marsvin som haft besvär med snuva blev friskt! Hon tålde inte kutterspån.

RebeccaG
3/5/15, 10:53 PM
#18

CareFresh(har stallpellets i toalådan).
Inget damm, det luktar bättre än spån + är snällt mot känsliga tassar :)
Jag fick även förklarat för mig att marsvin känner sig tryggare på mörka underlag, därav har jag i färgen Natural :)

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Virvlan
3/6/15, 10:47 AM
#19

Kutterspån

JonnaCecilia
3/6/15, 1:08 PM
#20

#18 Var köper du det och hur hårdpackat är det? Hur länge räcker en förpackning, storlek?

Annons:
RebeccaG
3/6/15, 5:20 PM
#21

#20 Här: https://animail.se/carefresh-natural-60-l.html
En förpackning räcker 4 helstädningar, min bur är 200x60

Fri frakt över 500kr, så köper flera förpackningar samtidigt🙂

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

JonnaCecilia
3/6/15, 5:25 PM
#22

#21 Tack! Kanske värt att testa då, även om det är bra mycket dyrare än kutterspån "/ Vet du ungefär vad en sån säck väger? Det kan ju indikera hur mycket som är i, mer än liter, det säger ju inget om hur hårt packat det är! :) (Kutterspån kommer i 25 kg säckar för ca 70 kr)

RebeccaG
3/6/15, 6:34 PM
#23

#22 Jag hade kutterspån först, men fick byta då en av tjejerna är dammkänslig. 
Ingen aning om vad det väger, men det räcker länge :P

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

JonnaCecilia
3/7/15, 1:45 PM
#24

Tack för svar! Tror min ene lille är lite dammkänslig,har ca 1/3 del av buren i fleece och sprayar ytan på spånet bär det är nytt så dammet ska lägga sig, men både Virre och jag blir lite nysiga av nytt spån ;) en halvtimme eller så men ändå. Bra att ha nåt som jag inte sitter och hostar i när jag städar! :) Tack för tipset, har tidigare inte sett nåt alternativ som jag har gillat utseendet av. Mycket ser hårt ut tex :)

fredricakarlsson
3/7/15, 6:39 PM
#25

En fråga till er som har fleece (även till er som vet så klart), då måste väll marsvinen gå på låda för att ha de? Hur lång tid brukar de ta att lära de gå på låda? :)

Moag
3/7/15, 7:26 PM
#26

#25 Marsvin har så snabb ämnesomsättning att det är svårt att få dem rumsrena. Jag skulle säga att det är omöjligt att få marsvin att bajsa på låda, på grund av det jag nämnde i början. Däremot vet jag av egen erfarenhet att marsvin kan lära sig att kissa på låda, men i buren tror jag att det kan bli svårt eftersom att de är där så pass mycket. På golvet däremot, då kan det fungera.

JonnaCecilia
3/7/15, 9:01 PM
#27

#25 Varför då? De kissar och bajsar på fleece, som släpper genom kisset ner till det uppsugande som finns under (handdukar/spån). Börjar lukta snabbare än strö dock. Men väldigt lätt att ta bort bajset och bara slänga filtarna i tvätten!

Annons:
Schhh
6/12/16, 2:50 PM
#28

Jag kör fleece/handdukar på nedre planet och kökshanddukar med spån och hö på övre planet. Vet inte om det är optimalt dock. Fleece innebär ju ofrånkomligen mer tvätt (det här med rumsrenhet…). Dessutom tenderar marsvinen att dra med sig spånet och höet i alla vrår där det inte var meningen att hamna. Men det är sånt man får ta.

Kökshanddukar testar jag just nu att ha längst ned (får ha många eftersom de är tunna) då spån inte fastnar i det på samma vis som i frottéhanddukar. Har funderat på att byta ut spånet mot toalätt av praktiska skäl men då blir matplatsen så obekväm. :(

Upp till toppen
Annons: