Annons:
Etikettskötsel
Läst 886 ggr
Stella75
2015-02-08 17:37

Konstig grej på tassarna

Marsvin har ju 4 klor på fram tassarna men nu när det är vinter kan dom inte vara ute lika mycket som på sommaren och när jag tvättade deras tassar för det var lite bajs på dom så såg jag att innan själva tårna börjar så stack det ut en liten grej som var som en sårskorpa och sen såg jag att Alvin hade en lika dan,så vad är det?MVH Elin…

Annons:
EvaLuna
2015-02-08 17:54
#1

Kanske hudförhårdnader? De kan ibland bildas & sticker ut vid trampdynorna. Man kan försiktigt klippa bort dem med nagelsax eller nagelklippare om de sticker ut mycket.

[AnimeV4]
2015-02-09 21:41
#2

Jag tror också förhårdnader. Googla "förhårdnad marsvin" så får du se om du känner igen det. Man kan som EvaLuna säger klippa bort dem, men var försiktig och ta väldigt lite i taget!

Stella75
2015-02-27 13:30
#3

Ok,tack men tror inte det behövs för det stör dom nog inte och syns bara under ifrån.Tack för tipset!!

JonnaCecilia
2015-02-27 16:18
#4

#3 Jo det behövs, annars kommer de vara fortsätta växa och kan i värsta fall slitas av när marsvinet går vilket kan vara väldigt plågsamt och skada tassen. Så klipp av dem försiktigt och smörj in med olja eller något annat mjukgörande! Detta kan du behöva göra lite då och då, jag brukar kolla när jag klipper klorna om det är några förhårdnader som behöver klippas och smörjas, sen kan en smörja varje dag i en vecka eller så.

[Miiika]
2015-02-28 15:22
#5

Ja, klipp bort dem eller försök att fila ner dem. Detta får jag göra då och då på mina små svin.

cinderellaghost
2015-03-01 00:28
#6

Brukar också klippa det värsta och ibland fila det sista när jag klipper klorna. Smörjer även med olja vid behov

Annons:
marsvinet112
2015-03-01 18:44
#7

Är det mellan klorna eller under tassarna?

Stella75
2015-04-02 16:10
#8

Den har inte växt något så ingen fara!

Mirinda
2015-04-03 02:20
#9

Om förhårdnaderna är små kan du smörja med olja eller någon salva, t ex försvarets hudsalva eller Munkens bisalva. Är de stora (sticker ut rejält) är det lätt att klippa bort dem. Kollar man tassarna regelbundet (varje gång man klipper klorna) så kan man se om de är torra eller har hårda partier. I så fall kan man smörja tassarna i förebyggande syfte.

Även om förhårdnaden inte är stor så kan det bli smärtsamt för marsvinet om det som sticker ut dras mot något eller fastnar i något. Därför är det bäst att göra något åt det på en gång.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Upp till toppen
Annons: