Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 747 ggr
Sol-
2015-02-24 20:12

Skaffa unga marsvin till äldre marsvin

 De senaste åren har vi haft en liten flock på 4st äldre marsvinsdamer, men i somras fick vi ta bort en, och för några dagar sedan dog en till.
Nu har vi 2 marsvin som är 5 år eller mer,  har räddat dom från blocket så jag kan inte exakt ålder. 

Vi vill gärna fortsätta att ha marsvin, och tycker att det skulle va så kul att ha några småttingar, de vi räddat har alltid varit några år. Men jag vill inte att det ska bli jobbigt för de jag har.

Kan det bli för jobbigt med småttingar  till mina gamlingar?


Annons:
Arinah
2015-02-24 23:34
#1

Småttingar kan liva upp även de mest stillasittande och småsura marsvin. Endel blir unga på nytt, och popcornar tillsammans med glada ungdomar. Marsvin gillar att bo i flockar med flera olika åldrar. Möjligen kan tanterna tycka att ungarna är ohyfsade, och inte vet sin plats. Då kan de bli lite tuffa i uppfostringssyfte. 🙂Skaffa ungar, det går förmodligen alldeles utmärkt

Cochon
2015-02-25 16:29
#2

Så länge du skaffar två ungar tror jag inte det blir några problem. Det är en annan femma om du köper en bebis, för då kommer hen att inte ha någon att leka med i fall nu dina gamla tanter visar sig att de inte vill vara några dagismammor. 😛 Så då kan bebisen reta upp honorna.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

cinderellaghost
2015-03-01 00:26
#3

Hur är det om man har två hanar (far och son) den ena fyller snart 2 och den andra är 2,5 år. Är det någon risk att köpa en bebis eller bör man även då köpa 2?

RebeccaG
2015-03-01 00:56
#4

När min hona(då 4,5) dog i somras var hennes burkompis lika gammal(hon blir 5 år i sommar) så tog hem 2 töser på 7 veckor och det har funkat bra :) 
Gammeltanten är lite småtjurig(men hon har alltid vart lite bitter av sig ;)) men njuter av sällskapet, då hon vart väldigt deppig när hennes kompis gick bort.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Arinah
2015-03-01 07:52
#5

# 3 Med två hanar som fungerar ihop är det mycket vanskligt att tillföra en tredje. Man riskerar att de som tidigare gillat varandra börjar att slåss, och inte kan vara tillsammans längre. Vill man ha flera hannar kan man antingen sära på dem, och de får varsin bebiskompis. Eller låta dem fortsätta bo ihop, och skaffa ytterligare ett hanepar. Men det är synd att dela på ett par som bott ihop länge, och som tycker om varandra.

De som lyckats få ihop flera hanar har haft erfarenhet och öga för vilka individer som kan gå ihop. Kombinerat med riktigt stor boyta. Har man inte resurser och erfarenhet riskerar man till slut att det sitter flera ensamma hanar i varsin bur.

Upp till toppen
Annons: