Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 5572 ggr
Ismol
3/1/15, 11:41 AM

Torr hy? Eksem? Svamp? Ohyra? Vad är detta? :(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Min lilla marsvinspojke (ett virvelmarsvin) har haft en väldigt känslig bakdel sedan jag fick honom. Han skriker till när man klappar honom där och han har väldigt tunn päls där vilket jag antar tyder på att han kliar sig mycket där (inget jag har noterat själv dock). Tillslut så upptäckte jag en dag att han verkade ha som sårskorpor/torr hud/eksem på bakdelen så jag kammade igenom pälsen och då föll hårstrån med svart klet av (se bild). Man skulle kunna tro att det har med Talgkörteln att göra men det är liksom över hela bakdelen nästan. Har nån av er någon aning om vad det här kan vara? Vad ska jag göra? Kan tillägga att han hade munsvamp där jag fick honom men fick bort det ganska så snabbt då jag blev rekommenderad att använda pevaryl. Han har dessutom en rumskompis som inte har blivit smittad av varken munsvampen eller det här. Han mår hur bra som helst.

Annons:
ondskefull
3/1/15, 5:10 PM
#1

jag tycker du ska ringa en veterinär och fråga ochgå till veterinären om dem säger det! jag tycker nt det där låter så bra 🤫

Arinah
3/1/15, 5:25 PM
#2

Ta en bild på marsvinet och området som är drabbat

Ismol
3/1/15, 7:03 PM
#3

Försökte ta en bild men det är inte synbart pga av hans svarta päls. Det känns om man använder fingrarna dock. Får nog ta och ringa veterinären imorgon antar jag :(

Görkan
3/2/15, 8:36 AM
#4

Det låter mer som skabb eller annan Ohyra. Det bör veterinären kolla upp och behandla. Skabb smittar de andra och kan om det inte behandlas bli så illa att de får sår på hela kroppen och vissa dör av stressen med klådan osv. Det är inget akut än verkar det som men en vet-tid så fort som möjligt hade jag rekommenderat.

Ismol
3/10/15, 9:34 AM
#5

Tack för alla svar! Jag var hos veterinären igår och hon såg inget som tydde på just skabb men jag fick Stronghold att ge dem iallafall då det kan vara lite knepigt att upptäcka just Sellnic. Hoppas han blir bättre nu :)

Upp till toppen
Annons: