Annons:
Etikettfoder
Läst 1657 ggr
Cochon
2015-03-01 15:01

Naturlig diet?

Hej hej, någon som vet vad den naturliga födan för marsvin är?

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Annons:
Zepp
2015-03-01 15:15
#1

Frön, rötter, örter och insekter!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

VildaVittra
2015-03-01 15:17
#2

#1 Insekter? Vart kan man läsa om det?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cochon
2015-03-01 15:19
#3

#1 Tycker det känns orimligt att marsvin skulle äta rötter…. de är ju inga grävare precis, och insekter och fröer låter lite skumt det också tycker jag…

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

VildaVittra
2015-03-01 15:22
#4

#3 Fröer är nog inte helt fel, de äter ju gräs och gräs sätter frö. I det vilda har de ju ingen snäll bonde som slår gräset innan fröna utvecklats.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cochon
2015-03-01 15:23
#5

#4 Ja, sant, tänkte mer typ nötter men inser nu att det inte riktig är samma…. 😛

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Cochon
2015-03-01 15:24
#6

men insekter verkar de vara för ospänstiga för att få tag på. 🤔

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Annons:
Zepp
2015-03-01 15:40
#7

Okej jag ger mig.. inga insekter utan mest hö!

De får få sitt protein från Lucern i stället.

Hur som helst så skall potatis, rädisor, lök undvikas av samma skäl som för oss samt även bär och isbergssallad!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

OlgaMaria
2015-03-01 15:43
#8

Mycket kryp finns det ju dock på marken. Äter de sånt tro?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

ondskefull
2015-03-01 15:49
#9

Marsvin ska inte äta nötter!

VildaVittra
2015-03-01 15:56
#10

#7 Just lusern lär det inte vara då den inte växer i samma världsdel som marsvin kommer ifrån, men det lär ju finnas någon typ av ärtväxt där.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cochon
2015-03-01 16:06
#11

Detta är ju bara kaos, ingen som faktiskt vet? 😐

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Ljungåsen
2015-03-01 17:17
#12

Tama marsvin (cavia porcellus) finns inte fritt levande i naturen, utan är en hybrid mellan ett antal fritt levande marsvinsarter. Det finns en bunt olika teorier mellan vilka arter som egentligen är inblandade, exempelvis cavia aperea, cavia fulgida och cavia tschudii.

Alla dessa olika cavia-arter är växtätare, och lever på gräs, bark och örter.

Cochon
2015-03-01 17:39
#13

#12 Ok, tack för informationen! 🙂 Då är ju inte riktigt grönsaker som så en naturlig föda för marsvin, utan egentligen bör de få all sin c-vitamin från olika gräs, örter och blad, inte sant?

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Annons:
Ljungåsen
2015-03-01 17:56
#14

#13 Gräs innehåller ganska bra med C-vitamin. Problemet är ju att vi torkar gräset till hö, och då förstörs en stor del av C-vitaminerna. Alltså måste vi komplettera med grönsaker för att marsvinen ska få i sig de vitaminer de behöver.

Cochon
2015-03-02 11:59
#15

#14 Absolut, men det jag tänkte på var att i sånna fall är ju inte grönsaker naturligt för marsvin. Även om de mår bra av det så är det inte naturligt.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Binajis
2015-03-02 12:30
#16

Ang insekter så är det som sagt så de får i sig protein. Jag har sett flertalet larver, sniglar, spindlar och baggar slukas vilt 😐 Men inte letar marsvinen reda på dom själv och erbjuder man en mask så tar dom den inte, utan det är kryp som råkar sitta på någon växt.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Zepp
2015-03-02 17:39
#17

#16

Så är det för gorillor iallafall.. och jag hade för mig att det var lika för marsvin.

Dvs.. man fick alldrig Gorillor att föröka sig i fångenskap, tills de kom på att de behövda få små mängder animaliskt protein från växter som var kontaminerade med insekter och larver, dvs det räckte med några ynka procent.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: