Annons:
Etikettallmänt
Läst 502 ggr
perez
2015-03-05 11:37

Varför ska man torka örter?

Hejhej, nu var det ett tag sedan man var inne här och kikade så förmiddagen har bestått av det. Jag har en liten fundering som jag undrar över och skulle vilja få svar på, nämligen varför man ska torka örter till sina marsvin och hur man gör? Kan man endast lägga det på altanen på en tidning eller behövs skugga eller annat?

Nu när snön så gott som smält så vill jag genast börja plocka in lite gott från naturen till de. Då det är första våren/sommaren med marsvin för mig så är detta nytt och jag vet inte riktigt vad man bör undvika att plocka. Har tänk att ta in lite vanligt gräs, maskrosblad och brännässlor b la. Men måste man torka detta? 

Som jag har läst så är brännässlor något som bör torkas, vilket jag förstår! Men hur länge och när vet man när de är klara att ätas? :)

Annons:
Idakarrlsson
2015-03-05 16:30
#1

Vissa torkar för det ska jålla längre, andra för att det blir ett gott snacks till marsvinen. Brukar inte torka så mycket men om jag hör så torkar jag främst persilja och den hänger jag bara uppochner tills den är helt torkad (går ganska snabbt). Det finns säkert massor av olika knep men deg kan andra hör inne bättre än jag. Man kan ju även torka frukt och grönsaker som morot osv. Då behövs dock en ugn. Som du säger börjar det bli vår (äntligen) och det finns massor av godsaker att plocka in till marsvinen! Men tänk på att vänja dem sakta med allt du plockar in. Här är 2 Artiklar om grönfoder och torkning. :) http://marsvin.ifokus.se/articles/4d714cc8b9cb4622440603e7-gronfoder-utifran http://kanin.ifokus.se/articles/4d713f98b9cb462244055c84-torka-sjalv

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

perez
2015-03-05 19:32
#2

#1 Tack så mycket för svar! Jag läste precis artiklarna som du länkade och de var jättebra, men där stod det att det tar flera veckor att torka örterna? Tänker på att du skrev ju att det går ganska snabbt :)

Marsvinsmamman
2015-03-06 14:02
#3

Men om du hittar färska örter och gräs ute redan nu så finns det ju ingen anledning att torka dem före servering. Ge dem färska om du har så får marsvinen dessutom i sig vätska. Man torkar ju under sommaren för att kunna spara massor och fodra med under vintern.

Idakarrlsson
2015-03-06 18:43
#4

#2 Ja det såg jag nu. För mig tar det ej flera veckor. Har inte npn superkoll på tid men det tar högst 1 vecka för mig.

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

perez
2015-03-07 10:29
#5

#3 okej då vet jag, tack så mycket för svar! #4 ja jag tyckte att flera veckor kändes så långt,det är nog som du säger :)

Upp till toppen
Annons: