Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 1461 ggr
EmmaiNorr
3/12/15, 8:58 AM

Bästa utformningen på buren?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Vi ska bygga en bur nu där det kommer bo 2 marsvin och har tre alternativ:

  • 160x75 cm med två våningar, varje plan blir 1,2 kvadratmeter.
  • 180x65 cm med två våningar, varje plan blir 1,17 kvadratmeter
  • 130x90 cm en våning, planet blir 1,17 kvadratmeter.

De två mer rektangulära burarna upplevs ta upp mer plats i rummet medan det mer kvadratiska passar in bättre i möbleringen. Dock är jag lite orolig att den sistnämnda blir lite svår att städa ur då den är så djup.

Vad tror ni blir bäst ur både städsynpunkt och vad marsvin bäst trivs med? 

Kortare öppnare yta eller längre och smalare?

Jag bifogar två bilder där burarna ska stå och ungefär hur de ser ut. Bild ett är bur 1 & 2 och bild 2 är bur 3.

Annons:
Marsvin.Fantasten!
3/12/15, 10:41 AM
#1

Hej, vad kul att du ska bygga bur! ur marsvinssynpunkt är ju störst är bäst men det kan ju ibland bli lite jobbigt och städa. Jag skulle nog valt den mittersta (2). :) // hälsningar Marsvinsfantasten!

EmmaiNorr
3/12/15, 10:52 AM
#2

#1
Tack för ditt svar! Fast alla är ju nästan lika stora. :)

Men du tror att de föredrar mer längd framför bredd, så att säga? 
Är bara lite orolig om 65 kommer kännas trångt när de ska gå förbi varandra.

JonnaCecilia
3/12/15, 10:56 AM
#3

Hade kört på 1an! :)

EmmaiNorr
3/12/15, 11:04 AM
#4

#3 
Tack för input, kan du säga varför? :) Är den mer optimal än de andra två gällande längd/bredd förhållanden?

Fridaaaa
3/12/15, 11:22 AM
#5

Jag hade kört på nr 2. Upplever att marsvinen uppskattar mycket springyta på längden och bredden på 65 cm är ju tillräcklig för dem ändå 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljungåsen
3/12/15, 11:22 AM
#6

Utifrån hur det kommer se ut vid möbleringen hade jag valt det mer kvadratiska alternativet, alltså 3:an.  Sen tror jag att en kvadratisk yta är bättre, och lättare att möblera utan att det blir trångt.  Den blir säkert jobbigare att städa ur, men jag tycker fördelarna överväger. Trevligt att ha marsvinen bredvid skrivbordet.

Annons:
EmmaiNorr
3/12/15, 12:02 PM
#7

#6

Tror det blir riktigt trevligt. Då jag studerar på distans spenderar jag dagarna i kontoret så det blir mysigt med tjattrande marsvin vid skrivbordet. :)

Tror ni marsvinen kommer bli skrämda varje gång vi behöver komma åt hyllorna ovan eller är det något de vänjer sig vid? I den kvadratiska buren blir de mest utsatta för att vi lutar oss över dem lite då och då, men det kanske inte stressar dem alltför mycket.

Ljungåsen
3/12/15, 12:12 PM
#8

#7 Jag är övertygad om att marsvinen vänjer sig. Vi har våra marsvin i rummet där vi är mest,  med hyllor över buren liknande som det ser ut på din bild, och våra marsvin bryr sig inte det minsta när man plockar i hyllorna. Snarare passar de på att tigga godis när man närmar sig.

EmmaiNorr
3/12/15, 12:21 PM
#9

#8 Så bra, då behöver vi inte oroa oss över det.

Fridaaaa
3/12/15, 1:10 PM
#10

#7 Jag tror de vänjer sig. Haft marsvin som inte ens blev rädda när sotaren kom och blåste ur med sin stora dammsugare xD

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

EmmaiNorr
3/13/15, 10:37 AM
#11

Vi har bestämt oss för alternativ 3, den mest kvadratiska buren. 😃 Fast det är just nu, det kan ju ändras när vi är på sågverket och ser våra alternativ…
Idag blir det att handla virke, vaxduk och plexiglas så ska den byggas i helgen.

Troligtvis bygger vi en ramp/trappa samtidigt som vi kan hänga på buren så marsvinen själv kan ta sig i/ur den när de ska utnyttja sin golvtid.

Ljungåsen
3/13/15, 2:07 PM
#12

Det blir säkert jättetrevligt 🙂, ser fram emot bild på buren när den är klar.

EmmaiNorr
3/24/15, 2:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#13

Då var buren färdigbyggd!
Vi var och hämtade upp 2 honor på 4 månader igår som nu mest ligger och trycker i husen, men de äter och skiter samt smakar på lite grönsaker så det verkar lovande. 🙂
Ena bilden är tagen framifrån  och den andra visar min vy från skrivbordet. Det blir väldigt trevligt när det börjar våga springa runt lite.

Annons:
Fridaaaa
3/24/15, 2:10 PM
#14

#13 Tjusigt! 😃

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

EmmaiNorr
3/24/15, 2:21 PM
#15

#14 Tackar!

Kimmizz
3/24/15, 2:23 PM
#16

#13 ååh gud vad fin 😍 hoppas det kommer gå bra med dom små grisarna 😃

EmmaiNorr
3/24/15, 2:34 PM
#17

#16 Tack så mycket! Vi längtar redan efter att få mysa med dem, men det är ju en bit bort i tiden.

Ljungåsen
3/25/15, 10:26 AM
#18

Verkligen jättesnyggt! Och trevligt. 🙂

Sen när det gäller tämjande av marsvin så är det bästa (tycker jag) att plocka upp dem varje dag och mysa lite. Då blir de tama fortast.

EmmaiNorr
3/25/15, 12:49 PM
#19

#18 Tackar! 😃 
De togs faktiskt upp igår, vi hade dem i handduk i famnen med lite grönsaker som de kunde mumsa på. Så bra att vi inte tänkte tokigt då.

Ena av damerna är betydligt modigare än den andra, hon vågade äta lite gurka redan igår medan vår andra bara satt still. Den modiga har även pipigt lite idag för att be om mer hö så hon slapp lämna huset för att hämta själv, som hon självklart fick. Men vi tänkte plocka upp dem varje kväll och erbjuda lite gott.

Ljungåsen
3/25/15, 4:31 PM
#20

#19 Låter jättebra att ni planerar att ta upp dem varje kväll. Det kommer inte dröja länge innan de är tama på riktigt. Oftast är det en som är tuffare än den andra, precis som du redan märkt.

Annons:
philippazon
3/25/15, 8:35 PM
#21

Otroligt snygg och fin bur :) Lycka till med marsvinen!

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

EmmaiNorr
3/26/15, 8:48 AM
#22

#21 Vad glad jag blir, tack för det fina berömmet! :)

Upp till toppen
Annons: