Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1739 ggr
GuineaPiggy
3/18/15, 4:32 PM

Knöl på tån

Hej allesammans!

Jag upptäckte för cirka två veckor sedan hos min marsvinshane på dryga åtta år en liten knöl på översidan av den av ena framtassens tår. Den har sedan dess växt och jag skulle säga att den nu är ungefär stor som en halv ärta, och den har blivit aningen mörkare rosa än övriga tår på tassen. Han har överhuvudtaget inte ont; jag har försiktigt både klämt, vridit och dragit lite lätt i tån utan reaktion. Han haltar inte det minsta och beter sig som vanligt. Efter noggranna inspektioner har jag heller inte lyckats hitta något sår eller annan yttre anledning till svullnaden.

Jag konsulterade med en veterinär och ska ta honom dit imorgon eller på fredag, men jag undrar om någon känner igen detta och vet vad det kan tänkas vara.

Tacksam för svar!

Hey, I know you!

Annons:
GuineaPiggy
3/18/15, 4:34 PM
#1

På översidan av den yttersta av den ena framtassens tår*

Hey, I know you!

agoutiuppfödare
3/18/15, 6:56 PM
#2

Hej det kan vara en liten cysta eller en varböld , det kan vara olika saker med tanke på att han är 8 år så brukar det komma knutor och knölar och tänderna brukar lossna, har svårare för att äta  och massa sånt , det har det gjort på mina djur när dom blir äldre, men kolla upp det:-)  eller om han har fastnat någonstans , som sagt det kan vara olika saker

GuineaPiggy
3/18/15, 10:00 PM
#3

Ok, tack för svar!:)

Förmodligen åker jag med honom till veterinären på fredag, så jag får ju se då. En del av knölen är mjuk och jag antar vätskefylld, trots att han inte ömmar. Jag är i alla fall oerhört glad nu att han inte verkar alls besvärad.

Klart de kräver lite extra med åren, än har pojkarna dock inte tappat tänderna, tack och lov.. ;)

Hey, I know you!

agoutiuppfödare
3/18/15, 10:12 PM
#4

Hör av dig när du har varit hos veterinären :-) det kommer säkert gå bra

GuineaPiggy
3/19/15, 7:23 PM
#5

Hoppas det, och jag vidarebefordrar gärna vad som sägs. :)

Hey, I know you!

GuineaPiggy
5/21/15, 6:10 PM
#6

Hej, det har gått väldigt länge nu sedan jag sa att jag skulle uppdatera. Ledsen för det, men om någon är intresserad av hur det gick för min Eddy kommer det nu. 

Veterinären fastställde snabbt att det troligtvis inte var någon inflammation eftersom han överhuvudtaget inte var smärtpåverkad, och tassen inte var röd, vätskande el. dyl. Han fick trots det antibiotika och avsvällande medel, för säkerhets skull, vilket inte gav någon effekt.

Knölen är alltså troligtvis en godartad tumör, den har växt en aning men har fortfarande en jämn form, och han visar inga som helst tecken på smärta. Eftersom vi på grund av hans ålder (8 år) inte vill låta honom genomgå några större ingrepp som amputation  kommer vi helt enkelt så länge han inte störs av det låta allt gå sin gång. Än visar han inga tecken på smärta eller andra besvär, lyckligtvis. Äter ordentligt och är lika pigg som sin jämnåriga burkompis🙂. Förhoppningsvis får vi behålla våra kära pojkar ett tag till! 

Tack för svaren!

Hey, I know you!

Annons:
agoutiuppfödare
5/22/15, 3:38 PM
#7
agoutiuppfödare
5/22/15, 3:46 PM
#8

Hej vad skönt att han äter och mår bra och att det inte va värre 🙂jag hoppas att han lever länge till🙂sen undrar jag vad han är för ras och lycka till med ditt marsvin

GuineaPiggy
5/25/15, 11:01 PM
#9

Hej, och tack för lyckönskningarna! :)

Han är köpt på djuraffär (mot bättre vetande…), så han är ju inget rasmarsvin på långa vägar, hehe.. Dock har han ett par virvlar på ryggen, så jag brukar kalla honom virvelmarsvin. ;)

Hey, I know you!

agoutiuppfödare
5/26/15, 8:46 AM
#10

Hej du va kul namn du har på han . Om han har virvlar så är det en abesinier .

Va kul att du är tillbaka igen så man kan skriva med någon. Själv håller jag på med

silver och lemonagouti  det är min uppfödning och jag har ca 20 marsvin😃

Upp till toppen
Annons: