Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 2051 ggr
Fridaaaa
2015-03-19 18:19

Utebur till marsvin

Ni som har era marsvin ute hela sommaren - vad har ni för burar?
Funderar på att ha mina ute i sommar nu när jag bara har två stycken men vill inte köpa skitburarna som finns i djuraffärerna.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
JonnaCecilia
2015-03-20 17:05
#1

Funderar på samma sak. Tänkte försöka spana in blocket, har också funnits på groupon rätt billigt, men kunde inte köpa då eftersom vi ska flytta så vill inte samla på mig mer grejer innan dess! :) Annars får jag fundera på hur mycket jag vill lägga, och kolla runt online, alternativt se om jag kan få hjälp att bygga. Tänker mig nåt sånt här: http://t.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/utomhusburar/alla_utomhusburar/med_utegard/279139

Fridaaaa
2015-03-20 17:27
#2

#1 Ja jag kollat in blocket också titt som tätt men är mest såna kassa burar 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
2015-03-21 11:22
#3

Ingen som har sina marsvin ute på sommaren annat än hage?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JonnaCecilia
2015-03-21 11:36
#4

Tror jg kommer göra som så att bestämmer jag mig för utebur blir det den jag länkade men kommer modifiera den och stärka konstruktionen lite. Plus lägga till nuvarande hage så de har stor plats ;)

Fridaaaa
2015-03-21 11:41
#5

#4 Tycker inte de är så bra kvalité och väldigt dyra :/
Hmm… Är svårt att hitta bra uteburar till dem, urkass på att bygga själv med :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JonnaCecilia
2015-03-21 11:52
#6

#5 Pga kvaliteten jag tänkte förstärka den, men kan inte heller bygga från grunden, så bättre att ha en bas att bättra på bara. Och se till att man håller den i bra skick med olja, ställer in den ordentligt på hösten osv. Dvs måste ha plats i förrådet för bur och hö… :/ ja du… Har inte helt bestämt mig än, väntar tills vi har flyttat och ser hur det känns. Men tyckte inte den var så dyr mtp vad man får. Men dock, modifiera. Tex sätta kant på rampen, slänga i några spikar så den blir stabilare, olja in den, tilläggsisolera. Hmm, får se. Som du säger är det hemskt svårt att hitta! Får se om nån av de händiga personer jag känner kan bygga nåt bättre… :/

Annons:
Fridaaaa
2015-03-21 11:54
#7

#6 Ja jag måste ha min ute året om :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

matildakarlsson
2015-03-21 12:38
#8

finns bra uteburar + hagar på zooplus.se 😉

Fridaaaa
2015-03-21 12:44
#9

#8 Zooplus har inga bra uteburar. De har inte så bra kvalité och inte värda sitt pris.
Hage kommer jag bygga själv, billigare och bättre men just utebur behöver jag hitta någon bra 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

matildakarlsson
2015-03-21 12:47
#10

okej enligt mig är dom bra men kanske inte till hela sommaren ne, sant. 🙂

Fridaaaa
2015-03-21 12:49
#11

#10 Har du ägt någon av de märken de har?
Måste ha en bur som tål att stå ute året om, vilket inte de fungerar bra till (ska inte ha marsvinen i den på vintern men behöver stå ute)
Då är dessvärre inte speciellt hållbara ute åretom.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

matildakarlsson
2015-03-21 12:53
#12

okej, ja jag har haft 2 av dom burarna till kanin som jag har haft på somrarna sen har jag byggt en som håller året om. Sålde dock allihopa så ska köpa en av dom burarna till marsvin i sommar o ha ihop med grannen 👍

Fridaaaa
2015-03-21 12:54
#13

#12 En bra bur håller året om enligt mig 😉
Men zooplus-burar blir det inte, vill lägga pengarna på något bra 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
matildakarlsson
2015-03-21 12:57
#14

då bör du bygga en 🙂 det brukar ofta stå också om man köper en så står det om den tål vindar o är isolerad osv. Sen kan man läsa vad andra har tyckt om buren. Men det bästa är att bygga en 👍

Fridaaaa
2015-03-21 13:02
#15

#14 Man behöver nödvändigtvis inte bygga själv. Isolering av bur behövs varken för kaniner eller marsvin. 

Nu är frågan: Vad har ni för uteburar, utom burar från djuraffär. inte om man ska bygga egna eller inte 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

philippazon
2015-03-21 14:22
#16

Jag har byggt en egen, jag vet inte om den funkar sådär väldans bra, men jag hade den ute året om innan jag slutade använda den och det funkade den bra till :) var bor du (du kanske vill köpa?)

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Fridaaaa
2015-03-21 14:24
#17

#16 Bor nere i Blekinge 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

philippazon
2015-03-21 14:29
#18

Aha jag bor i Stockholm.. :(

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Fridaaaa
2015-03-21 14:32
#19

#18 Ja det är en bra bit.
Har du bild på den för kanske inspiration?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Septicemia
2015-03-21 16:12
#20

Skulle hönshus-varianter som är marknära med tillhörande utegård (alternativt egenbyggd hage) kunna fungera? Finns tex här http://www.lantbutiken.se/butik/1316-honshus-i-tra-och-plast-kan-du-kopa-har
Hur kvalitén är kan jag inte riktigt uttala mig om men de ser lite mer gedigna ut än de man normalt ser i handeln för kanin och marsvin.

Problemet med trä är att hur du än gör så kommer delarna som har kontakt med marken att utsättas för stora mängder fukt. Därför kan det vara svårt att få det att hålla flera säsonger men kan du täcka med presenning och ställa upp buren på ett gäng lecablock förlänger du nog dess livslängd markant. :)

Annons:
Fridaaaa
2015-03-21 16:19
#21

#20 Hönshusvarianter är lika dyra som kanin&marsvinsburar (ialla fall på den sidan och t.ex granngården).  Så billigare och bättre att göra själv eller hittar någon som kan, men tack ändå 🙂 Måste ha botten på utegården då det finns rovdjur i skogarna.

Skulle ha en del som är lite upphöjd och sedan tillkopplad hage i så fall (ska bygga hagen själv dock). Har kaniner som är ute året om, dock kompostgallerhagar men haft hagar i trä också 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sanni
2015-03-24 23:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

En vanlig garderob? Vet nog inte hur hållbart det är.

Skulle själv kunna tänka mig att använda en gammal garderob liggandes med vaxduk/plastmatta i. Borra ett öppning så att marsvinen slipper ut i hagen och kanske några fönster med nät? Blir ju inte så svårt att bygga. Kanske behövs ännu några lås eller liknande så att ingen kommer in.

En (dålig) exempelbild på hur jag tänkte mig. 

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

Fridaaaa
2015-03-25 08:16
#23

#22 Nog inte speciellt hållbart :( Slängde ut en garderob för lite sen för att den skulle till tippen, och den var förstörd på knappt en vecka ute :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Stortroll
2015-03-26 21:06
#24

Har en kaninbur som jag fick när jag tog över mitt marsvin som vi ska ha ute i sommar men marsvinen får bara vara ute när vi har de under uppsyn.

Titta gärna in här ---> Min blogg

redets
2015-03-27 14:38
#25

Jag har fundrat på pallkragar, kan det vara nå't?

Upp till toppen
Annons: