Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1098 ggr
Breathplay
2015-03-24 20:09

Sjukt marsvin? Tacksam för hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Någon som vet vad detta kan vara? Hand burkompis har inget..

________________________________________________________________________

Isabella Ekelund

Annons:
Tjeja
2015-03-24 20:12
#1

sellnic!

Till vetten och få  behandling omedelbart! Båda behöver behandlas men den där grisen lider!!! inte en dag till att vänta se till att få tid direkt imorgon!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

bohan85
2015-03-24 20:25
#2

ja det är akut!! Kan resultera i kramper och död! Även burkompisen måste behandlas!

Breathplay
2015-03-24 21:02
#3

Ok tack för hjälp! Hur mycket smittas det? Om man exempelvis rör vid ett marsvin som har det, tvättar händerna och sedan rör vid ett annat kan det smittas? Kan det smittas mellan olika djurarter?

________________________________________________________________________

Isabella Ekelund

Arinah
2015-03-24 21:08
#4

Det som de andra skrivit om är sellnic. Det är ett skabbdjur som finns i huden. Sellnic ger en förfärlig klåda, och obehandlad dör marsvinet. Tillståndet är plågsamt. Ditt marsvin måste haft det ett bra tag när så mycket päls är borta. Det finns bra medicin och lätt att ge, så jag säger som ovanstående, akut till veterinär.

mallsan
2015-03-24 21:46
#5

Åk till vet direkt och gör skrapprov på huden, så fort som möjligt! Stronghold (skrivs ut av vet.) är en jättebra behandling, sprutas bara enkelt i nacken. Klådan blir värre under natten/dagen efter behandlingen då skabbdjuren är döende och extra aktiva. Glöm inte behandla burkompis också! Mer info får du ifrån veterinären. Lycka till! 😉

Breathplay
2015-03-25 07:55
#6

Tack för all hjälp! Marsvinen åker till veterinär idag och får behandling :) ingen som vet hur pass lätt det smittas?

________________________________________________________________________

Isabella Ekelund

Annons:
bohan85
2015-03-25 09:51
#7

#6 tror att det smittas ganska lätt mellan marsvin men att det ffa kan bryta ut om marsvinet kanske är lite nedsatt i sitt allmäntillstånd eller stressad.  Så alla marsvin behandlas samtidigt fick jag höra.

Tjeja
2015-03-25 10:26
#8

Alla marsvin i hemmet behöver behandlas.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Breathplay
2015-03-25 10:28
#9

Dessa marsvin som fått detta är inte mina, men jag har marsvin hemma också. Jag har ju rört vid dem sjuka, tvättat händerna och sen efter några timmar rört vid mina. Kan det smittas så pass lätt?

________________________________________________________________________

Isabella Ekelund

Tjeja
2015-03-25 10:36
#10

ja! alla marsvin som varit i samma hus och i kontakt med samma människor medan de sjuka är sjuka kan vara smittade och behöver behandlas.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Smålandsbrud]
2015-03-26 06:08
#11

  Ser att det  sellnic ditt har marsvin har åk till veterinär och ta skrap prov. Har själv upplevt det på mina första marsvin. Låt din gris inte gå med sellnic det är smärtsamt. Se även till att behandla de andra marsvinen det kan ha smittat dom med. Och som dom andra säger tvätta rent buren ordentliget !

Lycka till ts och även marsvinet 🙂

Arinah
2015-03-26 09:23
#12

Hur har det gått?

Breathplay
2015-03-26 10:52
#13

Dem har varit hos veterinär så blir nog bra :) tack alla igen!

________________________________________________________________________

Isabella Ekelund

Annons:
[Smålandsbrud]
2015-03-26 13:22
#14

Härligt håller tummarna även våra grisar😊

Upp till toppen
Annons: