Annons:
Etikettfoder
Läst 902 ggr
[Gnagare2]
2015-03-28 10:32

Svårt att få tag på bra hö?

Jag kommer på mig själv gång på gång med att ha svårighet att hitta bra,friskt hö till mina  grisar. Jag brukar köpa från någon av djuraffärerna vi har här,men många gånger har det varit dammigt,luktat ofräscht och det ser allmänt otrevligt ut. En enda djuraffär har ekologiskt hö,och det är riktigt bra,luktar friskt och ser bra ut,men det är däremot alldeles för dyrt för min plånbok. Ni som köper hö av en bonde,vad kostar det,och är det bra?

Annons:
Hells Angel
2015-03-28 10:36
#1

När vi hade marsvin köpte vi hö från Djurmagazinet i rotebro, och deras hö jag väldigt bra. Det var grönt, inte dammigt och grisarna älskade det. Jag tror det var 3 kilo för 50 kr.

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Eulwen
2015-03-28 10:41
#2

När jag köpt direkt från bonde har jag betalat runt 4kr kilot (dvs runt 50kr per bal). Nu har jag inte så många grisar längre så nu åker jag till granngården här och köper lokalproducerat hö. Det är stora balar på runt 15-18kg som de säljer för 200kr. Dyrare men enklare att köpa och räcker några veckor. Kvaliteten varierar men det är iaf bättre än det där löspackade på påse som man brukar hitta i djuraffärer. Så här på våren är det svårare att hitta bra hö eftersom det lagrats längre. Men snart blir det grönt ute, då brukar jag gå och repa grovt gräs att komplettera med. Väldigt poppis! :)

philippazon
2015-03-28 11:07
#3

Jag kan tipsa alla som bor söder om stockholm (mot nacka/värmdö) att torpets zoo i orminge centrum har extreeemt bra hö. De får fräscha leveranser varje vecka, en påse på 111l kostar 119kr, höet är super bra och verkligen prisvärt. jag har två fullvuxna hanar och en påse räcker länge. Minst 3 månader. (de får hö två gånger om dagen.

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

jojjehanna
2015-03-28 12:37
#4

Kan man köpa från en bonde är det ju perfekt, hö kostar typ 2 kr/kg för dem så det blir som sagt billigt. Här har flera zoo lokalt producerat hö och ibte det där förfärliga importerade hårdpackade. Jag har tur o köper av en kollega som har bla hästar o kaniner o hennes hö är väldigt fint, har köpt en del väldigt grovt lokalt på zoo som mina marsvin inte gillade lika mycket vilket jag såg när de hade båda att välja på.

[Gnagare2]
2015-03-28 12:45
#5

2 kr/kg låter som ett bra pris,men hur är kvaliten på höet då?  Det är väl olika,antar jag. Jag får testa höet från en bonde,helt enkelt🙂

philippazon
2015-03-28 13:53
#6

Hö från bonde brukar i de flesta fall vara bra, bättre än djuraffärs hö iallafall. (men "min" djuraffär har som sagt äldigt fint hö också, men det är väll 1 på 10 som har sånt bra, de flesta har otroligt dyrt, hårdnackat, äckligt, dåligt hö.)

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Annons:
jojjehanna
2015-03-28 14:15
#7

2:-/st är nog mer internt pris, de säljer nog lite dyrare. som sagt bra hö.

Lillyrod
2015-03-28 19:09
#8

När jag köpte på hästgård så kostade en bal 30 kr. Det var ca 6 kg. Här är det svårt att få tag på bönder som säljer enstaka balar. De vill sälja hela partier. Nu köper jag på 4h-gård. Det är dyrt 100 kr balen och den räcker då ca 5 veckor men det är väldigt fint hö och man stödjer en god sak.

Upp till toppen
Annons: