Annons:
Etikettallmänt
Läst 819 ggr
lindhasvensson
3/29/15, 11:16 PM

Mina första marsvin

På tisdag hämtar jag mina första marsvin, ska bli så spännande! Kanske inte jätte vanligt att man i vuxen ålder köper marsvin, men jag förälskade mig i skinnygrisarna och har redan nakenkatter hemma så valet var lätt :) Men jag är lite orolig för att jag inte ska ge dom rätt mat osv, finns ju en hel uppsjö! Uppfödaren ger i nuläget någon sorts müsli för hästar men jag har nog tänkt pellets och lite havregryn. Och såklart grönsaker. Vilka grönsaker är bäst? Jag som är typ allergisk mot alla sorters grönsaker, har inte så stor koll på vad som är rikt med c vitamin och vad som är bra för marsvinen. Ni får gärna skriva massor med tips till mig som är helt nybörjare :) Vad ska jag tänka på runt om mina småpojkar? Det är två skinnybäbisar :)

Annons:
Idakarrlsson
3/29/15, 11:49 PM
#1

Roligt att du valt just marsvin, underbara djur! Hö är ju basföda och ska alltid finnas på burgolvet (ej höhäck). Fint hö hittar du lättast och billigast hos bonde. Höet ska lukta gott och var så grönt som möjligt. Det finns massvis av grönsaker som du kan ge dem. Favorit här hemma är paprika. Mer om grönsaker kan du läsa här: http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/skotsel/foder/gronsaker_och_frukt.html Sidan har även annan mkt bra info. Kraftfoder är diskuterat och enligt mig själv så är havregryn bäst. Kan vara bra att ge dem kommande månaderna. Sen brukar dem flesta marsvin klara sig utan något kraftfoder. Lycka till och använd sidan som jag länkade, bra info där! :)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Ellociraptor
3/29/15, 11:50 PM
#2

Äh, jag köpte marsvin i vuxen ålder (när jag var 24, är 26 nu). Visst att vanliga människor (mugglare?) tycker det är lite skumt, men jag har märkt att online finns det ett rätt stort community av vuxna människor med marsvin som man kan dela sitt intresse med. Om inte annat ska man inte döma folk för deras husdjur!

Jag gav mina pellets i början, men sen blev jag snål och nu får de bara havregryn som kraftfoder. Vilket egentligen inte behövs, för det är väl mest om man vill få upp dem i vikt eller få dem att hålla en viss vikt som de ska äta kraftfoder, annars räcker grönsaker och hö. En av mina är dessutom en liten tjockis som inte borde äta så mycket. :P Som jag minns det är det iaf pellets som gäller, och inte marsvins/gnagarblandningar, eftersom det är alldeles för mycket socker i dem.

Grönsaker ska de ha dagligen, vilket du säkert vet. Mina får broccoli året om, och till det får de grönkål, vitkål eller blomkål beroende vad som finns för säsongen (min far förstod dock inte alls grejen med att ge grönkål till grisarna, han tyckte det var alldeles för dyrt för att slösa på dem). Allt som heter kål ska visst vara bra för dem. Morötter och gurka är gott, men inte särskilt nyttigt så det kan man ge som godis ibland. Paprika och typ "syrliga" grönsaker är också bra, men om man ger det för ofta kan de typ få svamp i munnen?

Jag försöker komma på om det var något jag hade velat veta som nybörjare, men jag kan inte komma på nåt mer … det kommer säkert nån smart typ och ger bättre råd!

[Smålandsbrud]
3/30/15, 6:53 AM
#3

Kul att du valde marsvin härligt att även vuxna älskar dessa underbara grisar . Mina marsvin älskar vitkål biligt och håller rätt länge annars paprika och broccoli. Oj inte kul att vara allergisk mot grönsaker :/ Havregryn är det bästa enligt mej finns i varje matbutik och man kan köpa hem så man har. Lycka till Ts! :)

Maria.S
3/30/15, 11:47 AM
#4

Jag e snart 32 å köpte mina första små grisar för 2 veckor sen :)

Wilmawe
3/30/15, 12:17 PM
#5

Åå vad roligt! Ja som sagt ska dom ha Hö som basfoder. Jag ger mina ett speciellt marsvinspellets, vilket verkligen inte är nödvändigt då det finns billigare och minst lika bra alternativ. Kiwi innehåller mest c-vitamin, något som jag har gett mina grisar om de verkar ha lite brist på c-vitamin. Annars ska man inte ge för mycket frukt dock då det är mycket socker i. Blomkål, broccoli, selleri och gurka är något som är populärt här hemma!

belladoris
4/1/15, 6:31 PM
#6

Mina älskar rotselleri och paprika allra mest av "basfödan". Annars är ju morot vääääldigt gott tycker båda men det får de bara någon gång i månaden. Gurka får båda varje morgon när jag säger godmorgon! Pellets/annat kraftfoder ger jag en halv matsked ibland att dela på då de tycker om det men det behöver vuxna marsvin oftast inte alls. Ungar/digivande/gamla marsvin kan behöva det. Och såklart som alla andra redan sagt är det hö som gäller dygnet runt!

Annons:
Upp till toppen
Annons: