Annons:
Etiketteravelungar
Läst 625 ggr
mallsan
2015-03-30 23:06

Vikt för ungar och mjölkersättning?

Hej! Startade en bildtråd för mina marsvin och har nu lite frågor ang. vikt och mjölkersättning.

Iallafall, mamman Mollie bodde med sina ungar i en plastlåda med ett galler över (hon kunde praktiskt taget ställa sig upp och sticka ut framtassarna igenom gallret). På botten låg nertrampat hö och en skål med smutsigt vatten. Det enda gömstället som fanns var ett metallrör som mamman inte fick plats i och det var fullt med mögligt bajs och gammalt kissigt spån.

Mollie själv har ganska bra hull men det är värre med ungarna. Jag antar att hon behövde den mesta maten själv.

Man känner ryggraden och bäckenbenet tydligt, speciellt på min favoritbebis Tyson. De är tre veckor och två dagar gamla idag.

Den som väger mest av dem är Texas på 205 g och minst Tyson på ynka 140 g (har dock gått upp 10 g sen igår!). De andra väger däremellan. Vad är ungefär normalvikt för bebisar i den åldern och kan de bli problem pga. att de är så små när de flyttar ifrån mamma nästa vecka? 

Funderar på att ge dem lite extra näring med mjölkersättning så de lägger på sig, vad ska men ge då? Läste något om getmjölk för ett tag sedan.

Just nu får de fräscha grönsaker och hö + havregryn och vatten. 

Tacksam för svar! 🌺

Annons:
mallsan
2015-04-02 10:51
#1

Putt :)

idipidi
2015-04-02 11:28
#2

Nu kan inte jag se att du skrivit hur gamla de är, men en bra vikt är runt 300 gram vid fem veckors ålder, även om variationen är stor. Om ungarna är små och hanarna inte är mycket kurriga och jagar mamma och systrar så kan de få gå kvar hos henne tills de är fem veckor. Annars särar man dem runt fyra veckors ålder.
Vänta med att sälja dem tills de är minst fem veckor och väger minst 300 gram.

idipidi
2015-04-02 11:29
#3

Tycker också att du gott kan ge dem ett bra foder, t.ex. selective pellets. De behöver mycket näring nu.

Upp till toppen
Annons: