Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 1933 ggr
Tikzi
2015-04-15 04:25

Ritning på Bur, Förslag?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som vanligt sitter jag uttråkad mitt i natten och började fundera lite på hur jag ska bygga en ny bur. Jag gjorde en rätt ful ritning i paint men förhoppningsvis kan jag förklara hur det är tänkt.

Tanken är att använda 2 Bokhyllor och sätta ihop dessa bredvid varandra. Just nu har jag utgått ifrån 2 Billys bokhyllor ifrån Ikea. 2m hög, 80cm bred. Totalt blir då buren 2 meter lång och 160cm Bred. Ju större desto bättre så ifall jag får tag på andra bokhyllor kommer jag använda dom istället.

På ritningen visas lite olika "rum" som det är tänkt.
Högst upp till höger visas huvud matplatsen med Hö, matskålar och vattenflaska.
Bredvid är det som ett allrum med tunnlar och broar. (Även funderat på om man kan bygga någon typ av högre yta där så de kan komma upp lite och få utsikt)
Rummet längst ner till vänster är tänkt som lite aktivitets rum med grenar och andra tugg aktiviteter. Rummet till vänster om det kommer bli deras mys och sov hörna med hus. Jag kommer använda spån i de flesta rum med undantag för detta som det kommer vara halm i för extra mysighet. 😃
Det gröna visar på ett ungefär vart jag hade tänkt att ha Hö.

Nu vill jag gärna ha era goda råd och förslag på hur jag kan förbättra detta. 👍
Ska jag skippa idén med "rum" och bara såga ut så att det blir en stor yta?
Fler förslag på roliga aktivitets saker de kan tänkas gilla.
Vad är bäst att använda som botten, plastmatta eller vaxduk?
Kan de hoppa över om bokhyllan är 28cm hög (Djup)? Har funderat på att få tag på C&C galler och sätta runt ifall de kan hoppa över det.
Onödigt med för många vattenflaskor?

Alla förslag och idéer är välkomna. 🙂

Generation to generation, I will never die. 
I will continue to live aslong as I´m alive. Blomma


Annons:
Rheen
2015-04-15 06:55
#1

Jag är verkligen ingen expert, så jag ska inte försöka komma med några råd. (; Men buren som du har ritat ser otroligt bra ut, så lycka till med byggandet hur det än blir. (- Fast själv tycker jag det verkar som en ganska bra idé med rummen, mer att utforska typ, men vad vet jag. :'D)

~ Rheen.

Alliesson
2015-04-15 07:04
#2

Jag tycker att rummen är en bra idé! Kan vara skönt för grisarna med lite avskärmning och när du ändå har så stora ytor öppna är det inget problem :) Angående höjden så har mina marsvin (som bor i en Billy-bokhylla) aldrig smitit. De flesta som har bokhyllebur behöver inget mer galler utan marsvinen stannar där mat och skydd finns. Det är även lite väl högt för många (inte "klättermarsvinen" dock…) att klättra över. Lycka till, det kommer att bli en fantastisk bur!

philippazon
2015-04-15 07:12
#3

Åh, för det första är ritningen jätte fin, och så du tänkt är också jätte fint! Jag önskar jag var ditt marsvin, buren kommer bli ett paradis 😍😍😍

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

benochjerry
2015-04-15 11:50
#4

Jättebra,dom kommer stor trivas!! Rummen är en jättebra idè också 😊

VanjaStjärnor

Tikzi
2015-04-15 16:36
#5

Tack för all god kritik, Även annan kritik är välkommen så jag kan förbättra. 👍 Dålig placering på något etc. Jo #2 jag tänker att avskärmning kan vara rätt bra då en av mina honor har tendens att små-irritera den andra ibland. De bråkar aldrig men den ena är en aning busigare än den andra som mest vill ha det lugnt så det kan vara skönt för henne att ha flera ställen att gå undan till. 🙂

Generation to generation, I will never die. 
I will continue to live aslong as I´m alive. Blomma


jojjehanna
2015-04-15 22:50
#6

Vi har en klättrare så jag hade valt en bokhylla med djupet 39cm.

Annons:
redets
2015-04-15 22:56
#7

Jag tycker det ser jättefint ut men om du vill ha någon negativ kritik så det enda jag tänker på är att inte göra "dörrarna" för trånga - vissa marsvin kan bli irriterade på varandra när de möts i "dörröppningen".

Lycka till med bygget!

Tikzi
2015-04-15 23:02
#8

Just nu har jag en hage till dom där jag använder halverade kompostgaller. Det är cirka 30 cm högt och dom har aldrig hoppat över det. Dock är ju ett kompostgaller mycket smalare och "o-stabilare" än kanterna på en bokhylla så dom kanske känner sig modigare att ta sig över det än hagen. Förhoppningsvis kommer det gå bra annars får jag köra på reserv-planen och använda någon typ av galler, t.ex C&C runtom. 😛

Generation to generation, I will never die. 
I will continue to live aslong as I´m alive. Blomma


Tikzi
2015-04-15 23:04
#9

#7 Bra förslag. 😃 Hade tänkt använda som tunnlar emellan men då är det nog som du säger risk att de kan bli irriterade när de möts.

Generation to generation, I will never die. 
I will continue to live aslong as I´m alive. Blomma


philippazon
2015-04-16 07:06
#10

Jag har byggt min bur av två hamster hagar, som är 28cm höga, dessutom är det en planka på insidan som de kan ta hjälp av för att hoppa ut. Min ena hane har hoppat ut EN gång, det var när det var tjejer i andra sidan rummet (i en galler bur, inga ungar!).

Men marsvin vad jag har erfarenhet av brukar känna sig hemma i sina burar, för har jag mina ute på playtime på golvet så går dom alltid mot buren och vill hoppa in efter 10 minuter. Det är liksom deras hem och jag tror att efter ett tag så känner de trygghet i sin bur och då vill dom helst vara där, och hoppar därför inte ut (bara om något lockar rejääält) :) Så jag tror du klarar dig på den burkant du tänkt :)

Kan även tillägga att min bästis har en billybokhylla till sina och den funkar utmärkt, de kommer varken ut eller in. Visserligen gammeltanter men det är spring i dom ;)

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Idakarrlsson
2015-04-16 07:39
#11

Jag tror inte du behöver vara så oroligt över att sidorna blir för låga. Har också en billy och tänkte först som du. "Hur ska detta gå, kommer ju ha marsvin springande runt hela huset!" Haha :D Som sagt har det inte varit nått problem för mig och kan tom ha ett hus mot väggen utan att dem hoppar upp på det och sedan ut. Lycka till med buren, den ser jätefin ut :)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Tikzi
2015-04-16 14:17
#12

#10 Jag känner igen det att Grisarna dras hemåt efter en stund. Mina har möjlighet att vara ute på golvet 7-8 timmar om dagen men håller sig ändå till buren för det mesta. Dom tar en liten runda och sen går de tillbaka dit maten och husen finns. 😃
#11 Jag hoppas och tror på att det kommer gå bra men en av honorna är rätt busig ibland. Det är många hyss hon haft för sig. 😂

Generation to generation, I will never die. 
I will continue to live aslong as I´m alive. Blomma


Upp till toppen
Annons: