Annons:
Etikettfoder
Läst 1199 ggr
Tikzi
4/21/15, 1:49 AM

Hur mycket Gräs dagligen?

Som rubriken lyder undrar jag lite hur mycket gräs man kan/bör ge dagligen till 2 grisar. Mina kommer som vanligt få en variation av grönsaker dagligen även nu när gräset finns i en oändlighet. Det jag funderar mest på är ifall man ska hålla sig till något visst mått av det dagligen. Dom är extremt förtjusta i gräs så om det inte är någon fara att låta dom ha fri tillgång känns det nästan lite taskigt att inte låta dom njuta av det fullt ut.
Hur gör ni andra?

Generation to generation, I will never die. 
I will continue to live aslong as I´m alive. Blomma


Annons:
AnnaFagerell
4/21/15, 6:03 AM
#1

Mina fick äta så mkt de ville. Dra in på pellets om du tycker den ökar i vikt

Medarbetare på djurskydd.ifokus

philippazon
4/21/15, 6:35 AM
#2

Kom ihåg att dom måste vänjas noga först. och jag skulle inte ge fri tillgång, för det är så otroligt mycket c-vitamin i och det kan ge skada i förstora mängder (det är iaf vad jag har hört, kanske inte stämmer)

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

idipidi
4/21/15, 10:40 AM
#3

När de är vana kan de få fri tillgång och gräset kan då helt ersätta grönsakerna då det innehåller mycket c-vitamin.

Ljungåsen
4/21/15, 11:36 AM
#4

Precis som sagts innan är det bra att låta dem gradvis vänja sig vid gräs. Sen när de är vana kan de få äta så mycket som de vill. Ett överskott av c-vitamin är ingenting farligt, precis som för oss människor. Både vi och marsvinen kissar ut överskottet.

Tikzi
4/21/15, 11:46 AM
#5

Tack för alla svar 🙂 Jo dom är på en invänjnings period nu så för tillfället får dom inte fri tillgång, bara lite i taget.  Jag tänkte mest framöver när de är helt vana. 👍

Generation to generation, I will never die. 
I will continue to live aslong as I´m alive. Blomma


Fridaaaa
4/21/15, 11:49 AM
#6

När de är vana kan de ha fri tillgång, mina betar gräs hela dagarna på sommaren :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Ljungåsen
4/21/15, 12:19 PM
#7

Det gör mina också.

Tikzi
4/21/15, 1:48 PM
#8

Längtar tills de kan få vara ute och beta 😍 Jag vågar nog inte ta ut dom nu när de fortfarande är på invänjning, det blir ju lite som att ta dom till en enorm buffé som kan orsaka magproblem.

Generation to generation, I will never die. 
I will continue to live aslong as I´m alive. Blomma


Fridaaaa
4/21/15, 3:16 PM
#9

Mina är i hage nu 👍 16-17plus i solen. Men vi har knappt fått gräs ännu🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fille1819
4/22/15, 3:49 PM
#10

Jag har mina i en hage där de har kanske 1 kvadratmeter ca att röra sig i.

Rekomenderar inte att marsvinen är ute mer än 3 timmar i 14 grader.

Blinkar Hälsningar från Filip Lipar

Fridaaaa
4/22/15, 3:51 PM
#11

#10 Och varför inte? Mina kan lätt vara ute mer än 3 timmar vid 15-16 grader.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nathalie.]
4/22/15, 4:44 PM
#12

Jag har låtit mina MARSVIN vänjas vid gräset innan jag släpper ut dom för att bete länge. Ger dom en näve på en dag ungefär. Fattar inte varför man kallar marsvin grisar.. Grisar är rosa och Om man kollar på Google så kommer det upp riktiga grisar. Inte marsvin. Samma som att kalla hundar kossor, eller katter ugglor. Bara för att marsvin slutar på "svin" Förlåt att ja kanske låter sur, men jag blir bara lite irriterad

Fridaaaa
4/22/15, 5:10 PM
#13

#12 Alla grisar är inte rosa 😉
Jag kallar mina marsvin för grisar ibland inget fel med det.
Är ju markant skillnad på det du jämför med. Marsvin hter ju marsvin och uttrycker "grisar" till dem kommer just därifrån, dina andra jämförelser har ju ingen sammankoppling alls.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
benochjerry
4/22/15, 7:01 PM
#14

Tycker det är gulligt att säga grisar jag men 😊

VanjaStjärnor

Tikzi
4/22/15, 8:45 PM
#15

Håller med #13 och #14. Grisar är bara ett gulligt smeknamn för Marsvin som används ofta av marsvins ägare. Finns inget negativt bakom det heller då vanliga grisar också är söta.😂 Det ska inte förknippas med den negativa betydelsen som till exempelvis. "Han/Hon beter dig som ett svin / en gris" då man syftar på att någon är allmänt ouppfostrad och inte kan föra sig väl.

Mina Marsvin = Grisar 😎 Deal with it.

Generation to generation, I will never die. 
I will continue to live aslong as I´m alive. Blomma


Upp till toppen
Annons: