Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1617 ggr
juliatottebamse
4/23/15, 8:28 PM

Marsvin kissar blod

Upptäckte nyss att mitt femåriga marsvin hade kissat blod. Jag är väldigt orolig för att han har även två knölar vid magen. Han har också tappat hår runt magen och ryggen. Var hos vetrinär (ang knölarna och håret) men de sa att vi borde avvakta. Han är pigg och äter och dricker bra. Vad kan det vara?

Annons:
Snuttefia
4/23/15, 8:31 PM
#1

Om han har fått nya symptom så rekommenderar jag att du ringer och rådfrågar veterinär. Tänk på att folk på internet ofta kan ljuga,ha osäkra källor eller bara gissar osv.

M.V.H Snuttefia

juliatottebamse
4/23/15, 8:48 PM
#2

#2 Okej det ska jag göra.

Snuttefia
4/23/15, 8:50 PM
#3

#2 Vad bra!

M.V.H Snuttefia

bohan85
4/23/15, 8:52 PM
#4

Kan vara urinsten eller urinvägsinfektion.

Snuttefia
4/23/15, 9:03 PM
#5

Hej har du fått tag på någon veterinär?

M.V.H Snuttefia

philippazon
4/23/15, 9:14 PM
#6

Åk in till veterinär direkt. du har inget direkt ungt marsvin och jag tar det som ett allvarligt tecken att de kissar blod och när du beskriver resten av symptomen så kommer jag och tänka på cancer…. bör kollas hos veterinär!

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Annons:
Snuttefia
4/23/15, 9:16 PM
#7

Hoppas du förstår att om ditt marsvin kissar blod så måste du ringa direkt till närmaste sjukhus som är öppet.

M.V.H Snuttefia

juliatottebamse
4/23/15, 11:28 PM
#8

#6 #7 Mamma ska ringa imorgon bitti.

[AnimeV4]
4/24/15, 12:24 PM
#9

Följer!

Snuttefia
4/27/15, 12:50 PM
#10

#8 Man kan inte vänta med sånt här! Aja hur gick det då?

M.V.H Snuttefia

Anna O.
4/27/15, 3:14 PM
#11

Följer också, du kan ju ringa akut veterinär (tror jag) det gjorde jag någon gång till min hamster. Mycket bättre än att vänta eftersom det kan vara något ditt marsvin har ont av

Snuttefia
4/27/15, 9:28 PM
#12

#11 Självklart kan man ringa akut. Jag förstår inte varför TS inte gjorde det! Skulle du vänta med dig själv om du kissade blod ts? Dålig stil att inte ens rådfråga som är gratis.

M.V.H Snuttefia

bohan85
4/27/15, 9:55 PM
#13

Men TS ställde ju frågan kl 20 och skrev sedan att mamman skulle ringa morgonen därpå, alltså ca 12 timmar senare.

Marsvinet var piggt och åt så varför inte avvakta 12 timmar och få en bokad tid istället för att sitta på en akutmottagning och vänta? Som dessutom kan stressa marsvinet?

Är det inte urakut så väntar jag gärna 12 timmar då den klinik som kan marsvin närmast mig  inte har nattöppet. Har ett djursjukhus nära mig men de kan inte marsvin. Har varit där en gång men fick fel hjälp så fick ändå vända mig nästa dag till en marsvinskunnig veterinär…

Annons:
Snuttefia
4/27/15, 9:57 PM
#14

Okej okej men jag skulle inte vänta 12 timmar jag skulle ringa 1177 om det gällde mig. Och om det gällde mitt djur skulle jag ringa en jour.

M.V.H Snuttefia

Anna O.
4/28/15, 7:45 AM
#15

Ja, men OM marsvinet hade ont? Skulle den få lida i 12 timmar.. Alla gör precis som dom vill, det håller jag med om. Men om mitt marsvin eller vilket djur som helst skulle antingen skulle få vänta i 12 timmar eller ringa akut veterinär så är det ju bättre att iallafall ringa och prata med en veterinär om vad som har hänt. #13 :-)

bohan85
4/28/15, 1:13 PM
#16

Ja absolut kan man ringa och rådfråga. Men ett marsvin som har ont brukar sällan vara piggt och äta. Men såklart det är en åkomma som snarast skall till veterinär men ni hackade på TS för att hon väntade med att ringa tills på morgonen (hoppas verkligen de ringde bara) när marsvinet var piggt och åt.

Anna O.
4/28/15, 3:23 PM
#17

Missade totalt att TS skrev att marsvinen åt och var pigg. Förlåt så hemskt mycket!

[Wraith]
4/28/15, 6:23 PM
#18

#15 Nej folk får inte göra som de vill. Vi har lagar i detta land och i detta fall har vi djurskyddslagar som kräver att vi ger vård till ett sjukt djur.

Om man ska avvakta några timmar måste man göra en bedömning för, men är man ett dugg osäker så ska man kontakta veterinär. Man kan alltid ringa och rådfråga och borde vara det första man gör innan man frågar okända på nätet.

Jag hoppas att det iaf gått bra för TS marsvin.

Snuttefia
4/29/15, 6:50 PM
#19

#0 Nå så hur gick det då?

M.V.H Snuttefia

juliatottebamse
5/2/15, 9:58 AM
#20

Oj förlåt, glömde att skriva. Mamma ringde och frågade ang blodet, men de sa det kunde varit något han ätit och att vi skulle avvakta och om han kissade blod igen skulle vi få en tid. Jag har varit noga och tittat, men jag har inte sett något mer. Han är fortfarande pigg och äter bra.

Annons:
Anna O.
5/2/15, 10:07 AM
#21

Vad bra att det löste sig! :-)

Upp till toppen
Annons: