Annons:
Etikettskötsel
Läst 552 ggr
Amanda.M
4/24/15, 8:28 AM

Blir "tokig"

Jag städar mina marsvins burar flera gånger om veckan för att dom bajsar överallt i buren. Har ni några knep? Jag har testat det där med att plocka upp bajset och lägga det i sandlådan (tar upp det med en slags sked som jag köpte på djurmagazinet) men det hjälper inte så värst mycket.. Blir bara så besviken för att det ser ut som att jag aldrig städar buren! Någon mer som är/har vart med om detta, och vad har ni gjort för Knep?

Annons:
[Smålandsbrud]
4/24/15, 8:49 AM
#1

Jag använder inte toa utan låter dom bajsa i hela buren för jag har lärt mej att marsvin inte riktigt kan gå på toa utan dom gör sina behov där dom känner faktist. Är marsvins van och kunnig på dessa djur har även försökt i början innan jag insåg att den tanken är lönlös bara att städa ur ofta om man tycker det är jobbigt eller plocka bort bajset varje dag 🙂

JonnaCecilia
4/24/15, 8:51 AM
#2

Marsvin har så snabbt matsmältningssystem så därför är det svårt att få dem "rumsrena". Så bli inte besviken på marsvnen, de kan inte hjälpa det. Eftersom de måste äta hö hela tiden så bajsar de också hela tiden. De skulle behöva sitta i lådan hela tiden för att bara bajsa där. Släpp kravet på att buren ska vara bajsfri. Punktstäda istället där det blir extra mycket bajs, villet ofta är matplats och där de gillar att vara och gömma sig, dvs hus o andra gömslen.

Fridaaaa
4/24/15, 8:56 AM
#3

Marsvin är svåra att få rumsrena och är normalt att de bajsar lite överallt i buren skulle jag säga.
Mina bajsardock främst där maten är 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Amanda.M
4/24/15, 11:00 AM
#4

Dom bajsar vid kanten så där får jag bara plocka bort, jo jag vet att dom är väldigt svåra att få rumsrena men det har gått bättre när jag använde knepet.

Tikzi
4/24/15, 11:23 AM
#5

Mina grisar är likadana, de utför sina behov där de känner för det. Oftast vid maten, vattenflaska och i husen. Jag försökte också hitta något system för detta i början men insåg ganska snabbt att det inte finns så mycket mer att göra än städa upp det helt enkelt. Det jag gjort är att investera i stora spån balar istället för de vanliga 60 liters man kan köpa i de flesta affärer. De jag har nu är på runt 500 liter. Jag försöker handplocka bort bajset så gott det går men ofta märker jag att de kissar lite var stans också så det blir ofta att jag byter ut 60% om inte mer av spånet dagligen.

Generation to generation, I will never die. 
I will continue to live aslong as I´m alive. Blomma


Upp till toppen
Annons: