Annons:
Etikettallmänt
Läst 650 ggr
[Smålandsbrud]
2015-04-24 20:26

Räcker det med att kastera våra hanar?

Jag och min sambo har börjat prata om att sätta ihop alla fyra till en marsvins grupp då dom gillar våra tjejer när dom hälsade under kontroll då jag höll våra hanar.  Räcker det då om vi kasterar hanarna bara eller måste honorna med kasterars? Hade tänkt göra det här framåt nämligen runt nästa vår eller hösten 🙂

Annons:
Lillyrod
2015-04-24 20:29
#1

Två hanar kan aldrig gå ihop med honor. De slåss om honorna. De är fortfarande hanar på alla plan utom just att det inte blir bebisar.

[Smålandsbrud]
2015-04-24 20:37
#2

Funderar även om det går med en hane ? Eller blir det samma sak eller får dom leva åt skilda men träffas och hälsa på varandra när vi håller i dom ?

philippazon
2015-04-24 20:51
#3

Att kastrera innebär mycket risker. Och jag tycker personligen man verkligen inte ska göra det bara för att sätta dom med honor (jag har funderat över att göra det, men jag älskar mina hanar så otroligt mycket och jag vill inte leva med att de avlidit bara för att JAG velat något). 

Det är även inte garanterat att din hane kommer gå med honorna, och vad ska du göra med hanen som inte ska gå med tjejerna? och efter kastreringen får inte hanen gå med honorna förrän en månad efter kastrering. Det är en intensiv period, vad som helst kan hända och man måste hålla efter marsvin mycket noga. byta but, ha dom på fleece och så vidare. 

Det blir även dyrt, bara för detta. Jag skulle rekommendera dig att lägga pengar på annat till marsvinen istället för en onödigt riskabel dyr kastrering.

(ps. låt dina marsvinshanar vara kvar med varandra, de förtjänar faktiskt inte mer förändring tycker jag ds)

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Lillyrod
2015-04-24 21:15
#4

Det är alltid risker med att söva djur. Särskilt små djur. Jag har en kastrerad hane och 2 honor tillsammans. Kastreringen gick väldigt bra och det blev inga komplikationer. Enligt veterinären som gjorde operationen på vår hane så är det inte farligt om man vet vad man gör. Tyvärr så är det inte så många veterinärer som kan marsvin. Jag har lyckan att ha flera där jag bor. Att en kastrerad hane inte kan gå med honor har jag aldrig hört talas om. Han hamnar ju i himmelriket ; )

Att låta okastrerade hanar få hälsa på honor är bara dumt. Det måste vara väldigt frustrerande för dem. Bättre att hålla dem åtskilda.

JonnaCecilia
2015-04-24 23:34
#5

#4 Ja EN kastrerad hane kan gå med honor, men inte två för de bråkar då om honorna lika mycket som två okastrerade.

Fridaaaa
2015-04-25 06:54
#6

Ha den åtskilda. Kastrering av hane kostar dessutom en hel del.
2 hanar med två honor även om de är kastrerade blir svårt och ni hade ju ont om plats också?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
jojjehanna
2015-04-25 08:10
#7

Alternativet är ju att ha en kastrerad hane med en hona i varje byr.mSå har vi eftersom våra hanar slogs.

philippazon
2015-04-25 08:40
#8

#4 jag menade inte att de inte kan gå tillsammans med sperma kan leva upp till 1 månad efter kastrering och de måste då gå åtskilda. 

Jag tycker inte du ska kastrera hanarna om de funkar ihop, lägg pengarna på större bur. 

Kastrering kan utföras av skicklig veterinär men ändå ge komplikationer efteråt ifall man sköter allt på tok fel.

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Fridaaaa
2015-04-25 08:43
#9

Håller med #8, lägg pengarna på bra bur. Kastrering av båda hanarna skulle gå på 1500-2000kr, du får väldigt stor och fin bur för det, ev till och med

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

busKotten
2015-04-25 10:25
#10

Som flertalet förklarat ovan kan man tyvärr inte ha flera hanar tillsammans med honor, ens om det är kastrerade.

Tänkte att jag kunde tillföra lite om kastrering av hane.  Man får höra att det är många risker, framförallt med nedsövning- vilket också är sant. Men nästan alltid avslutas berättelserna med att för oss gick det dock väldigt bra.

Jag har en kastrerad hane hemma, där man kan säga att det väl både gått bra och dåligt. Anledningen att det blev kastrering i vårt fall var att det rör sig om en mkt skarp hane som inte fungerade tillsammans med andra hanar och då jag inte ville att han skulle få vara ensam.

Vi var hos en väldigt marsvinskunnig veterinär som utför många kastreringar för ett stort omplaceringshem för marsvin. Operationen gjordes med lugnande och lokalbedövning och gick väldigt bra. Våra bekymmer började dock efterår då han mådde väldigt dåligt, åt inte osv. Jag fick stödmata honom dygnet runt i flertalet dygn med både vätska och fast föda för att han skulle klara sig- vilket han gjorde. Jag var dessutom tvungen att under en period sätta in ett annat marsvin till honom för att muntra upp honom och uppmuntra till att äta själv. Nu valde jag en av honorna som är tydlig med när hon brunstar och han var i så pass dåligt skick att han inte var intresserad, men potentiellt hade det kunnat resultera i en oönskad dräktighet som jag i det läget kände att jag hade  fått ta i sådana fall. Nu blev det inte så och efter sina veckor- typ 5, minns inte riktigt kunde han flytta in med tjejerna.

Med detta vill jag ha sagt att det kan innebära mkt jobb och slit och det är inte bara själva operationen som kan gå fel. Idag är jag tveksam till om jag skulle göra om det igen…

Tikzi
2015-04-25 16:13
#11

Måste låna denna tråden och fråga av ren nyfikenhet.
Ni som har ett par av honor, och sedan ett par av hanar i separerade burar. Är de fortfarande i samma rum eller står burarna i olika rum?

Generation to generation, I will never die. 
I will continue to live aslong as I´m alive. Blomma


[Smålandsbrud]
2015-04-25 16:13
#12

Oj ska unna dom en ny bur i stället först honorna en mer hållbar bokyllebur sen kilarna en ny gallerbur:) Vi kan tyvärr bara ha en bokyllebur då lägnheten inte är stor :)

[Smålandsbrud]
2015-04-25 16:21
#13

Våra står i samma rum ;)

Annons:
Upp till toppen
Annons: