Annons:
Etiketteravelungar
Läst 1116 ggr
[vattenhunden]
2015-05-01 13:12

Marsvinsmamman har dött

Hej! Våran marsvins hona hittades död imorse & har nu efterlämnat 3st marsvinsungar som är lite drygt 3 veckor gamla. Vad ska vi göra? Klarar de sig utan modens mjölk redan nu? Är orolig :-( Tacksam för svar så fort som möjligt.

Annons:
Binajis
2015-05-01 17:52
#1

Hu så trist :( Ungarna ska klara sig dock, se till att mata på med bra kraftfoder dock. Hö och grönsaker naturligtvis. Har du fler marsvin? Det är viktigt att ungarna får umgås med andra marsvin.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

redets
2015-05-01 19:50
#2

Oj, vad tråkigt för dig men som sagts tidigare går det nog bra.

Råkade själv ut för att en mamma dog när ungarna var två veckor och alla ungarna överlevde.

rimfrost417
2015-05-02 20:53
#3

Ungarna klarar faktiskt att äta vanlig mat när de är födda.De är så välutvecklade

när de föds att de klarar detta.Hade själv ungar som inte var en vecka gamla när

mamman dog och ungarna fixade det.Givetvis gav jag mindre bitar av allt grönt

så ungarna fick en rimlig chans att klara av att äta,men det gick bra.Man behöver

alltså inte gripas av panik bara ställa om sig lite.

[vattenhunden]
2015-05-05 12:42
#4

#3: Jo jag vet att de kan äta vanlig föda redan vid födseln, men även då är de ändå till viss behov av mammans mjölk,samt tryggheten. :-) 

Ungarna mår iallafall bra & bor tillsammans med mammans syster.

Ljungåsen
2015-05-05 13:40
#5

Skönt att höra att det går bra, och speciellt skönt att ungarna har en vuxen att bo med. Jag tror att mostern kan ge dem precis lika mycket trygghet, och på så vis kommer det säkert fortsätta att gå bra.

Upp till toppen
Annons: