Annons:
Etikettallmänt
Läst 643 ggr
anniealex
2015-05-02 23:56

bra eller dåligt att kastrera marsvins hanne?

hej! då min killar bråkar väldigt mycket, så mycket så att den ena killen till o med fick sig ett stort sår (har dem i varsin bur hos min mamma nu, har vart hos veterinär och såret är princip läkt nu!).  och när jag var hos veterinären så rekomenderade hon att jag skulle pröva och kastrera den av dom som bråkar mest om ranget och se om dom slutade bråka då. annars så tyckte hon att jag skulle pröva och kastrera den andra bebisen också! 

meeeen nu till min fråga; har sett att några har skrivit att det bara är riskabelt och kastrera dom. vad är isånnafall riskerna?  och undrar även om någon har gjort detta och om det har blivit bra då?

tack!😃

Annons:
Fridaaaa
2015-05-02 23:59
#1

Sällan kastrering brukar hjälpa.

hur bor dem? (storlek hus mm)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

anniealex
2015-05-03 00:02
#2

hemma hos mig så bor dem ihop i en bur som är 1,20! och där har dom 1 hus som liksom kom med i buren, alltså den sitter ihop med själva buren! och så har dom en liten tyg säng eller vad man skall kalla det!

Fridaaaa
2015-05-03 00:07
#3

Hade testat större bur plus flera gömställen

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jojjehanna
2015-05-03 20:34
#4

Mina slogs så det blev kastrering. Det ändrade inte deras beteende men numera bor de med varsin tjej. Ena marsvinet fick komplikationer efter kastreringen med en stor operation och flera återbesök. Dyrt. Utan försäkring hade det inte gått. Välj en bra marsvinsveterinär om ni väljer kastrering.

Upp till toppen
Annons: