Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 845 ggr
julietts
5/25/15, 11:04 AM

Hjälp akut - sjukt marsvin?

Hej!

Jag är en alldeles ny här på marsvin iFokus och måste nu be er som är mer marsvinkunniga än mig om hjälp. Vi köpte våra två marsvin av släktingar som inte längre kunde ha kvar dem för ungefär två-tre månader sedan. De är ungefär 5½ år gamla. Nu till problemet.

Idag när jag vaknade hittade jag vårt ena marsvin, Disa, sittandes i ett hörn utav buren. Hon satt med uppburrad päls och ville inte äta. Hon har tuggat i sig en liten tugga med gurka, men det är allt. Vi har tagit upp de båda ur buren och hon har inga svårigheter med att gå, men rör sig inte lika mycket som hon brukar. När jag hade henne i knäet hörde jag dock ett kluckande ljud från hennes hals/nos. Hon är inte rinnig i varken ögon eller nos. Vi hade dem utomhus första gången igår, men det var minst 17 grader i skuggan under hela tiden och de hade absolut tillgång till att vara i både solen och skuggan.

Vad kan detta vara?

Annons:
julietts
5/25/15, 11:23 AM
#1

Ingen som har några tankar? Får panik!

Em_
5/25/15, 11:26 AM
#2

Det är väldigt svårt att säga när enda symtomet är att hon är hängig. Dock är det ju tydligt att hon inte mår bra. Ring veterinären! De kommer antagligen vilja undersöka marsvinet för att kunna ställa en diagnos. Hoppas hon blir bättre :)


julietts
5/25/15, 11:28 AM
#3

#2, det förstår jag. Du har möjligtvis inte någon tanke om vad det kluckande ljudet från hennes hals/nos kan vara?

[Gnagare2]
5/25/15, 12:08 PM
#4

Det är viktigt att dessa djur kommer under veterinärvård snabbt om man ser att de är sjuka. Och matvägran samt att de sitter i ett hörn är ett allvarliga tecken på att något är fel,så ring veterinären (helst en marsvinskunnig) och prata med dom.

julietts
5/25/15, 5:46 PM
#5

Tack för hjälpen! Efter att ha pratat med veterinär förstod vi att det antagligen hade fastnat något i halsen på henne som skavde, antagligen gräs eller en bit knäckebröd. Tipset vi fick från veterinären var att försöka se om det syntes något i halsen och isåfall få bort det, men det var nästinpå omöjligt att ens se något. Vi satte vattenflaskan lite högre så hon fick sträcka ut halsen och dricka, och nu har hon faktiskt ätit lite. Förhoppningsvis håller det sig så. :)

Mirinda
5/26/15, 12:15 AM
#6

Jag hoppas att ditt marsvin fortsatt äta och piggat på sig. Om hon inte äter är det bråttom att få henne till en veterinär eftersom marsvin som inte äter blir väldigt dåliga snabbt.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Annons:
EvaLuna
5/26/15, 5:04 PM
#7

Hur mår Disa idag? Äter hon?

Upp till toppen
Annons: