Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 1001 ggr
Siastassar
2015-05-26 20:51

Olämplig bur?

Hej! Jag är ny på marsvin & är inte än säker på att jag vill ha några. Har en bur som mina kaniner har använt & jag undrar om marsvin klarar av att bo i den inomhus då. Klarar dom av att använda rampen eller kan det vara alldeles för farligt för dom? Vad tror ni? Tacksam för svar. Bilden borttagen av moderator, då det saknas tillstånd från upphovsrättsinnehavaren att använda den.

Annons:
busKotten
2015-05-27 17:57
#1

Kul att du funderar på marsvin, de är trevliga och charmiga små djur som är svåra att inte falla för.

Buren på bilden skulle i praktiken kunna funka (beroende på dess mått). Dock så föredrar de flesta marsvin en bur med stor golvyta utan våningar som buren på bilden har. Marsvinen brukar ogilla  att gå på ramper och risken blir att de enbart kommer vara på den våning som du placerar dem.

Det finns olika typer av burar som kan funka bra. Jag har själv en gallerbur till mina, vilket har sina fördelar och nackdelar. Många här inne bygger egna burar på ett enkelt sätt genom att använda sig av en bokhylla- marsvin hoppar nämligen sällan över kanter (bör dock vara ca 35-40 cm hög) och man kan då anpassa en bur helt efter eget behov och ibland komma billigare undan.

Minsta burmått till två marsvin är lämpligen 120*60 cm, men inget marsvin tackar nej till större utrymme :)

Fridaaaa
2015-05-27 18:02
#2

(tänk på att man inte får ta bilder från nätet utan att fråga bildägaren först)

Den buren som är på bilden skulle jag personligen inte använda till varken kanin eller marsvin. Kvalitén är kass och måtten nja inte direkt bra. Säger som #1, marsvin brukar föredra total yta istället för våningar så det hade jag satsat på istället.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mallsan
2015-05-27 18:25
#3

Håller med #1 och #2. Vad roligt att du funderar på marsvin, de är superhärliga djur! 🙂

Sandra-B
2015-05-27 19:27
#4

Är det din bild, eller att du upphovsrättsinnehavarens tillstånd att använda den?

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Sandra-B
2015-05-27 19:30
#5

Vad är det för mått på buren ifråga? Som de ovan säger så vill marsvin ha så stor plan golvyta som möjligt. Det finns marsvin som använder ramper, men det är långt ifrån alla som uppskattar att göra det. Om du har möjlighet att köpa (eller göra) en bur med stor golvyta så är det definitivt att föredra.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Siastassar
2015-05-27 21:29
#6

Okej. Förlåt. Tog bilden från google. Hur tar jag bort den då? :/ Minns inte bredden men den är 1 meter lång både ovanvåning & undervåning. Tycker att den har haft bra kvalité. Mina kaniner hade även tillgång till hage. Men ja då förstår jag att marsvin inte kommer uppskatta den iaf. Tack då vet jag! Jag har bara haft kaniner så kan ni säga fördelar med att ha marsvin? Är de lika roliga & keliga som kaniner kan vara? Det här med att de snackar en massa, kan det vara jobbigt ibland? Fast det låter ganska gulligt när jag kollat på youtube :)

Annons:
Fridaaaa
2015-05-28 08:12
#7

#6 Google är bara sökmotor så bilderna ligger egentligen inte där 🙂
Sajtvärden/medarbetare kan bara göra det nu

Du har haft tur kan jag säga 🙂 Men eftersom du haft kaniner där måste ju breddsen vara minst 50 cm och höjd minst 50 cm på övre våning? (om du hållt lagligt förkanin).

Marsvin som får bra stor yta, roligheter i buren, får komma ut i hage, man får umgås med och så, är roliga. Många har bilden att de är tråkiga men beror på att många sätter i smp burar och inte direkt aktivering.
Jag har både kaniner & marsvin. Jag kan göra mer med kaninerna men marsvinen är så rolig anär de undersöker nya saker i hagen eller om man möblerat om till dem. deras pratande mm 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: