Annons:
Etikettallmänt
Läst 654 ggr
severanka
5/27/15, 11:19 AM

Vet ej vad jag ska göra

Hej igen, vill fråga om en sak. Har en kompis som har en marsvin tjej. Tjejen har inga kompisar hon är själv i bur. De som äger henne är nästan aldrig hemma. Har försökt att erbjuda att de får lämna tös hemma hos mig dör hon kan vara med två andra honor men de säger att hon trivs ensam. Jag tycker att marsvin är ledsen och pratar nästan aldrig är ganska rädd när man kommer nära henne. Vill inte anklaga någon om van vård men i mina ögon mår flickan inte bra nät jag genför med mina som springer pratar hoppar.

Annons:
JonnaCecilia
5/27/15, 11:34 AM
#1

Vilken svår situation när de inte lyssnar på dig. Men det är faktiskt lag på att marsvin ska vara minst två då de är flockdjur. Har inga konkreta råd men vill säga att du har rätt och kan du stå på dig mot dem är det bra. Går att anmäla vanvård av djur till länsstyrelsen men frågan är hur mycket de gör åt saken. Hoppas någon kommer med något smart tips, tycker ditt förslag att få ta över marsvinet var bra.

severanka
5/27/15, 11:54 AM
#2

Vill inte anmäla folk men det gör ont i hjärtat att se djur när de i te må bra. Ska försöka övertala de att de ska lämna tös hos mig. De kan komma hälsa på henne det är alltid någon av oss hemma för att vi har också två hundar och vi tycker inte om att lämna våra djur själva för länge.

[lottas-kaniner]
5/27/15, 12:20 PM
#3

Jag tycker det är svårt att ge råd, när man inte sett marsvinet själv, hur man närmar sig marsvinet mm. Den kanske pratar när du inte är där. Så jag tycker som sagt att det är jättesvårt, att säga vad som är rätt och fel, när jag inte hört marsvinsägarens ord.

severanka
5/27/15, 1:34 PM
#4

Så lång jag vet så man får inte ha bara ett djur när det gäller marsvin. Flickan är beter sig likadant spellar ingen roll om det är ägare, jag eller hennes dotter. Hon blir rädd och nervös. Plus att hon är hemma väldigt mycket ensam och det är inte ok. Hon är aldrig ute i det gröna och de tar henne nästan aldrig ut från buren. Jag vet inte i huvudtaget varför har de henne för att ingen visar någon speciellt intresse.

Ljungåsen
5/27/15, 1:57 PM
#5

I L80 8 kap 1 § står det:

Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl.

Så, vid särskilda skäl, kan man få hålla ett ensamt marsvin. Särskilda skäl kan exempelvis vara om djuret har en smittsam sjukdom, eller om det är onormalt aggressivt mot andra djur. Att man inte har lust att ha fler marsvin, eller att "marsvinet trivs så bra ensam" är inte ett särskilt skäl.

Sandra-B
5/27/15, 4:26 PM
#6

Här kan du läsa en artikel om varför marsvin inte ska vara ensamma, kanske kan du visa den för din kompis? http://marsvin.ifokus.se/articles/4d71586bb9cb462244068e1f-varfor-ska-man-inte-ha-marsvin-ensamma?discussions-1 Det finns även en artikel som berättar om vad lagen säger om marsvin. http://marsvin.ifokus.se/articles/4d714fabb9cb462239062b3f-vad-sager-lagen-om-marsvin Kanske kan du få din vän att bli medlem här, så att hon själv kan läsa om vad marsvinet behöver.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Annons:
severanka
5/27/15, 4:37 PM
#7

Tack för allt hjälp kommer göra mitt bästa för att den lilla små liv ska det ha bra.

Mirinda
5/30/15, 1:51 PM
#8

Vad fint att du bryr dig så mycket om din kompis marsvin!👍 Hoppas du lyckas få henne och hennes familj på bättre tankar. Går det inte så har du i a f gjort allt du kan. Det är ju absolut inte ditt ansvar egentligen. Det är ägarnas - i första hand din kompis föräldrar om h*n är under 18 år.

När jag var liten (för mycket länge sen) visste man inte vad man vet idag;  att marsvin definitivt inte trivs ensamma. Jag hade ett ensamt marsvin och trodde att det mådde bra och trivdes. Men jag och mina föräldrar hade aldrig upplevt hur marsvin med sällskap beter sig. Så vi trodde att det var normalt att marsvinet inte gav så mycket ljud ifrån sig. Först när man kan jämföra beteendena (ensamt och i sällskap) märker man den stora skillnaden och förstår hur viktigt det är med en marsvinskompis. 

Att ett fåtal marsvin bor ensamma av något av de skäl som #5 tar upp är en helt annan sak.

OT: Lånar tråden lite: #6 Sandra! Jätteglad att "se" dig. Jag och övr i adm har saknat dig enormt mycket. Snälla, skriv till oss!

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Upp till toppen
Annons: