Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 837 ggr
__Frida__
2015-05-29 16:11

När är ett marsvin redo att umgås med dig?

Hej jag kom att tänka på en sak.

Hur vet man exakt att ens marsn är redo att klappas, handmatas plockas upp etc?

Jag har tittat runt lite och har inte hittat något om just det här ämnet.

Vad är era erfarenheter och vad tror ni? 🙂

Annons:
marsisen
2015-05-30 21:10
#1

Om man köper ett nytt marsvin brukar vi låta den vara "ifred" i buren första dygnet (inte klappa eller så) så den kan vänja sig i den nya miljön.

Sen är det bra att prata med marsvinen och låta dom lukta på dig så dom vet vem du är. Även handmata dom i bur och knä, eftersom dom gillar mat så förstår dom nog att du inte vill dom något illa :)

animal power <3

__Frida__
2015-06-01 19:44
#2

Mina marsvin har absolut vant sig vid buren men de är fortfarande rädda när någon kommer in i rummet. Att sticka ner handen i buren och handmata är det inte tala om. Har plockat upp dem en gång för att klippa klorna och då gick det väl bra, men man får inte hålla på med dem i buren. Allt man gör i buren blir dom rädda för samma sak om man går in i rummet.

Det kan ju också vara så att det bara är deras personligheter men jag undrar hur ska jag få dem mindre rädda, de tycker om mat och så men absolut ingen mänsklig kontakt i buren… :/

Ljungåsen
2015-06-02 10:21
#3

Hur länge har du haft marsvinen? Är de ungar eller vuxna?

Jag har och har haft omplaceringsmarsvin i många år. Det har varit mer regel än undantag att de varit försummande och vettskrämda när de har kommit hit, men de har blivit tama mysgrisar allihop. Det kan ta lite tid, dock.

Vad jag har gjort är att jag har plockat upp dem varje dag och haft dem i knät, gärna så att de kunnat gömma sig i eller under någonting. En mössa, en handduk, en filt. Har mutat med gurka. De flesta marsvin kan inte motstå gurka, och ganska snart har de börjat äta i knät. I början tar jag alltid båda marsvinen på en gång. De brukar vara modigare tillsammans.

Viktigt när man plockar upp dem är att inte jaga runt dem i buren. Enklast, tycker jag, är att försiktigt mota in dem i ett hörn och sedan plocka upp dem.

När de äter i knät brukar det gå att handmata dem även i buren. Man får tänka på att röra sig långsamt, för plötsliga rörelser skrämmer lätt.

Mina pojkar jag har nu är hur tama som helst. De kommer och skriker vid burkanten så fort de hör mina steg, eller hör när jag pratar. Och jag har inga problem med handmatning. Däremot så springer de och gömmer sig ifall jag försöker klappa dem i buren, fastän de älskar att bli klappade i knät. Det är inget konstigt alls.

JonnaCecilia
2015-06-03 20:48
#4

Som #3 säger, tvångsgosa dem så de lär sig att det är nåt positivt med människor :)

Upp till toppen
Annons: