Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 1639 ggr
wilhelmiina
5/30/15, 2:06 PM

våra första marsvin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag är ny som medlem här men även ny i marsvinsvärlden :) vi köpte våra första marsvin för 2 dagar sen. världens sötaste små bröder! Ser det okej ut i buren för dom små? Eller något jag borde Tänka om med?

Annons:
Ljungåsen
5/30/15, 2:51 PM
#1

Hur stor är buren? Tycker det ser bra ut. Det enda jag skulle ändra på är placeringen av vattenflaskan, så att de kan dricka utan att behöva gå uppför rampen. Det är inte alls säkert att de vågar sig upp där, och då blir de utan vatten. Passar på att påminna om att C-vitamin är jätteviktigt för marsvin. Ett par korn askorbinsyra på en gurkskiva varje morgon ser till att de får i sig det de behöver.

Fridaaaa
5/30/15, 3:28 PM
#2

Tycker att det ser bra ut.
Men hade nog haft rampen direkt på burgolvet, samt haft höet löst i en hörna så att de kan äta lättare och ha roligt i det samtidigt :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vissel93
5/30/15, 3:40 PM
#3

#1

Sålänge du ger dem mycket grönsaker med c- vitaminer kommer du inte behöva använda några vitamindroppar eller vitaminpulver osv.

När det kommer till den nyblivna ägaren! =)

kom ihåg att marsvinen lever mycket bättre liv om de inte får pellets, helkost på bara gott (grönsaker)

Jag ger mina marsvin inget annat än frukt och grönt. Och de mår perfa.

faktiskt!! 

Jag hade ett sjukt marsvin och tog henne till veterinären, hon sa att hon behövde vitamin efter vitamin men jag tackade nej. Istället började jag ge extra vitaminrika grönsaker och på mindre än 2 veckor var hon frisk igen! <3 <3 <3

Fridaaaa
5/30/15, 3:50 PM
#4

Askobinsyra tar jag lite på grönsak vintertid för att vara på säkra sidan.
Annars vår & sommar får de aldrig askobinsyra utan hö, havregryn, gräs, maskrosblad, c-vitaminrika grönsaker och grenar 🙂 Räcker 👍

#3 Frukt är dock godis som inte bör ges speciellt ofta.  Hö hoppas jag att de har 😉 Helkost för marsvin är inte enbart grönsaker utan höet är allra viktigaste.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljungåsen
5/30/15, 4:03 PM
#5

Växande marsvin behöver mer C-vitamin än man tror. Om de dessutom är nyinflyttade och inte alldeles modiga finns risken att de inte äter alla de nyttiga grönsakerna, och då är askorbinsyra på gurka ett säkert kort. Jag har ännu inte träffat ett enda marsvin som inte ätit det. Askorbinsyra är ren C-vitamin, och ingenting konstigt.

Fridaaaa
5/30/15, 4:04 PM
#6

#5 Ja så är det men när de är så små krävs det ingen större mängd grönsaker eller maskrosblad t.ex , för att de ska få i sig tillräckligt :) Aldrig gett extra vår/sommartid, varken till vuxna eller ungar 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Ljungåsen
5/30/15, 4:17 PM
#7

#6 Bättre med överdosering än underdosering, tycker jag. Om man är van vid marsvin så lär man sig fort hur mycket som behövs. Tyvärr är det fortfarande inte ovanligt med C-vitaminbrist hos marsvin. Speciellt hos zooaffärsdjur som inte är vana vid grönsaker.

Fridaaaa
5/30/15, 4:26 PM
#8

#7 Ja hellre det men ska mycket till innan det blir underdos för marsvin om de får cvitaminrika grönsaker dagligen samt maskrosblad t.ex på sommaren 🙂
Men alla väljer vi olika.
Hade dock hellre gett lite askobin på grönsak de får i kosten istället för på godisbit (gurka räknar jag som godis) så blir det inte "onödig" utfyllnad (vet att gurka är mest vatten) 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

wilhelmiina
5/30/15, 8:57 PM
#9

Ljungåsen : Buren är 150x75x63 tror jag.. nåt sånt iaf. Vi har även en till flaska på nedervåningen med en skål med vatten i. Och vi har sett marsvinen dricka så det är lugnt :) men askorbinsyra? hur är det nu med c.vitamin droppar i vattnet?

wilhelmiina
5/30/15, 9:00 PM
#10

Fridaakesson: Ja vi ville helst ha rampen ända ner men det här hyllplanen var egentligen till en mindre bur. Jag frågade om det funka till alla & dom sa ja . Och det funkade inte riktigt att ha längst ner så det här fick tyvärr bli vår lösning. Och vi har sett att dom varit där upp. Eller var det nåt annat du tänkte på med den lösningen? Det var en idé om att ha höet fritt. Men dom verkar gilla att gå in där & äta sen har dom ju halmhörnan på andra sidan som är helt löst. Där Brukar dom böka runt

Fridaaaa
5/30/15, 9:02 PM
#11

Sån bur är bra, har 120 varianten som reservbur här hemma (Y)

#10 Aa ok tänkte mest att det var enklare för dem att gå upp :) 
Åh det är ju bra :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

wilhelmiina
5/30/15, 9:06 PM
#12

Vissel93: Ok, men är det säkert ? Jag menar än så länge hur vet jag att båda får äta "lika" mycket om man säger så. Ena av dom är mer ute än den andra. Iaf av vad vi sett. Jag undrar även om grönsaker, hur mycket om dagen ska dom ha? Samt det där om kraftfoder, läst typ överallt att dom ska ha pellets som växande ? Dom är 7v, klarar dom sig enbart på hö samt grönsaker? Uppfödaren gav lite pellets men inte mkt

wilhelmiina
5/30/15, 9:09 PM
#13

Våra marsvin är inte modiga när vi är där, men alla grönsaker äts upp. Samt att när vi suttit hos dom så har dom ätit grönsaker ur våra händer efter en liten stund.

Annons:
Fridaaaa
5/30/15, 9:09 PM
#14

#12 De flesta klarar sig utan pellets. Jag ger lite havregryn iställt för pellets :) 
Mina får 1-3 grönsaker/dag lite olika, nu får de mycket utrifrån istället (vänjer långsamt först).

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

wilhelmiina
5/30/15, 9:10 PM
#15

Vi har nu sett att dom dricker ur flaskan men även skålen. Vågar jag plocka bort skålen? Tänker att de samlas så mkt smuts där samt att jag gärna skulle ha skålen till annat 🙊

Fridaaaa
5/30/15, 9:13 PM
#16

#15 Du kan inte ha skålen på hyllplanet? Tänker skål är mer naturligt för dem.
Mina har flaska men är för att de smutsar ner i skål så mycket, har ingen upphöjning som de kan ta sig upp på till skål :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljungåsen
5/30/15, 9:31 PM
#17

#9 Bra storlek på buren, där kommer de säkert trivas fint. Bra också med vattenflaska även där nere. C-vitamindroppar i vattnet skulle jag inte ha. C-vitamin bryts ner fort när det kommer i kontakt med ljus, så det är inte mycket de får i sig genom vattnet.

wilhelmiina
5/30/15, 9:48 PM
#18

Fridaakesson: 1-3 grönsaker som i en hel morot eller paprika? Broccoli är Väl lite för stort & risk för magont? vitkål & sånt är ju också stora. Ja men va bra ska testa med att ha skålen på hyllplanet. Hoppas bara inte den är för tung.. Tack för alla tips & råd!

wilhelmiina
5/30/15, 9:49 PM
#19

Ljungåsen: Så med andra ord kan jag strunta i c vitaminer helt bara jag ger cvitaminrika grönsaker. Det är ju bara det där med mängd grönsaker jag är osäker på Tack även till dig för tipsen & råden! :)

wilhelmiina
5/30/15, 9:59 PM
#20

har gett fiberhavregryn idag samt Köpt havrekross och 4korns kross tror jag det hette

Annons:
Fridaaaa
5/30/15, 10:13 PM
#21

#18 Morot är bara godis :) 
Nej nej inte hela utan bitar av grönsakerna 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljungåsen
5/30/15, 10:17 PM
#22

#19 Om marsvinen äter C-vitaminrika grönsaker i tillräcklig mängd så behöver de inget tillskott. 1 mg C-vitamin/100 g kroppsvikt är det som de behöver äta - varje dag. Här finns en bra näringstabell. Sen är det bara att räkna och väga.🙂Så här års är gräs en bra C-vitaminkälla. (Mitt tips om askorbinsyra på gurka är bara ett sätt att göra det enkelt för sig. Ett par korn ger hela dagsbehovet, och man behöver inte fundera.)

Ett annat bra tips är att väga marsvinen regelbundet (en gång i veckan, en gång varannan vecka). På så vis ser du att de går upp i vikt som de ska.

wilhelmiina
5/30/15, 10:58 PM
#23

fridaakesson: hoho 🙊 det visste jag ju! Skrev bara hej vilt ! Men ok bitar alltså :) tack!

wilhelmiina
5/30/15, 11:01 PM
#24

Ljungåsen: Åh kanon! Tack ska kika på den tabellen :) men när det gäller gräs. Kan jag bara gå ut på vår äng här & plocka gräs, skölja & ge? Vi har en miniskog precis utanför där det finns högt gräs, ser väldigt fint & gott ut förutom att hundarna säkert kissar där 😂 men funkar det? Eller ska det va gräs gräs, kort på backen. ? Ja det där med vägning funderar jag på. Hur sjutton väger jag dom smartast? På en köksVåg? dom lär ju knappast stå stilla :p

Fridaaaa
5/30/15, 11:03 PM
#25

#24 jag sköljer aldrig 🙂
Ja bara att ta det gräs du hittar, äng låter bra, så länge det inte är vid en väg :)

Jag väger på köksvåg i en skål/burk. Väger ca 1 gång/månad.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

wilhelmiina
5/30/15, 11:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Ååh nu börjar pojkarna bli mer & mer modiga! Dom är ju fortfarande lite rädda. Men dom kommer fram med efter ett tag när vi suttit där, det börjar Bli enklare att.ta upp dom. Dom äter ur våra händer. Dom pratar jättemycket. Haha så sött! sen helt plötsligt när vi stod brevid buren & locka på dom så börja ena kuta fram och tillbaka i buren.. såg ut som han busa. Alltså sprang till ena hörnet, tog sats & sprang in i huset. Sen ut igen. Sen in & ut & in. Varje gång vi "lockade" oj så vi skratta :D

wilhelmiina
5/30/15, 11:08 PM
#27

Tack! Varför inte vid en väg? Åh smart! Det ska jag prova! Tar.du en skål med höga kanter eller spelar de ingen roll?

Annons:
Mirinda
5/30/15, 11:35 PM
#28

Allra först vill jag hälsa dig välkommen till Marsvin i Fokus. Hoppas att du kommer att trivas på sajten!

Så till dina funderingar kring kraftfoder och C-vitamin:

Fyrkornskross, havrekross och fiberhavregryn funkar jättebra som kraftfoder. När marsvinen är vuxna klarar de sig utan kraftfoder, men växande marsvin kan behöva det.

#22 har rätt om askorbinsyra. Så länge man inte minskar mängden nyttiga grönsaker kan de få gurka med askorbinsyra varje dag. Gillar de inte den syrliga smaken så kan du gömma a-syrekornen genom att göra s k "dubbelgurka". Man tar två gurkskivor och strör lite askorbinsyra på den ena. Sen trycker man ihop skivorna som en dubbelmacka.

Skulle marsvinen få mer C-vitamin än de behöver så kissar de ut överskottet - alltså finns ingen risk för överdosering. 

Det är skillnad på godis och godis. Frukt innehåller en hel del socker som är onyttigt. Gurka består till 96% av vatten, så marsvinen får bara mer vätska i sig om de äter gurka varje dag. Det gör våra kelgrisar som är nästan fyra år gamla och vid utmärkt hälsa.

I #22 står rätt mängd C-vitamin per dygn. Dock vill jag göra ett tillägg. Den mängden (1 mg/100 g kroppsvikt) gäller vuxna marsvin. Växande marsvin (och digivande honor) behöver tre gånger så mycket C-vitamin.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Mirinda
5/30/15, 11:42 PM
#29

Kom på ett par saker till: Hundkiss innehåller bakterier som, om man har otur, kan göra marsvinen sjuka. Plocka inte gräs åt dem på ställen där du vet att hundar kissar ofta. Det är onödigt att chansa. Att skölja gräs är bara bökigt.

Vid hårt trafikerade vägar är gräset förorenat av avgaserna från bilarna. Det är därför man ska undvika det. Gräs som växer intill en glest trafikerad grusväg är OK.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Ljungåsen
5/31/15, 7:37 AM
#30

#27 Jag kör med en skål med höga kanter, typ en degbunke, på köksvågen. #28 Tack för rättningen när det gäller C-vitaminbehovet för växande marsvin.

Fridaaaa
5/31/15, 8:06 AM
#31

#27 Alla avgaser från bilarna/lastbilar mm.

Det spelar inte så stor roll, det som passar marsvinens storlek🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

lillasicka
5/31/15, 9:35 AM
#32

Var köper man askorbinsyra?

Ljungåsen
5/31/15, 9:39 AM
#33

#32 Askorbinsyra brukar finnas bland kryddorna i vanliga mataffären.

wilhelmiina
5/31/15, 11:39 AM
#34

Mirinda : åh tack! Men det är inte skadligt med pelletsen som jag köpt? Dvs kan jag ta slut på påsen nu när den ändå är köpt eller ska jag skippa den helt? Det är avlånga bruna pellets. Toppen! Då köper jag hem askorbinsyra samt fortsätter ge gurka för det älskar dom verkligen! Tack för svaret på gräset!

Annons:
Mirinda
5/31/15, 11:15 PM
#35

#34🙂

Vad heter pelletsen? Jag är inte expert, men kan säga så mycket som att hög kalciumhalt inte är bra. (Har inte rekommenderad maxsiffra i huvudet. Kanske någon som är kunnigare än jag kan hjälpa till?). Egentligen är det rätt komplicerat för det handlar, om man ska vara korrekt, om andelen kalcium i förhållande till andelen fosfor i fodret. Men det där är överkurs, så strunta i det. 

Vi gav våra marsvin ett egenblandat kraftfoder bestående av fyrkornskross, havregryn och Lottie-pellets. De pelletsen har bara lite för hög kalciumhalt och var både billigare och lättare att få tag på än Oxbow.

Om du har lust och möjlighet kan du väl visa fler bilder på dina nya kelgrisar. Marsvinsungar är så underbart söta, fast det kan vara svårt att få dem att posera snällt.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Ljungåsen
6/1/15, 2:05 PM
#36

Enstaka pellets (som godis) kan man ge av nästan vilken sort som helst. Det är när marsvinen får mer än så som man bör vara petig med innehållet.

Proteininnehållet ska vara lägre än fiberinnehållet (bra värden är protein 15-16%, fiber > 20%, ju högre desto bättre). Vanligt är också att det är för mycket fett, ett bra värde på fett ligger på 1-2%. För mycket fett konverteras till stärkelse och glukos, och kan slöa ner hastigheten i matsmältningssystemet - vilket i sin tur kan leda till magproblem.

En annan viktig sak (som #35 skriver)  är relationen mellan kalcium och fosfor. Mängden kalcium bör inte överstiga 1,5 gånger mängden fosfor, då kan marsvinet få problem med urinsten. (Källa: här)

Mina marsvin äter kornkross som kraftfoder.

Mirinda
6/1/15, 11:14 PM
#37

#36 Tack för att du fyllde ut luckorna i mitt svar (#35) med utförlig fakta!

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Stortroll
6/2/15, 6:44 PM
#38

Har likadan bur till mina två och de trivs jättebra. Det enda problemet jag har är att jag måste ha upphöjning för att de ska nå vattenflaskan. Sen till mina marsvin så repar vi färskt gräs hela våren och sommaren. På vintern köper vi vitkål, blomkål och broccoli.

Lycka till :)

Titta gärna in här ---> Min blogg

wilhelmiina
6/3/15, 8:22 AM
#39
wilhelmiina
6/3/15, 8:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Här är några.bilder. mer har vi inte hunnit ta. Glömmer alltid ta med mobilen när vi lyckas få upp dom i famnen.. hur lång.tid kan det ta för marsvin att bli tama?

wilhelmiina
6/3/15, 8:25 AM
#41
Annons:
wilhelmiina
6/3/15, 8:26 AM
#42

Inte lätt & lägga in bilder heller 😂

Ljungåsen
6/3/15, 8:40 AM
#43

Jättesöta små marsvin. Det är inte helt lätt att svara på hur lång tid det tar innan de är tama för det beror på. Om de blivit hanterade innan så kan det gå riktigt fort, men om inte så kan det ta flera månader. Ett tips är att plocka upp och umgås med dem varje dag. Plocka upp dem tillsammans och ha någonting i knät som de kan gömma sig i. Gärna muta med gurka när de sitter i knät.

Fridaaaa
6/3/15, 9:17 AM
#44

#40 Söta. Det kan ta väldigt olika tid, vissa tar någon vecka vissa tar flera månader och vissa blir mer tama än andra 🙂 Oavsett hur mycket man hanterar dem

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mirinda
6/4/15, 1:07 AM
#45

Vilka fina pojkar du har! Han med cresten är så lik vår Gozo i ansiktet från den sidan som syns. Vår andra hane heter Dumle. Vad heter dina?

Här får du ett tips om vägen till handtama marsvin väldigt kortfattat:

Massor av maskrosblad och ännu mer tålamod.👍

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

vissel93
9/7/15, 12:56 PM
#46

tänk på att buren inte alls får vara mindre än 100 cm. gärna störrre typ 120 är ganska bra, ju större desto bättre. vattenflaskan borde sitta vid framsidan av buren där du lätt kan se om den behöver fyllas på och där det blir lättare för marsvinen. om de är vana vid att ha vattenflaskan där ska du dock inte flytta på den då dom då kan bli lite förvirrade de små<3

jag skulle flytta på brohuset så att rampen inte ligger på (om den ens gjorde det haha  kunde inte riktigt se! <3<3<3)

vissel93
9/7/15, 12:59 PM
#47

ge ALDRIG dina marsvin varken pellets eller några köpta vitaminer, 

1. vitaminerna kommer knappt att hjälpa marsvinen alls,  ge de mycket vitaminrika grönsaker.

2. pellets ger inte marsvinen rätt fibrer och det är jättedyrt i längden, kör på endast grönsaker då det kommer ge dem alla naturliga ämnen de behöver och ärligt… det ger dem ett längre liv då det inte finns så mkt socker i som kan ge dem diabetes, hjärt och kärlsjukdomar osv. jag kör på enbart grönsaker och mina har levt ut sina liv upp till 11 år gamla med fin päls, jättefin pälskvalite osv!!! lycka till. ps. vad ska dem heta?

Fridaaaa
9/7/15, 1:04 PM
#48

#46 Bur till 2 marsvin får dessvärre vara 75x40, sjukt men sant.
Pellets kan man ge, behöver inte vara dyrt. Men de allra flesta marsvin behöver inte pellets och finns sorter utan socker :) 
Kraftfoder behöver en del marsvin med pga att höet inte är tillräckligt bra. T.ex havregryn.
Vatten ska man ju byta dagligen så ;) Inte vänta tills det är slut.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Upp till toppen
Annons: