Annons:
Etikettmedlemmar
Läst 1224 ggr
__Prenses
6/9/15, 4:04 PM

Finlandssvenskar på denna sajt ? :)

Jag började nyss fundera hur många finlandssvenska medlemmar det finns här på forumet och vad ni har för marsvin? Skulle vara roligt att ha kontakt med någon som också har marsvin här i landet.

Annons:
mimåne
6/9/15, 4:28 PM
#1

Åh hej! Jag är finlandssvensk. Egentligen håller jag inte till här på just marsvin iFokus, men marsvin har jag haft i några år. Tyvärr har jag bara en gammal liten gubbe kvar som jag inte har hjärta att leta ett nytt hem åt. 

Men kul med en tråd för oss finlandssvenskar!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Rheen
6/9/15, 4:41 PM
#2

Heeeej! Jo, jag är finlandssvensk! Tycker också det skulle vara kul att ha kontakt med någon som bor i liknande trakter. Får man fråga i ungefär vilket område du befinner dig i? Eller ja, kanske lite bättre att ta det i PM. c; Men iallafall är du inte ensam här, hehe. Som #1 skrev, kul med en sånhär tråd! ^^

~ Rheen.

__Prenses
6/9/15, 4:45 PM
#3

Nej jag kan nog säga var jag befinner mig! HAHA :D Jag bor i Lepplax, Pedersöre kommun i österbotten :) Var bor ni andra, om ni inte vill ta det här på tråden så skriv gärna i PM. :)

mimåne
6/9/15, 6:07 PM
#4

Strax utanför vasa här :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

__Prenses
6/9/15, 6:18 PM
#5

Jasså, ganska nära till mig då! :) Hur ser ditt marsvin ut då ? :) Nyfiken som jag e ;)

Rheen
6/9/15, 8:44 PM
#6

IIIIK! #3, Jag bor väääldigt nära, min morfar bor bl.a. I Lepplax. Själv så bor jag i 'Krooombi'. Åh vad spännande! :3

~ Rheen.

Annons:
__Prenses
6/10/15, 7:47 AM
#7

What, en krombi bo!?! :D Näää, o ja som har släkti i krombi! :D :D Väääde e lill ;D

__Prenses
6/10/15, 7:50 AM
#8

Hur gambel e ni tå ? :) Var ju riktigt nyfiken, skick PM så kan vi ju hald kontakt via FB ? ;)

[Gnagare2]
6/10/15, 8:07 AM
#9

Nu måste jag få komma in i samtalet och få bli lite nostalgisk. Min mormor och morfar bodde i Finland,och min mormor pratade den dialekten som i inlägg nr #8. Eller rättare sagt hennes  syster hade den dialekten. 

Kom direkt att tänka på dom när jag läste inlägg nr #8.🙂

__Prenses
6/10/15, 8:10 AM
#10

Nämen, intressant! :) roligt att det finns fler här med lite finlandsvenskt ursprung! :)

[Gnagare2]
6/10/15, 8:21 AM
#11

Ja,min mormor föddes i Munsala,känner ni till det? Hon hade en tavla där det stod: "Ja e från Munsäl och ja komber o gar tå ja vil"!   

Usch vad nostalgisk jag blir av detta🌺😃 Vi hade en fin kontakt,min mormor och jag.

Jag är nog av en annan ålder än ni ungdomar,men detta var en riktig nostalgitripp för mig🙂

__Prenses
6/10/15, 8:31 AM
#12

Joo, munsala e inte alls långt här från mig, har en kompis som bott dit förr så har varit dit massor med gånger. 😛

mimåne
6/10/15, 11:09 AM
#13

Fast tå e ja häim nedanför vasa, så riktigt i era trakter je ja ju it :) Men va skönt ti få hyör dialekt jenn på iFokus å! Från å me nu tycker ja vi lägger e förbud å talar bara dialekt jennar! 😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
mimåne
6/10/15, 11:10 AM
#14

Å ja e tjutvå :) ska si om ja hittar näin bild på skrottin min ti vis er

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
6/10/15, 11:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Nä men ien på frassin e dågar funu lika bra me han. Ludibollin!😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

__Prenses
6/10/15, 11:25 AM
#16

Nee ha du en birma!?!? :D ja har en korsning ja me birma o he er underbar ras dehär altså! :D Så speciell! :D

__Prenses
6/10/15, 11:41 AM
#17

O absolut, ti som kan dialekt få skriv dialekt jer å ;)

Rheen
6/10/15, 2:47 PM
#18

Hehe, he-eij! Juuhede, ja kan skick i na PM hu gambel ja är. Vejt int vaför, men ja vill int rikti skriv offentlit. Men ja skickar na ikväll/imoron tå ja får tag i na dator, ork int buri kråta från tilifon. Hehe. Nalejs konstit att skriv på dialekt jär, men man får ju test på na nyyjt tå. c;

~ Rheen.

__Prenses
6/10/15, 4:18 PM
#19

Absolut, veit naan ov naan som har en marsvinshono ti salu jer i trakte naanstans, ja måst noo skili på demhee marsuna miin ijje ha ja konstatera idag nu…. ha e för osäker nu sonic tå an e halvblind ti vara me två, ha behöver bara ha ein kompis just nu.

Rheen
6/10/15, 5:07 PM
#20

Otrolit svårt att hitt just naan som har na ti salu, då vi lever i ett sånt otroligt djurrikt land. *Sarkasm* c; Just som hede inläggi du skrejv, finns ju överallt i Sverige, man kan hitt folk som föder upp marsvinen, hamstran o all sorts smådjuren i varinda hörn, jär i Finland äre som baa; Ömm… Hallå? Finns e nan som har na marsvinen ti salu? Joo, sisåde trihundra km järifrån. Yay. To ett bra tag föri jag å hitta nan som hadd ti salu. Men ja ska no skriv åt de om ja sko råk snobel över nan som har. c; Oh no, nu har ja skriva allt fö myki igen, peace out!

~ Rheen.

Annons:
mimåne
6/10/15, 7:37 PM
#21

Jo e je en birma an je så gollåt! Som en hond, kommer tå man ropar, gar i koppel och så tycker an om pinnan :)

Ja har ju bara in gambel han ja. Han vort ömsand fö ett tag sedan. Men he je ju itt så lätt ti hitt en gambel kompis åt han tå heller elo ti läit an e nytt häim. Man vill ju itt la bort an! 

Hu mang marsvin har ni och har ni na bilder påddi?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
6/10/15, 7:40 PM
#22

Ja tycker ja ha haft så mychy fina bilder på skrottin men väit int vart di ha täji viejin.. 😭

Medarbetare på akvariefisk ifokus

__Prenses
6/10/15, 9:36 PM
#23

20# ne he er noo ba ti skriv, he er ju bara roligt he! :) :) Bra om du hör ov de isåfall, fick köpt ny bur ikvelld så he er ba ti sök efter naa passand nu tå ;)

22 # Låter precis som miiin kisso he tå! :D Riktigt som en hund!
Ja sku behöv få fota demhee miin grisa naaangang men ja har int riktigt lätt att få tag på dem naa tå di er ganska sprattlo å rädd, di er int så tam så. :( Men ja ska försök ta na bild na dag, ja har ju trij stycken och all e syskon. 4 år gambel allihopa så di buri vara ti åre ;)

mimåne
6/11/15, 11:35 AM
#24

Näj gud männ gris e no gamlan än så… Nu ska vi sii. Ja feg an tå ja jieg i sjuon.. Nä herregud an je ju 8 år tå. Kan he stämm he?! Isåfall e tina bara ongdoman __Prenses! 

Ja hadd å tri stycken, två va syskon och hande tridi omhänderto vi bakit näin som itt vila hav an. Hede ena syskone dödd ganska tidigt. Om an va kanski tri år. Vi tror an åt na giftigt derut på gressmatton fö an dödd så plötsligt. Täj ar två levd ihop tärt förra åre tå vi fick ta bort hande som vi omhänderto. Så han vort 7 år.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

__Prenses
6/11/15, 12:33 PM
#25

WHAT!? bruk di faktiskt vaal så gambel ? :O

mimåne
6/11/15, 9:08 PM
#26

Ja trodd di bruka var opp ti 5-6år, he e ju va man ha läst men tydligen kan di var gamblan. Å tå va dom från in djuraffär å så knappast na seriöst odla. Kaniner säjs ju ska var ungefär likagambel som marsvin men mina två säjnast kaniner vort ju 9år båda två och tå vort di sjuk så vi måta ta bort dom förra messomarin. Ja herregud tänk om marsvine ja har kvar kommer ti var ännu gamblan än täj. Tå mått e ju no va na fäil på grisin. 😃

It ha ja nu gjort na skillt helder meddi som ja kan skyll på.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

__Prenses
6/14/15, 1:51 PM
#27

#26 Nämen härligt, vi ska hoppas att hälso halder i se.

Annos, jag kommer ti skaff en nyyan gris åt me jer så smånigom, eler rättare sagt 27.6, så kommer jag få min nyya gristjej ti Edsevö.
MEN, om  naan ader e intressera ov naa ader grisar så ska ni säg till så tå kan on säkert ta me åt er som sku vila ha naa ny gris :)
Ho tar 60 € för ungar, o 35 € för vuxen. :) Ho hadd liiti all sorter ter! :) O Pet marsvine :)

Annons:
__Prenses
6/14/15, 1:55 PM
#28

Nya grisen som snart kommer hem <3

Rheen
6/14/15, 2:03 PM
#29

ÅH HERREGUUUD VA UUUNDEEERBAAAAAR! Vika färgen! Å woooah viken sötnos! Ursäkta, ja blejv ba allmänt såde förälska nu! Ja sko no vila ha ejn tridi puff som sko få bo me domhe två ader, men ja tror int att mamma sko ga me på na toko, haha. c; Men ja brukar no sök på en massa marsut myydään fö att få dröm me bort naliti iallafall. Hehe.

~ Rheen.

__Prenses
6/14/15, 2:06 PM
#30

Joo, he va hedeen färgo ja vart så förälska i! :D Gillar int riktigt rö ögona, men kanske man vaal van ;)

__Prenses
6/14/15, 2:18 PM
#31

Jer e min grisa som e hemma ;)
Ti vänster syns Sonic, ni sijr ju på bilden att he er han pga. öga. Nu sijr e int lika hemsk ut som tidee, mytzi snyggare idag!
Å hörne siter Ristar, o så ere Emma som er längst fram som e korthårogast o slätast. ;) Ti er ju all syskon o pojka e kastrera ^^

mimåne
6/14/15, 2:22 PM
#32

Åh va fin! Mörka marsvin tycker ja e så fin. Emma liknar ena marsvine ja hadd förr.

Hu je ti ha hanar som e kastrera ilag me honor och ar hanar? E di lognan o snällan sålis?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

__Prenses
6/14/15, 2:29 PM
#33

Sonic e ganska lugn men Ristar e liiti bosso så tefö ska ja skilj dem nu så di får vassin brud ;)

mimåne
6/14/15, 7:38 PM
#34

Ja börja ju me två hanar som va syskon men hande ena va no så stor påsse och ylak me hande arin. Ti sist fick an ju knappt jet elo jier na fö an vort bara bortjaga. Så tå måta ja sär påddi å. Men om man kastrerar så kan man ha hanar ilag alltså? Fast om ja ska skaff na ny så tror ja äntåg att ja vill ha honor :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
__Prenses
6/15/15, 7:37 AM
#35

Jåå, ofta gar e ju bra me två pojk ilag, men er en brud me i bildn bruk e vaa liiti kvistot. :)

Upp till toppen
Annons: