Annons:
Etikettfoder
Läst 2478 ggr
jossanElsa♥
6/15/15, 1:54 PM

Är detta kirskål

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag undrar om detta är Kirskål? Och isåfall kan marsvin äta det?

Min blogg www.petsandmakeup.blogg.se kolla gärna in den 😉

Annons:
[Udoon]
6/15/15, 1:57 PM
#1

tycker det ser ut som kärs ja. brukade ge det till mina kaniner, så marsvin går säkert också bra.

busKotten
6/15/15, 3:57 PM
#2

Ja det är det´:)

Jag har dock hört att man inte ska ge sina marsvin det efter att det har gått upp i blom… lite osäker på vartifrån jag fått den informationen och om det är sant. Själv har jag  slutat ge efter att de börjat blomma… Men kan kanske vara värt att kolla upp?

Någon som vet?

[Zachapacka]
6/15/15, 4:18 PM
#3

ja det är det. 

#2 har aldrig hört det där med blommande Kirskål. Men De späda nya är mycket nyttigare och godare iallafall för kaniner

jossanElsa♥
6/16/15, 3:22 PM
#4

Gav några späda till min kanin och marsvinen. Och de uppskattade det :)

Min blogg www.petsandmakeup.blogg.se kolla gärna in den 😉

jagga-ewe
6/16/15, 10:28 PM
#5

Marsisarna här gillar kärsen när den är späd men nu är den inget god längre. Nu är det bättre med klöver o div gräs. Jag vet att späd kärs går att göra soppa på, men den blir besk som attans när den växt till sig.

Kirskål (kärs) lär innehålla väldigt mycket c-vitamin när den är späd, så den är bra på många vis. Ett uppskattat alternativ till vitkål tyckte Mini o Buffe i våras.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[julia&marsvin]
7/1/15, 11:26 PM
#6

Så här står det på en sida "Kirskål: De ljusgröna bladen som kommer på våren kan ges i små mängder, men då blomstjälken kommer är hela växten giftig. Den växer på skuggiga platser. (Kirskål lär även vara bra för sjuka marsvin. Ge ett blad av Kirskål, så får marsvinet tillbaka aptiten…. Man kan även torka bladen, så har man ett medicinförråd till hösten!)" ( http://home.swipnet.se/~w-77537/mmatvaxt.htm ) Men på andra sidor står det att den absolut inte är giftig. Jag har i alla fall gett marsvinen Kirskål under hela tiden då de finns och grannarna ger det till sina kaniner nästan varje dag.

Annons:
marsisen
7/3/15, 11:19 AM
#7

Ja det är Kirskål och den kan blomma. :) Våra marsvin älskar det, visste dock inte att det blev giftigt med själken..:/ #6 jag har också läst att det inte är giftigt. Men kan säga att mina marsvin mår bra so m förut även om de ätit själar.:)

animal power <3

Upp till toppen
Annons: