Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1066 ggr
JonnaCecilia
2015-06-25 19:39

Ledsen marsvinsmatte

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Mina marsvin är bröder på fyra år, men de kommer inte överens. I förrgår hade Blixten bitit Virre riktigt ordentligt på nosen. Jag badade dem ihop, torkade och de fick gå på vardagsrumsgolvet, och har verkat vara lite bättre vänner. Nu på eftermiddagen såg jag att såren fått en gul skorpa, precis under näsborrarna, så jag är osäker på om det är inflammation, snor eller svamp, illa vilket som. Har tvättat och satt på lite Helosansalva, separerat buren med galler i mitten. Tog tempen och den är helt normal och han är pigg, äter och beter sig som vanligt. Ska ringa veterinären så fort de öppnar imorgon och ta dit honom. Är bara så förtvivlad, de har småbråkat i ett års tid nu. Har haft dem 1,5 år, fick dem januari 2014 och i maj började de bråka så att jag fick separera dem. Lyckades få dem att bli vänner igen men de går och stöddar sig, munhugger, hackar tänder, och kurrar mot varandra. Har sett nåt tjuvnyp då och då men inget allvarligt förrän nu. Eftersom jag adopterat dem så vill jag ännu mindre hitta ny kompis till den ena och omplacera den andra, det är inte bara jag som är fäst vid detta marsvinspar utan deras förra ägare med… (Omplacering pga allergi.) Har inte tid för fyra marsvin så kan inte skaffa varsin ny kompis… Vad sjutton ska jag göra så att de blir sams? När de är separerade står de och tittar mot varandra, just nu verkar de dock bråka genom gallret? Suck. Hjälp? Ps, första bilden Blixten som fick en rispa vid ögat, andra bilden Virre i förrgår, tredja Virre idag

Annons:
VildaVittra
2015-06-25 19:44
#1

Går det att kastrera marsvin? Hanar brukar ju inte vara fullt lika hormonstinna efter det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lillyrod
2015-06-25 19:55
#2

Det blir ingen skillnad alls om du kastrerar en marsvinshane. Han är fortfarande hane förutom att det inte blir bebisar. Hans sätt förändras inte.

JonnaCecilia
2015-06-25 20:18
#3

#1 Som #2 säger gör det ingen skillnad, plus att det är ett rätt riskfyllt ingrepp på så små djur. Har funderat på det ifall det skulle bli aktuellt med nya kompisar till dem, då kunde jag skaffa dem varsin hona och när ena hanen dör sätta ihop de tre… Men har inte orken att städa två burar, har precis skaffat valp och är sjuk… :(

Lillyrod
2015-06-25 20:22
#4

Om de håller bättre sams ute på golvet så kan det hjälpa med större bur. Många gånger hjälper det om de slipper gå så nära varann och kan dra sig undan på ett bra sätt.

JonnaCecilia
2015-06-25 21:26
#5

#4 De har en bokhyllebur på 200*80, jag har inte plats för större! De är inte så sams på golvet heller tyvärr. De måste hela tiden vara nära varandra, men kommer en av dem för nära börjar de kurra mot varandra. Ska se om jag kan sätta en hage till buren så de kan gå in och ut som de vill ett tag…

Lillyrod
2015-06-25 21:27
#6

Ja större lär de knappast behöva. Då kan inte jag lista ut varför de bråkar. Önskar dig lycka till med dem.

Annons:
JonnaCecilia
2015-06-25 21:32
#7

#6 Nej, eller hur!? Enligt min familj är de världens mest bortskämda marsvin ;) De för allt de behöver och lite till… Har precis köpt ett nytt stort hus så kanske det kan hjälpa… (De har massa gömslen, hus, tunnlar osv men bara ett STORT hus, så kanske det är vad som fattas…)

JonnaCecilia
2015-06-25 21:33
#8

Inte för att de brukar bråka om det huset, de brukar ligga båda två i tunneln eller fleecehörnan, men men…

JonnaCecilia
2015-06-25 22:33
#9

Nu ligger de jämte varandra i buren, på varsin sida av gallret jag satt upp mellan dem. Får klura på hur jag ska göra… De vill ju vara tillsammans, men jag vill ju inte att de ska skada sig!

JonnaCecilia
2015-06-26 08:18
#10

Pratade nyss med veterinären som inte tyckte jag behövde komma in, utan ska fortsätta tvätta och sätta på salva morgon och kväll. Så länge han är pigg och glad och äter, ändras allmäntillståndet kan jag höra av mig igen. Ska dit och vaccinera min valp på tisdag, men det borde vara bättre tills dess. Verkar vara rätt fint väder idag, så kanske kan ha dem ute på gräsmattan. Den är helt inhägnad med hönsnät så är jag med dem ute behöver jag inte sätta upp deras hage och de kan ha större plats.

Ljungåsen
2015-06-26 10:01
#11

Stackars dej, vilken jobbig situation för både dej och marsvinen. Vanligtvis brukar ju hormonerna ha lugnat ner sig betydligt, om pojkarna är så gamla som fyra år. 

Ifall du inte redan har läst, så skickar jag en länk till den här sidan. Kanske finns det några tips där som du kan ha nytta av.

Själv har jag haft ett par pojkar som inte heller hade så lätt att komma överens. Där var det framför allt två saker som var riktiga triggers för bråk. Den ena var dammsugaren. Varje gång vi dammsög i rummet där pojkarna bodde så blev det bråk. (Så vi lärde oss att flytta dem till ett annat rum innan vi dammsög.)

Det andra problemet var lukt. Om de inte hade badat (och fått rengjort Talgkörteln riktigt ordentligt) på ett tag så började de småbråka med varandra, med kurrande, stelbent vaggande på rumpan och tandklapper. Då fick de bada, och buren skuras med ättika innan de släpptes tillbaka för att verkligen bli av med all lukt. Kan det vara något liknande som triggar dina?

Om du har mjukisgrejor i buren så sätter sig lukten fast fint där.

Slutligen vill jag tipsa om munkpeppar. Det är nog vanligare att man ger det till kaniner än marsvin, men det kan fungera om det är hormonerna som är grundproblemet. 1-2 pepparkorn per kilo marsvin och dag.

JonnaCecilia
2015-06-26 10:58
#12

Tack för tipsen, Ljungåsen. Har testat det mesta, utom munkpeppar, men det beställer jag nu! Tack! Första gången de bråkade verkade det vara vårkänslor, sen ändrades deras rangbalans så att säga. Innan var Blixten klart dominant och efter så var det Virre, men han är nog inte lika stark i sin dominans så Blixten utmanar hela tiden. Är min teori. Så de går på varandra om vem som ska dominera hela tiden men verkar inte få ordning på det. De kurrar, klapprar tänder, ska rida varandra osv. Mycket munhuggande, en del tjuvnyp, men sen förra året inget slagsmål förrän nu i maj/juni igen. Precis flyttat så det kan ju ha triggat det litet. Men de har som sagt småtjafsat hela året utan att ha rett ut någon klar dominans, det är ju inget jag kan lösa åt dem! Testosteronet måste vara fruktansvärt jobbigt för dem om det är det det handlar om. Och samtidigt så vill de hela tiden vara nära varandra. Går en till ena änden av buren följer den andra efter, samma sak på golvet eller ute. Ute har Virre ibland skyddat buren och Blixten har fått stå utanför i hagen en stund och såna saker.

Ljungåsen
2015-06-26 12:15
#13

Låter jobbigt. Trots tjafsadet så verkar det ju som om de har glädje av varandra eftersom de håller sig i varandras närhet. Att det blev ett jättebråk just nu kan säkert vara en kombination av flytt och vårkänslor. Åtminstone så blev mina kaniner extremt jobbiga mot varandra nu när det blev ljusare ute. På dem har munkpeppar fungerat över förväntan bra, så jag hoppas det gör skillnad för dina pojkar också.

Annons:
JonnaCecilia
2015-07-02 19:03
#14

Ljungåsen, hur lång tid tog det för dina kaniner att lugna sig? Har gett till marvsinen i tre dagar så ännu ingen mirakeleffekt men funderar på om det kommer ta en vecka eller snarare en månad för att de ska lugna sig lite ;) Fick sära dem senast imorse, men de har gått rätt bra resten av dagen. Haft dem ute med mycket plats och nu går de bra inne med. Hoppas de lugnar sig snart!

Ljungåsen
2015-07-02 19:54
#15

Förändringen har smugit sig på. Det tog nog två veckor eller så innan jag på riktigt började tro att det faktiskt fungerade, och ett antal veckor till innan jag blev övertygad om att det gjorde det. Numera tycker jag det är väldigt stor skillnad på hur de uppför sig mot varandra jämfört med innan. Även om de inte älskar varandra gränslöst hela tiden så umgås de mycket mer, och de har slutat att jaga varandra. Oftast befinner de sig max 30 cm från varandra, trots att de har ett helt rum att härja i, och så var det absolut inte innan. Jag håller tummarna för att det går lika bra för dina pojkar. Varje dag utan bråk är ett steg i rätt riktning.

Upp till toppen
Annons: