Annons:
Etikettallmänt
Läst 666 ggr
elina.k
2015-07-02 10:34

Hur får man marsvin och kaniner att bli sams?

Hej! 

Jag har bla. tre marsvin och två kaniner. Jag testade att sätta ihop mina 1 års marsvin för en vecka sedan. Det gick bra dom första dagarna men sedan började dom rycka päls av varandra och ett av marsvinen började hacka tänder (det betyder på marsvins språk att dom är rädda och vill skrämma en rival. ) I detta fallet var "rivalen" en av kaninerna. 

Finns det något sätt att göra så att dom kan bo tillsammans och trivas ihop?

///tack på förhand

1800 talet  gav rättigheter åt slavar.

1900 talet gav rättigheter till kvinnor.

Jag hoppas jag kan skriva att 2000 talet gav rättigheter till djur. 

Annons:
jossanElsa♥
2015-07-02 10:44
#1

Marsvin ska inte bo ihop med kaniner. För kaniner kan bland annat sparka de riktigt hårt med baktassarna och då kan marsvinet bli riktigt skadat. Och så kan marsvin få en smitta utav kaniner (vet inte riktigt vad det är för smitta men vet att det finns någon iaf) Jag undrar också vrf du ska ha de tillsammans?

Min blogg www.petsandmakeup.blogg.se kolla gärna in den 😉

[Marsvinspluttochkaninsele]
#2

Marsvin och kanin ska inte bo ihop pga dom kan sparka i hjäl marsvin för dom sparks hårt. Sen finns det någon bakterie som inte marsvin tål heller. Låt dom träffas ute i stället om du vill det bättre för då kan marsvin springa undan om dom vill o tvärt om. Jag låter min kanin Mona BARA träffa kaninerna ute ! Och även att dom myser tsm under uppsikt då!

Fridaaaa
2015-07-02 14:01
#3

#2 Marsvinen menar du. Dock kan de smittas även då.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JonnaCecilia
2015-07-02 15:51
#4

Håller med ovanstående, de ska inte bo ihop. De har inget utbyte av det, då de som du redan märkt inte talar samma språk. De kommer aldrig lära sig varandras språk heller, och konflikter kan uppstå som det gjort i ditt fall. Det är lite som att gifta bort en människa med en gorilla och tro att de ska komma överens, det funkar liksom inte, även om vi är lika till utseendet och sättet, vi är inte samma art. Dessutom som redan sagts kan olyckor hända även om de blir sams. Dels kan kaninen smitta marsvinen med en bakterie de bär på som är ofarlig för kaniner men dödlig för marsvin. Dels kan kaninen av misstag sparka ihjäl ett marsvin, bara av att skutta iväg åt fel håll ungefär. Så ha dem i olika burar. Har du dem ute i en stor hage där de kan gå undan från varandra lätt kan du kanske ha dem ihop nån stund då och då, men rekommenderar olika hagar där också, det mår dem bäst av!

Rheen
2015-07-02 16:49
#5

TS skrev samma inlägg i kaniner iFokus, och efter några svar där, så kommer hen ha marsvinen och kaninerna i skilda burar framöver. Tänkte bara skriva det här, så ni andra vet, då TS själv inte skrivit något. c;

~ Rheen.

elina.k
2015-07-02 17:21
#6

#1 tack för svar! du undrade varför jag vill ha dom tillsammans och det är för att jag gärna vill ha dom i samma hage när vi ska på semester 

#1 #2 #3 #4 #5 tack för snabbt svar allihopa! Jag ska inte försöka para ihop dom mer, bra att ni sa det!

1800 talet  gav rättigheter åt slavar.

1900 talet gav rättigheter till kvinnor.

Jag hoppas jag kan skriva att 2000 talet gav rättigheter till djur. 

Annons:
JonnaCecilia
2015-07-02 17:21
JonnaCecilia
2015-07-02 17:22
#8

Ah, bra TS! :)

Upp till toppen
Annons: