Annons:
Etikettallmänt
Läst 1298 ggr
MonaIrma
2015-07-04 01:16

Marsvin på rymmen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sex stycken grisar har rymt från sin utebur. De har gömt sig i rabarberlandet. Där ligger också en massa skräp som de gömmer sig under. Jag bedömer det därför ganska tryggt för dem.  Det är omöjligt att fånga in dem.  Det är nog kul att bo i rabarberlandet, men där kan de inte tillbringa hela sin framtid. Det kommer ju bli kallt osv.

Mycket tacksam för tips. Pekpinnar undanbedes.

Håv fungerar inte, för mycket "bröte" för att håven ska kunna nå marken. De kommer fram för de känner igen mig. Men de är bytesdjur och springer därför undan när jag närmar mig dem.

Lockat med godis osv.

Annons:
VildaVittra
2015-07-04 01:43
#1

En human råttfälla kanske skulle funka? Lägg in något gott så när dom knatar in för att smaska så åker luckan igen. 

http://www.skadedjursfri.se/burfalla-for-rattor-1-pack

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
2015-07-04 01:46
#2

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MonaIrma
2015-07-04 01:58
#3

Tack för tipset

Sagolikt
2015-07-04 08:41
#4

Stängsla in och krymp ytan mot ett hörn.

elina.k
2015-07-04 11:33
#5

Rarbarber är giftigt för dom så ge dom något mer att äta till och början med. Rått fälla tycker jag verkar en bra idé så länge den inte dödar, Men sedan skulle man kunna ta en transport bur och fånga in dom i! 😃

1800 talet  gav rättigheter åt slavar.

1900 talet gav rättigheter till kvinnor.

Jag hoppas jag kan skriva att 2000 talet gav rättigheter till djur. 

Fridaaaa
2015-07-04 12:06
#6

Byt ut nätet med, hönsnät som på bilden är värdelöst.

Hoppas att du fr tag på dem! Hade ett marsvin som rymde in i nässelbuskage :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Eulwen
2015-07-06 19:19
#7

Jag har fångat rymmare genom att ställa ut transportbur (som de känner igen) med grönsaker i och ett långt snöre i nätluckan så jag kunde dra igen. En riktig klassiker som faktiskt funkar! 😃

Under tiden, näta av rabarberlandet runt om så du vet att de i alla fall håller sig kvar där. Kan du mota dem mot ena hörnet och krympa utrymmet är de snart fast.

MonaIrma
2015-07-06 21:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag fick en egen briljant idé när jag såg att rörmokarna glömt kvar ett långt rör i källaren :) Tog med mig sån mat som marsvin bara ska ha som godis och strödde i en rad in i röret som i sin tur gick in i det hål i nätet som de gått igenom. Sen satt jag lugnt och lockade på dem. Det dröjde inte länge förrän den första var inne och vände. Men först när 5 stycken var samlade i röret täppte jag igen ingången så nu var de tvungna att komma in i inhägnaden. Det blev ett marsvin kvar i rabarberlandet.  Han gjorde allt för att återförena sig med sin flock så han var lätt att lura in i röret under passning. Jag ville ju inte de andra skulle springa ut igen. Så nu är de i hamn igen. Detta var dock både hanar och honor (fast jag delat på dem med ett annat nät). Så den som ska köpa marsvin får gärna kontakta mig framöver 🥳 Tack för alla tips. Nu finns ett till. 😃

MrsGoldfire
2015-07-06 21:56
#9

Lysande, och skönt att de inte behövde sova ute…

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

MonaIrma
2015-07-07 00:11
#10

Fridaakesson, vet inte om jag håller med om det.  De smet genom kompostgaller.

Eulwen
2015-07-08 21:33
#11

Kompostgaller har jag haft vuxna marsvin som klämt sig igenom (fick två kullar 10 v senare, tjoho!). Skönt att du fick in dem igen, bra marsvinspsykologitänk där! ☝️

Fridaaaa
2015-07-09 08:50
#12

#10 Sa inte att de smet genom hönsnätet, skrev att det är värdelöst inte samma sak ;) Det är inte rovdjurssäkert bland annat. Svetsat fyrkantsnät är mycket bättre och säkrare :) Hönsnät kan hundar, större katter, rävar mm ta sig igenom

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: