Annons:
Etikettskötsel
Läst 2610 ggr
[Gnagare2]
7/4/15, 5:27 PM

Hur varmt klarar marsvin ?

I den här lägenheten har jag bott i 6 år,och idag har jag slagit rekord i värme inomhus. har aldrig haft såhär varmt inomhus förut,och jag börjar bli orolig för mina marsvin. Hur varmt klarar dom? Jag har en inne temp på 31,1 just nu. (!!)

Dom ser krya och pigga ut,men vad gör jag om det blir ännu varmare och dom reagerar negativt på värmen? har fönstren öppna natt som dag,men det släpper ju bara in ännu mer värme. 

Har två fläktar igång så luften cirkulerar,men dom står i ett annat rum än marsvinen. 

Vad tror ni?

Annons:
Lillyrod
7/4/15, 5:31 PM
#1

En fryst kylklamp insvept i en kökshandduk blir bra hjälp för dina marsvin. Det är för varmt för dem redan med den tempen du har. Mina har fått första kylklampen för i år idag. De sitter med framtassarna på den och är det riktigt varmt så lägger de sig längs med den och svalkar sig. En fryst petflaska funkar lika bra.

[Gnagare2]
7/4/15, 5:35 PM
#2

#1 Jag förstår ju också att min inne temp är alldeles för varmt för dom,det känns rätt frustrerande att inte kunna påverka värmen och få det svalare för dom,men jag ska nog prova att lägga in en kylklamp i en handduk som du nämner.

Lillyrod
7/4/15, 5:53 PM
#3

Det tar ett tag innan de kommer på vad det är och vad det ska användas till men sen njuter de av svalkan : )

[Gnagare2]
7/4/15, 6:07 PM
#4

#3 Tänkte just säga det,kylklampen kommer hinna bli varm innan dom förstår vad det är🙂  Jag har ätit glass hela dagen,och glassen smälter på bara typ en minut…..

[Gnagare2]
7/4/15, 6:19 PM
#5

Jag har ju burar som är indelade i "vanlig" bur med kutterspån och hö och en del som är inhängnad med plastmatta och handdukar ovanpå. Gissa var dom allra helst håller till? Och gissa vad dom gör? Alla "skuffar undan" handdukarna och ligger på plastgolvet,där är det ju lite svalare🙂 Det är perfekt att dom kan välja var dom vill ligga. Ingen av marsvinen väljer att ligga där spånet och höet är.

[Gnagare2]
7/4/15, 6:35 PM
#6

Allvarligt talat… Nu har temperaturen inomhus gått upp till 31,3 grader…..😕 Hela huset är uppvärmt och tempen stiger hela tiden nu. Vad gör jag om marsvinen inte klarar denna värme?? Har tillgång till en uteplats……ska jag ha dom där ute på nätterna,för där är det svalare på kvällar/nätter? Men då kommer väl katterna dit och vill "leka" med dom. Finns massor med katter i området.

Vad tror ni? Jag börjar bli desperat här,känner jag. Vet inte vad jag ska göra längre. Känner mig utlämnad till denna värme och snart tar den väl kål på marsvinen?

Annons:
Lillyrod
7/4/15, 6:43 PM
#7

Byt vatten ofta så det är svalt. Kylklamp funkar. Lägg dit en så fort som möjligt. Att ha dem ute med risk för att de skräms ihjäl av djur runt omkring skulle inte jag välja.

[Gnagare2]
7/4/15, 7:09 PM
#8

#7 Nu la jag in kylklampar och gräs ovanpå dom. Medans dom åt  gräset satte dom upp tassarna på kylklamparna och vistades kring dom,men sen när gräset var slut,gick dom tillbaks till plastmattan igen och la sig. ? Hur tolkar jag detta? Dom vet ju nu att kylklamparna erbjuder svalka och ändå går dom tillbaks och lägger sig på plastmattan?

Byter vatten ofta.

Lillyrod
7/4/15, 9:16 PM
#9

Om de behöver kommer de att använda klamparna. Det kan ta någon dag innan de fattar vitsen med dem. Min hane ligger helst på stenplattorna jag har i buren. Det svalkar också. Tjejerna använder kylklampen.

Alwyn
7/4/15, 10:18 PM
#10

Ett tips som en veterinärklinik visade mig var att blöta ner handdukar med kallt vatten och vrida ur dem, sen läggs de i buren. Vi gjordes till iller i transportbur men jag antar att det funkar till marsvin också. Närvaron av de kalla handdukarna kyler miljön där.

noisette
7/5/15, 9:09 AM
#11

Jag antar att marsvin ursprungligen ar vana vid varme men ocksa att soka skydd nar det blir for hett. Vi bir i Frankrike och har just nu 40°, fullstandigt Outhardligt, for att skona vart larsvin har vi helt enkelt burit ner henne i kallaren dar det ar svalt och skont i vantan pa svalare temperaturer. Hon verkar njuta!

annica80
7/5/15, 11:03 AM
#12

hej

om man blandar 1 del salt och en del is så kyler det ner ordentligt. jag har den blandningen i min kylväska och trots att det är 30 grader inne så har kylväskan en temp på +3 grader.

[Gnagare2]
7/5/15, 11:54 AM
#13

#11 Å så skönt om man hade tillgång till en sval källare. Det har jag på jobbet,men inte här hemma. Tror inte det skulle vara populärt om jag tog med mig marsvinen till jobbet och hade dom i källaren,men ärligt talat skulle jag önska att jag fick göra det just nu. Dom säger att man inte ska klaga på värmen nu när den kommit,men jag lider med mina djur så. 

#12 Jag antar att du menar att du har den vätskan i en kylklamp till marsvinen?

Annons:
Alwyn
7/5/15, 6:10 PM
#14

#12 menar du att isen håller sig längre om det är salt i den?

JonnaCecilia
7/5/15, 9:53 PM
#15

#10 Tror det är bättre att linda in en kylklamp eller fryst vattenflaska i en handduk och lägga i buren så inte marsvinen blir blöta, dessutom borde det hålla sig kallt längre. Marsvin är känsliga för att bli blöta även om det är varmt, kommer det en bris kan de bli förkylda. #11 Marsvin är faktiskt inte så värmevana som man kan tro, de kommer från bergen i Peru där det inte blir så varmt. Fast mina är tack och lov inte alls tagna av värmen, men de uppskattar den kalla flaskan inlindad i en handduk i buren. :)

Elisabeth S
7/6/15, 8:47 AM
#16

Hej

Håll värmen ute genom att stänga mot solen på alla sätt. Dvs  dra ner persienner och  gardiner så ingen enda värme stråle kommer igenom , även markiser om det finns  så rutorna och väggarna  inte värms. Öppna sedan mot den svala sidan av huset.

Även om man bara har fönster mot en sida  exv solsidan så stäng ute  solens varma strålar när de kommer och öppna när de är borta . Fläkta då så hela huset blir svalt alltså nattetid.

Så gör man i varma länder. Lycka till.

Elisabeth

Upp till toppen
Annons: