Annons:
Etikettallmänt
Läst 1578 ggr
emwe00
7/6/15, 6:25 AM

Marsvin vs råttor?

Hej! Jag har inte varit inne här på två/tre år och nu har min fina hamster avlidit för några månader sedan. Jag funderar lite på nytt husdjur, jag har haft marsvin tidigare men inte haft råttor. Jag har blivit intresserad av råttor men nackdelen är att dem är nattdjur. Nackdelen med marsvin är att dem behöver en så stor bur och låter väldigt mycket vilket blir ett problem då jag har en hund med väldigt mycket jaktinstinkt. Det går att ha smådjur då han vänjer sig efter ett tag förutom när man håller på med djuret eller buren. Han fungerade bra med hamstern förutom när man höll på där som sagt, men med marsvin så hör han ju dem extra tydligt jämt. Då är ju risken att man måste ha stängt in till rummet jämt och det vill jag helst inte. Han reageear självklart på ljud från hamstern, råttor och sådant också men han tycker det är rätt obehagligt med det höga ljudet från marsvin medans vi i familjen tycker det är mysigt. Några tips? Marsvin är det mysigaste djuret jag någonsin haft och råttor verkar vara väldigt fina djur dem också, mitt intresse för bägge djuren har förstärks kraftigt :/

Annons:
polka grisen 7
7/6/15, 12:04 PM
#1

Jag har en jakthund som ska jaga fåglar och aporterar damisar med päls på, som liknar marsvin. Jag hade marsvin när han kom hem till oss och redan första dagen blev jag räjelt arg på honom när han kollade på marsvinen. Och fortfarande blir jag väldigt arg på honom när han kollar på dem. Såklart blir jag inte arg så att jag skadar honom eller så. Bara ryter åt honom med arg röst och tar honom bort från marsvinen. Marsvinen har därför blivit förbjudna för honom och när jag har någon i knät så vänder han bort huvudet och går därifrån.

polka grisen 7
7/6/15, 12:04 PM
#2

Jag har en jakthund som ska jaga fåglar och aporterar damisar med päls på, som liknar marsvin. Jag hade marsvin när han kom hem till oss och redan första dagen blev jag räjelt arg på honom när han kollade på marsvinen. Och fortfarande blir jag väldigt arg på honom när han kollar på dem. Såklart blir jag inte arg så att jag skadar honom eller så. Bara ryter åt honom med arg röst och tar honom bort från marsvinen. Marsvinen har därför blivit förbjudna för honom och när jag har någon i knät så vänder han bort huvudet och går därifrån.

Sagolikt
7/6/15, 12:15 PM
#3

Det är ju en viss skillnad i livslängd. Marsvin lever ju ofta upp till tre ggr längre än råttor och det kan ju vara värt att väga in med tanke på framtidsplaner, studentlägenheter, jordenruntresor, aupairår, ja du vet. (Nu utgick jag från att 00 i ditt användarnamn indikerade att du är född 2000. Köper du unga marsvin nu kan de leva tills du är typ 23 år och då ser ditt liv antagligen väldigt annorlunda ut från när du är 15).

Råttor äter animalisk föda, så har man dem som sällskapsdjur får man finna sig i det. Det gör ju hundar med så det kanske inte är nån viktig detalj.

Achatina
7/6/15, 3:33 PM
#4

De olika djuren har ju olika för och nackdelar. Råttor är dock inte nattdjur, inte på samma sätt som hamstrar i alla fall. Och låter gör de inte (om du inte har ett stort metallhjul). Om du skaffar råttor så är nog en hembygd bur allra tystast eftersom gallerburar kan vara ganska skräniga. Fördelen är att råttburar tar mindre plats eftersom de ska ha mycket höjd framför mycket golvyta som marsvinen. På det hela stora är råttor som minihundar.

Alana82
7/6/15, 11:21 PM
#5

Fast det luktar lite mer om råttor än marsisar ;)

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Upp till toppen
Annons: