Annons:
Etikettaktivering
Läst 1293 ggr
Alliesson
7/8/15, 11:37 PM

Trix-tråden

Hej! Det finns nog fler än jag som tränar sina marsvin till att göra trix och precis som jag blivit förvånad över hur smarta de faktiskt är :) I denna tråd tänkte jag att man kan skriva vilka trix ens grisar kan och gärna hur man lärde dem dessa trix. På så sätt kan vi ju inspirera varandra och får ännu smartare grisar! ;)

Annons:
Alliesson
7/8/15, 11:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag inleder med att berätta om min Arnold (på bilden) :) Han kan snurra, stå på bakbenen, high five och gå genom tunnel. Snurra: Jag höll något gott ovanför hans huvud och ledde honom i en cirkel. Nu kan han snurra bara genom att jag säger "snurra" :D Stå: Gott ovanför huvudet. High five: Fick honom att gå upp på min hand med en tass, belönade. Sedan lyfte jag handen stegvis och nu kan jag hålla den framför honom som en riktig high five ;)

JonnaCecilia
7/9/15, 10:05 AM
#2

Så kul! Roliga trix du lärt honom, och bra förklaringar hur :) Jag började lära mina marsvin puss men min sambo ville inte att jag skulle pussa marsvinen på munnen eftersom de äter sitt bajs ;D Så jag har mest spelat spel med dem och lärt dem kom. Spelen kan vara tex att sätta små plastkoppar över en god grönsaksbit och så ska de klura ut hur de ska få den. Eller att lägga ut grönsaksbitar lite här och var, på hus, i tunnlar osv som de får leta efter.

Rheen
7/9/15, 12:55 PM
#3

Före jag skaffade marsvin ville jag köra agility med dem. Hehe. Men det har aldrig blivit av, då de är ganska skygga av sig. Jag ska dock försöka börja köra lite trix med en av dem, Ruth, som blivit väldigt van med mig. Jag kan ju heller inte ha inställningen 'Naah, de är för blyga, så de kan inte'. Får börja träna lite smått med dem. c;

~ Rheen.

Alliesson
7/9/15, 1:29 PM
#4

#2 haha, vad märkligt av din sambo att inte uppskatta lite marsvinsbajs i munnen :P ;D Vad kul med lekarna! Det måste jag prova :) #3 ja, vad kul att du ska börja träna! Du kommer att bli överraskad över hur snabbt de förstår och lär sig :)

JonnaCecilia
7/9/15, 8:05 PM
#5

#4 Jag vet, himla konstigt! Vem vill inte ha lite marsvinsbajs i munnen liksom?! Min valp förstår inte alls vad sambon babblar om, inte vad jag pratar om heller när jag säger att hon inte får äta varken sitt eller marsvinens bajs, orättvist till tusen! ;)

Alliesson
7/11/15, 12:11 PM
#6

Puttar upp detta lite. Finns det fler trixare? ;)

Annons:
EmmaiNorr
7/18/15, 7:45 AM
#7

Javisst! Jag klickar med våra marsvin och försöker använda shaping vid inlärning vilket verkar tycka om. Hittills kan dock bara så på bakbenen och gå halvvägs upp i handen och så kvar där, har tyvärr lagt det lite på is på grund av mycket i vardagen. Men målet är att helt gå upp i händerna för att frivilligt bli lyft och andra trix. Dock används beteenden för att tigga godis, lukta på besökare eller be om annat godis än det de får, så det är fortfarande framgångsrikt tycker jag.

Alliesson
7/19/15, 10:15 AM
#8

#7 att få marsvinen att gå upp självmant i handen skulle ju underlätta en hel del, det ska jag också börja träna med mina! :)

Alliesson
7/27/15, 9:48 PM
#9

Putt igen, så kul att höra vad folk lär sina grisar😃

susse02
7/28/15, 12:18 PM
#10

För ett tag sen lärde jag Nelly att snurra runt och försökte med att stå på bakbenen, dock var det sistnämnda tricket ingen höjdare då Nelly alltid tappade balansen och föll omkull. Jag övar inte längre med henne då hon är väldigt lat;) och så räcker inte mitt tålamod till hehe.

Ljungåsen
8/9/15, 4:08 PM
#11

Mina kommer på inkallning, eller snarare så kommer de när de hör ljudet av mina steg. En av dem kan stå på bakbenen som en surikat. Just nu håller vi på att öva på att gå över en ramp. Ena killen har fattat och springer gärna fram och tillbaka. Den andra tycker fortfarande att rampen är läskig, men det går framåt. Hittade den här sidan som jag vill dela med mig av. http://guineapigagility.com/?id=369

Alliesson
8/9/15, 4:54 PM
#12

#10 Arnold brukar också dimpa ner på rumpan ibland😃 Han ser mycket förvånad ut, men ställer sig upp direkt igen.

#11 kul! Och väldigt rolig och användbar sida :)

Upp till toppen
Annons: