Annons:
Etikettminneslund
Läst 1898 ggr
MelodyX
2015-07-19 13:45

RIP - Vad fasiken hände :-( ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Pratade med dottern som befinner sig i Grekland idag, hon ville se att hennes marsvin var ok, jag plockade upp honom som vanligt, visade henne och satte ner honom. Tar i dem varje dag och var inte hårdhänt eller så, när jag tittar till buren efter 20 minuter är han död, va fan hände? Dottern lär bli fruktansvärt ledsen, Jag försöker rannsaka mig själv men lyfte upp honom som jag brukar göra, såg ingen förändring hos honom innan heller men kan inte säga att jag har kollat dem så noga på morgonen… Har jag råkat slängt i giftiga växter eller nåt? Jag vet inte men de har fått samma gräs och växter som vanligt så det borde inte vara det. Jätteledsen och jag har nu en ledsen till hanne i buren. Finns det någon som kan tänka sig att ta över denne eller som har en kompis till salu i närheten av södra Dalarna? Usch, vad ledsen jag är. 

RIP Sven :-(

Annons:
Fridaaaa
2015-07-19 13:50
#1

Marsvin visar sällan att de är sjuka.
Jag hade ett marsvin som låg död kort efter att jag kllat till dem, märkte ingenting heller. Kan vara hjärtat, hjärnblödning t.ex

Beklagar :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Rafflan
2015-07-19 13:52
#2

Dem visar sällan att dem är sjuka, så plötsliga dödsfall är inte ovanligt :(

[[Boris Sager]]
2015-07-19 14:03
#3

Vad dystert :( Hur gammalt var marsvinet?

MelodyX
2015-07-19 14:16
#4

Ett år ungefär, ingen ålder ens för ett marsvin :-( . Han kanske blev rädd när jag plockade upp honom och hjärtat sa ifrån vad vet jag? Samtidigt tar jag ju upp och hanterar dem varje dag så de är ju vana att bli hanterade. Fan, våra djur är alla älskade familjemedlemmar, både hästen, marsvinen och till och med fiskarna. Känns patetiskt som 35 åring att sitta och grina över en gnagare man haft i två månader, men jag älskar våra marsvin :-P… Får dock försöka hitta en ny kompis till den kvarvarande så fort som möjligt. Om någon har någon får ni hojta till. Han är hane och lika gammal som Sven men jag kan tänka mig en hona också som får bo i en bur bredvid om det är så. Dalarna bor vi i.

Fridaaaa
2015-07-19 14:19
#5

#4 Nja jag tror inte att det berodde på att du plockade upp honom.
Klart de är familjemedlemmar! Det är våra med, jag är 25 år snart, jag gråter vargång något marsvin mm dör här hemma :(
Han måste ha en burkompis, ett marsvin bredvid är inte lagligt (om det är inte väldigt speciell anledning) så hane som sällskap behövs :) Unge brukar fungera bäst :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MelodyX
2015-07-19 14:35
#6

Jag hoppas vi kan få tag i en hane rätt snart då :-(

Annons:
[[Boris Sager]]
2015-07-19 14:43
#7

Jag grät när mitt marsvin dog och marsvinet var 8 år och jag vuxen! Ju mer man sysslar med dem, desto personligare blir de. Ändå hade jag jobbat med djurforskning och var " härdad", trodde jag. Ledsen för din skull, men det var absolut inte du, som orsakade att marsvinet dog.

Aleya
2015-07-19 14:47
#8

Jag tror verkligen inte att det var ditt fel att marsvinet dog. Det kan ju ha varit hjärtat som bara gav upp. Beklagar verkligen. Och det är inge fel att sörja ett djur.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Nareg80
2015-07-19 14:59
#9

oj så mycket hemskt

MelodyX
2015-07-19 17:41
#10

Begravd i trädgården nu. Har också kontaktat uppfödaren som mina marsvin kommer från (jag köpte dock dem som omplaceringsmarsvin) och hon har en hane just nu som är flyttklar så förhoppningsvis har min kvarvarande en kompis imorgon. Han tar det hela med ro också, vilket är skönt förstås. Min dotter blev väldigt ledsen dock men barn repar sig ju ganska snabbt så det blir nog bra ändå.

[[Boris Sager]]
2015-07-19 18:54
#11

Tänker på Sagan: Adjö herr Muffin. Vad bra att set verkar ordna sig för er. Måste ändå kännas bra för dottern att träffa det nya marsvinet.

MelodyX
2015-07-19 20:31
#12

Ja, hon är ju i Grekland och kommer hem om ett par veckor så det nya får i alla fall bo in sig i lugn och ro innan hon träffar honom.

Fridaaaa
2015-07-20 08:09
#13

#10 Skönt att det ordnar sig så snabbt! :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Mr,E
2015-07-20 21:13
#14

#10 För vissa barn kan det ta lång tid innan de repar sig. Är själv ung tonåring och jag sörjer fortfarande ett marsvin som dog för ca 2 år sedan.

Men för hopningsvis så repar sig din dotter snabbt men det kan ta tid.

MelodyX
2015-07-21 21:51
#15

Ja, hon är inte hemma än. Vi hämtade den nya - dottern får döpa när hon kommer hem - och det verkar gå bra. Han är dock väldigt liten och blir lite hackad på. Fördelen är ju att vi egentligen inte har haft dem så länge, två månader. Förmodligen är jag den som är mest förälskad i dem. Dock, ska sägas att tack vare den här döden blev vi också erbjudna både ett äldre marsvin, som de annars avlivar, och en kaninunge som ska gå samma öde till mötes. Även uppfödaren till det här marsvinet har en hane till som vi troligen hämtar på fredag för det andra marsvinets skull, så från två marsvin - till ett - till fyra marsvin och en kanin… Hur kunde det ske liksom :-P ??? Men djur är mysiga och eftersom vi inte har tid med hästen och kommer att sälja den känner jag, som haft djur sedan jag var två år, att det är mysigt med lite liv och rörelse i huset <3… Hade jag kunnat hade jag tagit dem alla 😍(men inser att det blir svårt då vi är borta en månad under vinterhalvåret och därför får tänka lite på djurvakterna också).

[[Boris Sager]]
2015-07-21 22:30
#16

Det verkar som om det alltid finns någon mening med det som sker.

MelodyX
2015-07-21 22:41
#17

Ja kanske. Vi får blicka framåt och ge de nya familjemedlemmarna ett bra liv istället. Har i alla fall beställt boken Adjö herr Muffin efter tips här, blir nog en del prat om döden när barnen kommer hem…

jojjehanna
2015-07-22 15:46
#18

Har ni alla marsvin ihop nu, alla fyra? Hanar funkar sällan fler än två men honor går bättre flera.

MelodyX
2015-07-22 15:54
#19

Som jag skrev blev vi erbjudna en hane till och köpte därför även en unge till till den som kompis. Så nej.

Amanda Gustavsson
2015-07-22 16:51
#20

Vad sorgligt 😭

Annons:
Upp till toppen
Annons: