Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1342 ggr
susse02
7/27/15, 5:09 PM

Lös i magen pga mediciner

Hej!

Mitt marsvin Nelly har som jag nämnt i tidigare inlägg fått både smärtstillande Metacam och ögondroppar innehållande antibiotika pga av en ögoninfektion samt vanliga receptfria ögondroppar. Nu har vi slutat helt med medicinerna förutom de receptfria ögondropparna och Nelly har fått ganska kraftig diarré. Jag är ganska säker på att den lösa avföringen beror på medicinerna och att hennes goda tarmbakterier har slagits ut. Diarrén har inte gått bort av sig själv efter att ha väntat i ca 3 dagar. Nu har vi tagit bort alla grönsaker och Nelly for endast hö och vatten. Men jag tvivlar på att det kommer och förbättras så nu till min fråga:

Borde jag köpa proviva och mata henne med det, isåfall hur mycket och hur ofta?

PS. Nelly verkar inte påverkas särskilt mycket av diarrén eftersom hon äter som vanligt, är pigg och springer runt i buren!

Annons:
Amanda Gustavsson
7/27/15, 5:14 PM
#1

ush vad hemst 😭

[[Boris Sager]]
7/27/15, 5:14 PM
#2

Proviva tycker jag låter som en bra ide:) Det tror jag fungerar bra!

susse02
7/27/15, 5:35 PM
#3

#2 Vad bra ska gå och köpa det antingen redan idag eller senast imorgon! Vet du hur mycket de ska få och möjligtvis hur ofta?

[[Boris Sager]]
7/27/15, 5:39 PM
#4

Inte expert på marsvinsdosering! Kanske en kaffesked att slicka 3-4 ggr per dag I 3-4 dagar?

susse02
7/27/15, 5:50 PM
#5

#4 Okej! Tack så jättemycket för snabb svar:) Ska åka iväg till affären nu!

susse02
7/27/15, 5:50 PM
#6

snabba*

Annons:
susse02
7/28/15, 12:11 PM
#7

Update: Jag provade att mata Nelly med Proviva blåbär men den tyckte hon inte alls om. Med andra ord sniffade hon på den och smakade pyttelite och ville därefter inte ha mer. Senare i eftermiddag ska jag gå och köpa Proviva nypon och se om den blir mer omtyckt!

Några förslag på andra smaker förutom nypon som marsvin gillar?

cinderella11_02
7/28/15, 2:08 PM
#8

Har fått råd att ge fil med bakteriekultur vid antibiotikakur, typ dofilus .Hittade en liten flaska med skruvkork vid nåt tillfälle med blåbärssmak men det gillas ju inte tydligen :-( Tror inte nypon har samma effekt som blåbär mot diarée. Går inte att prova att ge med pipett eller kanske det är vad du testat redan? Critical Care brukar jag också ge vid diarée. Lite tips i denna länk, risavkok t ex http://marsvinshjalpen.se/?page_id=45, http://marsvin.ifokus.se/articles/4d713b72b9cb462233052c13-diarr-och-forstoppning,. Annars googla lite Finns fler bra tips, Hoppas allt går bra!

Ljungåsen
7/28/15, 3:40 PM
#9

Den här tycker jag är bra. Har använt till både marsvin och kaniner som haft trassel med magen. http://vetzoo.se/pro-fibre-rabbit

susse02
7/28/15, 3:46 PM
#10

#8 Har aldrig hört talas om dofilus, men går A-fil bra att ge? Dock har jag för mig att marsvin är veganer men då skulle ju inte marsvinsungar dricka sin mammas mjölk? 

Jag skulle ju kunna verkligen tvångsmata henne med blåbärsprovivan som jag tidigare har gjort med Critical Care när hon matvägrade. Jag provade först att ge henne på en sked men sedan bytte jag till en spruta. Ur sprutan har hon frivilligt druckit vatten ur så det är inte det att hon inte vill eller kan dricka från sprutan. 

Ska iallafall prova med nyponprovivan annars får jag tvångsmata henne med blåbärssorten. Det jag fokuserar mest på är att hennes mage ska återfå sina goda bakterier. Det skulle förhoppningsvis leda till att diarrén upphör.

susse02
7/28/15, 3:49 PM
#11

#9 Okej tack för tipset! :) Ska först prova med provivan och om den inte funkar så får jag köpa det där pulvret.

Ljungåsen
7/28/15, 3:51 PM
#12

#11 Det är inget pulver, de ser ut precis som pellets.

[[Boris Sager]]
7/28/15, 3:57 PM
#13

Dophilus, Acidophilus innehåller I princip samma sak. Den fördelen, som är med att slicka själv är väl att undvika att få ner det I luftstrupen och ev. orsaka lunginflammation.

Annons:
susse02
7/28/15, 3:59 PM
#14

#11 jaha, läste i beskrivningen att man kunde strö ut det över maten och då antog jag att det var ett pulver. Men i vilket fall ska det ju va effektivt, vilket är det viktigaste:)

Ljungåsen
7/28/15, 4:42 PM
#15

#14 Jo, det funkar bra. Fördelen med att det är i pelletsform är att det är lätt att handmata, om man brukar göra sånt. Fil och annat skulle jag undvika. Vuxna marsvin är laktosintoleranta.

susse02
7/28/15, 6:28 PM
#16

#15 Ja jag läste i ett annat inlägg att fil tydligen skadar marsvinets organ. 

Nu har jag gett henne kligröt med proviva som hon ätit lite på :) Dock undrar jag om en matsked proviva räcker per dag ( det är så mycket som jag har i gröten)?

susse02
7/29/15, 9:25 AM
#17

putt :)

Ljungåsen
7/29/15, 9:34 AM
#18

#17 Hur går det för marsvinet? Önskar att jag visste lämplig dosering av proviva, men jag har ingen aning.

susse02
7/29/15, 11:14 AM
#19

#18 Hon åt upp kligröten och idag fick jag i henne 5ml proviva nypon. Jag tror att man får mata de med så mycket tills de inte vill ha längre och de visar ju ganska tydligt när de inte vill ha mer ;) Hon äter även mycket hö och grönsaker äter hon kanske lite mindre av men tillräckligt för att uppfylla dagsbehovet. Men när hon inte tuggar och letar bland höet så sitter hon i ett hörn, vilket är ett ganska dåligt tecken… Hon får även vatten genom sprutan som hon frivilligt dricker ur några gånger per dag. Det varierar från gång till gång hur mycket vatten hon dricker men några ml iallafall. När man kelar med henne i knät är hon pigg och hennes mage är inte spänd utan mer mjuk. Hon har fortfarande kraftig diarré, dock bajsar hon mindre. Jag ska prova att ge henne lite risavkok senare idag och se om det ger några resultat.

Ljungåsen
7/29/15, 11:32 AM
#20

#19 Usch, låter inte alls bra. Har du varit i kontakt med veterinären? De blir lätt uttorkade, de små liven. Finns mer info om diarré här: http://www.guinealynx.info/diarrhea.html

Annons:
susse02
7/29/15, 11:48 AM
#21

#20 jag har inte varit i kontakt med veterinären sen hennes sista kontroll av ögonen för några dagar sen. Då hade såret på hennes hornhinna läkt ihop fint.

Min beskrivning kanske lät lite värre än det egentligen är med henne hehe… Men det viktigaste är ju att hon äter och dricker själv:) Jag har även läst gamla trådar här på MiF och där verkar provivan ha hjälpt många andra grisar så jag har ändå lite hopp. Annars om den inte hjälper ska jag köpa Diasanyl som många här på MiF rekommenderar eller pelletsen som du tipsade om! Men så länge hennes allmäntillstånd inte försämras vill jag inte åka in till veterinären.

Ljungåsen
7/29/15, 11:57 AM
#22

#21 Ofta kan man ringa veterinären och få goda råd per telefon, åtminstone om man varit där nyss. Det som marsvinet lider av nu är ju en följdreaktion på medicineringen, och alltså borde veterinären kunna komma med råd utan att du åker dit. Det kan ju vara en idé kanske.

susse02
7/29/15, 12:03 PM
#23

#22 Okej, pappa får ringa dit i eftermiddag och rådfråga:) Tack för tipset. Just nu sniffar och gräver Nelly i höet samt äter!

susse02
7/30/15, 8:10 AM
#24

Update: Igår fick Nelly ytterligare 5 ml Proviva. Den här gången fick hon blåbärssmak och jag har märkt att hon hatar båda smakerna lika mycket ;). Hon fick även risavkok som hon ÄLSKADE och drack säkert runt 10 ml. Sedan på kvällen gav vi henne kligröt med Proviva. Nu på morgonen såg jag även att hennes bajs har fått tillbaka sin normala form, med andra ord är det inte jättegeggigt längre. Vissa pluttar är fortfarande geggiga men de allra flesta är hyfsat normala. Färgen är lite ljusare än vanligt men vet inte vad det kan bero på? Och ska jag fortsätta med risavkoket och Provivan en dag till? 

Vi har inte ringt till veterinären men vi har kommit fram till om Nelly inte blir bättre tills på fredag så ska vi ringa dit.

[[Boris Sager]]
7/30/15, 11:09 AM
#25

Låter riktigt bra, tycker jag. Fortsätt med både risavkok och Proviva! Dessa små marsvin :)

susse02
7/30/15, 11:15 AM
#26

#25 Ja, det tycker jag med och hon sitter inte längre i ett hörn utan nu sitter hon som vanligt inne i sitt hus:) Hon har fått risavkok nu på morgonen och (jag vet att jag redan sagt det) men hon totalt ÄLSKAR risavkoket! Dessutom ser hon jättegullig ut när hon dricker ur sprutan, som en liten bebis haha❤️

[[Boris Sager]]
7/30/15, 11:24 AM
#27

Jag hade två tjejer, som jag älskade! Verkligen personliga, virvlar. Tog med dem till Vemdalen för " semester":) Som små hundar!

Annons:
susse02
7/30/15, 11:31 AM
#28

#27 Vad mysigt! :) Visst har de så mycket karaktär! Känns som att de blir charmigare ju äldre de blir.

susse02
7/31/15, 2:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#29

Update: Här är Nellys bajs igår kväll, helt normala och även mörkare färg. Men sen idag på morgonen såg jag denna… Iallafall färgen har förbättrats (suck)

Ljungåsen
7/31/15, 4:30 PM
#30

Usch, ser inte alls bra ut. Har du sett den här artikeln? Där tipsas om arrowrot, och att diarré kan ge kaliumbrist (gillar hon banan?) http://marsvin.ifokus.se/articles/4d713b72b9cb462233052c13-diarr-och-forstoppning

susse02
7/31/15, 6:59 PM
#31

#30 Ja, jag har läst den artikeln. Men har du eller någon annan erfarenhet av arrowrot och exakt hur mycket man ska blanda med vatten? Ska kanske åka iväg och köpa det imorgon. 

Hon har aldrig smakat men jag antar att hon kan få nån skiva:)

Ljungåsen
7/31/15, 7:36 PM
#32

#31 Har inte använt arrowrot själv, men doseringen står i artikeln. Om jag har fattat rätt så har hon haft diarré i en vecka nu, jag skulle vara jätteorolig om jag var du. Långvarig diarré hos marsvin är ett livshotande tillstånd. Jag tycker verkligen ni borde ta kontakt med veterinären.

Upp till toppen
Annons: