Annons:
Etikettfoder
Läst 932 ggr
Marsvin_Love
2015-07-31 21:33

ICEBERG D:

Hej alla! För runt 1 år sedan skaffade jag mina grisar. Jag visste från början att iceberg inte var bra för dem och jag gav dem inte på länge, fast sen var det en hemsida var det stod att det var bra för dem och det ibte var sant att de kunde skadas av de, och sedan dess har jag matat dom med de. Inget har hänt så jag tänkte inte mer på det. Men nu idag, såg jag att MASSOR hade skrivit på en hemsida att det var farligt! D: Jag kommer aldrig mata dem igen, men vad KAN hända med dem om de hade regerat på den? Help :/

Annons:
Mirrorglace
2015-07-31 21:38
#1

isbergs sallad är inte farligt, innehåller typ 80% vatten! alltså inge näring alls för dina marsvin ;)

saken är att i stora mängder ger det diarré, så mindre mängd o mer sällan o varierat är det helt ok! :)

❤️

Marsvin_Love
2015-07-31 21:42
#2

Hej! Tack för ditt svar. Jag vet att det innehåller MYCKET vatten, så de har fått ngt annat också såklart ;) men de har fått stora mängder men inget har hänt xD Antar att det är bra, men slutar att ge dem nu. xD.

Mirrorglace
2015-07-31 21:45
#3

ja, ge dem inte det du inte vill såklart! Skulle hellre rekommendera typ romain sallat osånt, mycket mer näring i det och dom brukar älska det!! samma du ger dem liten apelsin klyfta typ en ggn i veckan :D

❤️

Zepp
2015-07-31 21:45
#4

Ingen aning egentligen.. men som sagt vad.. isbergssallad är mest vatten.

Tror grisarna behöver mer fiberhaltig kost, som de kan jäsa i tjocktarmen till fett och annan näring?

De är väl bakjäsare?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mirrorglace
2015-07-31 21:47
#5

dem är idisslare! faktiskt hehe

❤️

Zepp
2015-07-31 21:58
#6

Då lär de behöva rätt mycket fibrer för att göda alla microorganismer?

Microorganismerna omvandlar sen fibrerna till näring för grisen.

Idisslare behöver som regel rätt mycket grovfoder.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Mirrorglace
2015-07-31 22:40
#7

ja precis, därför dem får mycket pellets och ska få beta gräs! sedan äter dem ju upp bajset istället för att "spy", som kossorna gör, så dem tar vara av allt som finns i gräset o resten av födan! sjukt coola djur, har själv aldrig haft en men lärde sjukt mycket om dem som utbildning djursjukvård :)

❤️

JonnaCecilia
2015-08-01 00:20
#8

#7 Marsvin behöver inte pellets alls utan 80% av födan ska bestå av hö! Höet ger fiber och slipar också tänderna vilket är väldigt viktigt eftersom marsvinens tänder växer hela livet. De övriga 20% är lämpligt att ge c-vitaminrika grönsaker såsom tex broccoli, vitkål, paprika och persilja, på sommaren gräs och maskrosblad. Är gräset av lämplig kvalitet så det slipar tänderna kan det ersätta höet, men oftast är det gräset vi har i våra trädgårdar för finstråigt. Lite olika grässorter är bäst! Ungar, dräktiga och digivande honor och marsvin som behöver gå upp i vikt behöver dock en del kraftfoder, men det kan lika gärna bestå av havregryn eller kornkross som pellets. Ofta innehåller pellets mycket fett och onyttigt så vill man ge pellets ska man se till att det är av bra kvalitet med bra ingredienser, tex oxbow. TS Så länge du gett dina marsvin hö och grönsaker också så är det ingen fara med salladen, men nu kommer du säker märka en ökning av vätskeintag från deras vattenflaska/skål när de inte får så mycket vätska från salladen. Är dina grisar pigga och glada och äter som de ska så behöver du inte alls oroa dig!

Upp till toppen
Annons: