Annons:
Etiketterundersökningquiz
Läst 1309 ggr
[julia&marsvin]
2015-08-10 22:59

Urinstensundersökning

Hej ni som har marsvin som har/haft problem med urinstenar eller univägsinfektioner

Jag tänkte att vi skulle kunna kolla om det finns vissa raser som lättare får urinsten eller om utfodringen gör skillnad. Så om alla som haft antingen urinsten eller urinvägsinfektion på marsvin skulle kunna skriva

*vilket av det marsvinet haft problem med

*vilken ras

*vilket kön

*vad de fått för mat utöver hö

Jag tycker nämligen att får många av mina marsvin har drabbats av urinstenar nu så jag vill ta reda på varför!

Själv har jag två honor, båda shelties som fått urinsten. Den ena uppväxt på vitkål och den andra på pellets och grönsaker, mycket gurka, gräs, paprika, vitkål, det mesta. 

Den tredje honan har fått urinvägsinfektion och har också fått leva på pellets och olika grönsaker i 3 år. Sedan ett halvår har hon fått mest gräs, grönsaker, som gurka, vitkål, blomkål, paprika och ibland isbergssallad. 

Numera ger jag bara grönsaker med lågt innehåll av kalcium eftersom det kan orsaka urinstenar i överdos. De får heller inte för mycket c-vitamin eftersom det ökar mängden oxalat i urinen, vilket också leder till urinstenar. 

Tack och ursäkta för att jag skriver rörigt och långt.. :)

// Julia

Annons:
JonnaCecilia
2015-08-10 23:57
#1

Vad ger du för pellets? Vissa pellets kan ju ha dåligt innehåll, jag håller mig till havregryn som kraftfoder, och hade inte min ena gris haft lätt att tappa vikt hade de fått vara utan helt. Tror det kan vara en hel del genetik inblandat, att det är ärftligt till viss del iallafall. Har ännu sluppit (peppar, peppar), men följer gärna tråden! :)

[julia&marsvin]
2015-08-11 00:01
#2

#1

Jag ger inte pellets mer än 1 gång i månaden längre men det jag gett dem senaste året har varit Oxbows. Tidigare, innan större kunskap, har det tyvärr varit någon onyttig blandpellets för både kaniner och marsvin. :( Säkert jätteonyttig, full av fett och kalcium och inte så¨mycket c-vitamin eftersom den även var för kaniner. Tur att jag läst på mer nu men synd att jag inte gjorde det tidigare!

Men det som de får "istället" för pellets är kruskakli, ibland havregryn och mer grönsaker

Upp till toppen
Annons: