Annons:
Etikettfoder
Läst 792 ggr
Wendy 1000
2015-08-22 20:11

foder till gamla marsvins, och allmänt om foder

Hej!

Jag har en marsvins gubbe på 7-8 år som är rett så mager över ryggen och undrar bara lite snabbt om det är vanligt och normalt att med åldern magra lite. Eller om man ska ge honom något speciellt. Sedan så har han den senaste tiden bajsat ganska löst och kladdigt och eftersom han är långhårig kan det bli lite kladdigt ibland…Något man ska söka sig till en veterinär om? (Jag vet inte om det är relevant men för kanske 2 år sedan hade han en knöl på benet och fick behandling för det den krymte men försvann aldrig. Så dom sa att vi skulle sluta behandla och komma tillbaka om han började besvärs av den. I somras började den växa lite igen men han värkar inte bry sig alls)

Sen undrar jag vad ni ger era marsvin som basfoder, alltså inte grönsaker och så utan deras vanliga föda som dom alltid har i sina skålar🙂

Tacksam för svar!

Bella Bengtsson

Annons:
Fridaaaa
2015-08-22 20:16
#1

Hö. Hö är basföda. Pellets/havregryn mm är bara kompletteringsfoder.
Grönsaker med då är delvis bas kan man väl säga. Men inget de måste ha dygnet runt, hö är det enda marsvin behöver dygnet runt

De kan magra av när de blir gamla ja.
Jag gav havregrynsgröt (utan salt) till mina när de behövt upp i vikt

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Wendy 1000
2015-08-22 20:20
#2

1# Okej, låter vettigt, själv har dom tillgång till havrekorn dygnet runt, något man ska sluta med? 

Skönt att veta, det är väll det jag trott, men känns bra att få svar ändå! (La till lite saker nu i texten som du kanske inte har sätt om det ändrar ditt svar)

Bella Bengtsson

Fridaaaa
2015-08-22 20:22
#3

#2 Är marsvinet mager hade jag haft kvar det ev gett havre istället för korn.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Wendy 1000
2015-08-22 20:24
#4

3# Det är nog havre dom har, la till korn så det inte skulle tas som havregryn. Långsmala,kula "korn"

Bella Bengtsson

Ljungåsen
2015-08-22 21:04
#5

Det som låter oroande är att han bajsar löst. Det är inte bra, och kan vara tecken på att det är någonting som är fel. Har han fått för mycket grönsaker på sistone? Ge honom bara hö och vatten ett tag. Om bajset inte blir normalt inom en dag eller två så behöver han komma till veterinären. http://www.guinealynx.info/diarrhea.html

Wendy 1000
2015-08-22 21:33
#6

5# okej, ska absolut utesluta frukt och grönt! Hur är det med havren? Behålla eller utesluta?

Bella Bengtsson

Annons:
Ljungåsen
2015-08-22 22:14
#7

Jag skulle låta bli havren. Risken är att han äter sig mätt på den, och därför äter för lite hö, och blir dålig i magen. Om bajset blir ok efter en dag eller två kan du försiktigt börja ge havre igen. Glöm inte bort att det är viktigt att han får i sig c-vitamin. En liten bit paprika, eller ett par korn askorbinsyra på en gurkskiva räcker för att täcka dagsbehovet. För mycket grönsaker kan också leda till löst bajs, men det fungerar inte att utesluta grönsaker helt.

Wendy 1000
2015-08-22 23:00
#8

7# Okej, hans nya diet börjar imorgon (hans burkompis får väll också den på köpet, fastän han inte behöver ;) )

Bella Bengtsson

Ljungåsen
2015-08-23 07:31
#9

#8 Låter bra. Att kompisen också kommer med på dieten skadar honom inte. Och så hoppas vi att det räcker för att han ska blir bra i magen igen. Det kan vara klokt att väga sjuklingen en gång om dagen så att du märker ifall han tappar i vikt.

Wendy 1000
2015-08-24 21:45
#10

9# Hur är det med färskt gräs och att äta ute i uteburen?

Bella Bengtsson

Ljungåsen
2015-08-24 22:12
#11

#10 Det beror på. Om han är van att äta gräs så är det ingen fara. Om han inte är van så kan mycket gräs göra honom lös i magen.

Wendy 1000
2015-08-27 15:34
#12

11# Han är väldigt van av att äta färskt gräs, hela somrarna får dom gå ute på gräsmatta eller så klipper vi gräs och ger dom när dom inte kan gå ute.

Sen har han nu varit på sin diet i några dagar och jag ser en stooor skillnad! Inte alls lika kladdig i baken längre och inga ihop klibbade stora bajshögar! Hur ska man gå vidare nu?

Bella Bengtsson

Ljungåsen
2015-08-27 17:46
#13

#12 Vad roligt att höra att han mår bättre! När bajset ser ut som det ska så kan du försiktigt börja fasa in kraftfoder igen. Det tror jag han behöver eftersom han är lite smal. Sådär en halv tesked havre per dag är nog lämpligt att börja med. Sen kan du öka mängden sakta. Låt det gå ett par dagar åtminstone mellan varje ökning så magen kan stabiliseras. Om han mot förmodan skulle bli riktigt dålig i magen igen så är det bara att backa tillbaka till en diet på hö och vatten.

Annons:
Upp till toppen
Annons: