Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 1150 ggr
[Simossonna]
2015-08-23 18:18

Fluglarver

En morgon när jag skulle städa marsvinens bur hittade jag fluglarver. Det är så vidrigt! Så efter det så städade jag buren mycket oftare. Jag trodde att det räckte en gång i veckan men nej nej.. Jag städar nästan varannan dag. Men ändå så hittar jag fluglarver då och då. Det är inte roligt…

Jag har börjat att minska på spån ströet men ändå så vill de komma.. Hur torrt jag än har det i buren. Varje dag så rensar jag deras 'kisshörna'.  Kan man inte ha något annat i botten som är enkelt att byta? Något som typ tidningspapper. Det finns inte flugor så ofta i mitt rum men mina syskon låter aldrig bli att ha dörrarna öppna… Har ni några tips på om hur man kan få bort dem så att de inte kommer tillbaka?

Annons:
ForeverEmma_
2015-08-23 18:54
#1

Kollade nyss upp lite om fluglarver och hitta denna sida http://www.svdhv.org/sv/not/artiklar/2007/e/45/fluglarvsangrepp/

Så kolla igenom dina marsvin runt analöppningen och hela kroppen så det inte är sår. För det är nån eller båda dina marsvin dem sitter. För ännu bättre tips skulle jag faktiskt kontakta en veterinär, bara ring för att kunna rådfråga.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Ljungåsen
2015-08-23 19:11
#2

Även jag googlade lite. Här finns en del info. http://kaninmagazinet.se/2014/december/flugfritt-i-kaninstallet.html

nightmares
2015-08-23 19:13
#3

Diskar du buren i samband med städning? Jag upplever att ett byte av allt burmaterial + diskning har tagit bort samtliga flugor när jag haft liknande problem.

Om du ändå har flugor kvar efter det så måste de ju bo någon annanstans. Kanske en papperskorg med matrester i eller ett avlopp? Så länge buren är torr så kommer flugorna inte lägga larver där, vilket borde uppnås bäst mer mycket spån och regelbunden städning. Har aldrig sett en fluglarv på ett marsvin, men ser du tecken på det måste du såklart kontakta veterinär snarast.

Adi
2015-08-28 17:47
#4

Vi städar buren VARJE dag, då får vi inte några fluglarver!

[Simossonna]
2015-09-01 07:17
#5

Kontaktade veterinären. De sa att fluglarver inte sätter sig på marsvin. Det är bara loppor som gör det. Där emot när jag städar buren så ska jag diska den som #3 sa. För om jag ändå tar bort allt spån och sådant så kan det fortfarande ligga ägg i botten.

mallsan
2015-09-06 15:46
#6

 Läste någonstans att man kan köpa Stalosan F på tex. Granngården och ha i spånet. Det är ett brun/rosa-ish pulver som man brukar ha i hästboxar vilket gör att det suger upp bättre och hålls fräschare. Jag vet inte om det funkar men ska prova det när jag ändå har det hemma i stallet.

Tror dock att man inte kan köpa Stalosan i små mängder utan bara i en stor plastburk på ca 10 kg. Kanske något värt att testa? 🤫

Annons:
Upp till toppen
Annons: