Annons:
Etikettallmänt
Läst 1131 ggr
Jessehlin
8/27/15, 1:39 AM

Marsvin hjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla! För en vecka sedan köpte jag två marsvin. Hanar. I börjar så satt de bara i ett hörn och ville inte äta eller dricka. De gick även in i sitt hus och vägrade gå ut. Antar att det var rädda för mig. Nu kommer de ut lite, äter bra och springer runt och busar och hoppar. På nätterna så låter de så konstigt. Det kurrar, morrar åt varandra? Vetinte om det är arga eller om de pratar med varandra? Någon som vet? Vill även ha tips om mat jag kan ge dem. De får Hö, pellets och grönsaker. Brukar ge paprika, sallad, gurka, morot, äpple, melon osv. Hur stora mängder? Något som inte är bra? Vill verkligen ta hand om de på bästa sätt. Och inte göra några misstag :( hur märker man om de gillar mig? Tacksam för svar. mvh Jessica

Annons:
Ljungåsen
8/27/15, 7:53 AM
#1

Jättesöta små pojkar. Burrandet du hör på nätterna är ett dominansljud. Det brukar hänga ihop med att marsvinet går lite stelbent och vaggar med rumpan. Han försöker alltså tala om för kompisen att det är han som bestämmer. När det gäller mat så är det viktigaste hö och c-vitaminrika grönsaker. Sedan kraftfoder som pellets. När det gäller pellets finns skäl att vara petig med vilken sort man ger. Många sorter på marknaden innehåller för lite fibrer och för mycket fett. Här finns information om hur du avgör om den pellets du ger är bra eller inte. http://guineapigsaustralia.com.au/nutrition.htm Alla grönsaker innehåller inte c-vitamin i någon större mängd. Paprika har bra c-vitamin men är lite syrligt och kan ge munsvamp hos känsliga marsvin. Sallad och gurka innehåller mest vatten. Morötter är sött och mest godis. Samma med äpple och melon. Äpplen är dessutom syrliga och kan precis som paprika ge problem med munsvamp. Bra grönsaker är alla sorters kål, och förstås gräs nu på sommaren. Det är jätteviktigt att de får i sig c-vitamin. Jag ger mina pojkar en skiva gurka med ett par korn askorbinsyra på varje morgon. Askorbinsyra är ren C-vitamin och ett par korn täcker hela dagsbehovet.

Ljungåsen
8/27/15, 8:01 AM
#2

Här finns bra information om olika grönsaker och deras näringsämnen. http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/skotsel/foder/gronsaker_och_frukt.html Överlag är humlansmarsvin en bra sida med mycket information om marsvin på svenska.

Upp till toppen
Annons: