Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1075 ggr
lissora
8/28/15, 1:02 PM

halt marsvin

ÅÅÅH vad less jag blir… mitt ena marsvin har helt plötsligt fått för sig att helt göra om rangordningen och har jagat den andre i flera dagar… nu är det bättre men nu när jag satte dom på golvet ett tag så såg jag att han är halt :( han stödjer inte på ena bakbenet… han verkar inte ha jätteont i det för jag kan röra på det utan att han reagerar men han stödjer inte på det… vad ska jag göra?! han äter och så men är väl inte jättestor i maten… har vägt honom varje dag sedan de började bråka mycket och han har inte gått ner… hjälp :(

Annons:
Ljungåsen
8/28/15, 1:46 PM
#1

Att han äter och inte har tappat i vikt är en bra början. Jättebra att du har koll på vikten! När det gäller haltande så kan det bero på flera saker. Skada, vitamin- eller mineralbrist, Artros. Kan du se någon skada på honom? Några sår? Vet du att han får i sig de vitaminer och mineraler utan behöver?

lissora
8/28/15, 1:54 PM
#2

Inga sår eller något, de får väldigt varierad kost med olika grönsaker varje dag… Det som verkar mest logiskt är väl att han stukat sig eller sträckt sig efter alla gånger han blivit jagad, han drar liksom racervändningar i spånet så det bara flyger. men självklart kan det ju även bero på annat… urgh. jag satte för en planka i buren så den är delad, är det bra eller dåligt? tänkte om han stukat sig och har ont känns det så taskigt att låta den andra fortsätta jaga honom… nu sitter han och äter hö så aptiten är det inget fel på

Ljungåsen
8/28/15, 2:03 PM
#3

Jo, jag tror också att en stukning eller sträckning är det som är mest troligt. Om benet hade varit brutet borde han reagerat mer när du klämde på honom. Äter han och verkar må bra i övrigt så tycker jag nog du kan avvakta lite innan du springer till veterinären. Egentligen så är jag emot att separera marsvin som tjafsar för risken är stor att det gör det hela värre. Däremot så tror jag, i just ditt fall, att det är rätt. Han behöver få ta det lite lugnt och få en chans att läka.

lissora
8/28/15, 2:20 PM
#4

Ja för han stödjer liksom på det lite men man märker att han inte vill stödja på det helt… Sen kan jag klämma och känna på det utan att han reagerar.. Phew känns lite bättre nu såg framför mig att rusa till veterinären för att han hade brutit benet eller något…

Ja, det var det jag tänkte… Han har verkligen haft det tufft stackarn så tänkte han kunde få det lite lugnt och skönt ett tag. 😴 tack så hemskt mycket för all hjälp!

Ljungåsen
8/28/15, 2:38 PM
#5

Du får helt enkelt fortsätta att hålla koll. Om han inte förbättras så kan han behöva komma till veterinären, om inte annat så för att få smärtstillande.

Upp till toppen
Annons: